تصمیمات جدید دولت در امتداد عفو رهبری عکس: president.ir

 درتهران علاوه بر حضور گسترده مردم، اعضای هیات دولت، غلامحسین محسنی‌اژه‌‌‌ای رئیس قوه قضائیه‌، فرماندهان و مقامات بلندپایه نظامی از جمله سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دریادار سیاری معاون ارتش، سردار حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه و نیز سردار رادان رئیس‌‌‌ پلیس کشور و دیگر فرماندهان انتظامی در مراسم ۲۲بهمن شرکت کردند. فرزند رهبر معظم انقلاب، علی لاریجانی و غلامعلی حداد‌عادل اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دیگر حاضران در مراسم امسال در تهران بودند. همچنین حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق‌، محمود واعظی، محمدجواد آذری‌جهرمی و عباس عراقچی از اعضای دولت سابق و ناطق‌نوری از جمله کسانی بودند که در راهپیمایی امسال شرکت کردند.

درهمین حال ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری سخنران اصلی مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بود. او با حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن تهران در سخنرانی خود در جمع مردم، ۲۲ بهمن را روز تحقق خواست و اراده ملت بزرگ ایران و تحقق روشنگری‌‌‌های امام(ره) و پایان استبداد و وابستگی و آغاز استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی خواند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کسانی که در اغتشاشات اخیر فریب خوردند باید بدانند که آغوش ملت برای پذیرش آنان با عفو پدرانه رهبری باز است، گفت‌: ما هم در دولت و دستگاه‌‌‌های اداری امتداد نگاه پدرانه‌‌‌ای را که رهبری فرمودند، دنبال خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری او در همین راستا درحاشیه مراسم از امتداد رویکرد عفو پدرانه رهبر انقلاب به حوزه‌‌‌های سیاسی و اجتماعی خبر داد و گفت: دولت به منظور امتداد این رویکرد حکیمانه در حوزه‌‌‌های سیاسی و اجتماعی از ایشان کسب اجازه کرد و با موافقت معظم‌‌‌له، دانشجویان و چهره‌‌‌های فرهنگی، ورزشی و رسانه‌‌‌ای نیز که در اثر اقدامات غیرقانونی مشمول محدودیت‌هایی شده‌‌‌اند، مورد عفو و بخشودگی قرار خواهند گرفت. رئیس‌جمهور افزود: یکی دیگر از محورهای بسته وحدت‌‌‌آفرین دولت، ایجاد تسهیلات بی‌‌‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور و رفع محدودیت حتی برای آن دسته از ایرانیانی است که در مقاطعی مرتکب اقدامات خلاف قانون شده‌‌‌اند. رئیسی خاطرنشان کرد: جزئیات بسته دولت به زودی ضمن ابلاغ به وزرا و دستگاه‌‌‌های مربوطه به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

 برخی به‌دنبال تطهیر چهره پهلوی هستند

رئیسی در ادامه سخنان خود در راهپیمایی۲۲بهمن گفت‌: حکومت ستم‌‌‌شاهی پهلوی فقط عقب‌‌‌ماندگی کشور و ذلت آن برابر قدرت‌‌‌های سلطه‌‌‌گر را داشت و آنچه برای این کشور آوردند کودتایی برای تشکیل و کودتایی برای بقا بود که برخلاف مشروطه و خواست ملت بود. آنان جنایت و خیانت کردند و به کشور و داشته‌‌‌های آن بی‌‌‌توجه بودند و فقط می‌‌‌خواستند کاری کنند که آمریکا و نظام سلطه خشنود شود. رئیس‌‌‌جمهوری ادامه داد: برخی به دنبال آن هستند که چهره رژیم پهلوی را تطهیر کنند اما فرمان رهبری انقلاب در عرصه تبیین باید پلیدی و زشتی این رژیم برای ملت ایران را نشان دهد که انقلاب شکوهمند اسلامی پایان این ذلت و آغاز عزت مردم ما بود.

 زنان در ایران آزادند

وی خطاب به دشمنان انقلاب گفت: شما از حقوق زن سخن می‌‌‌گویید اما به برکت انقلاب اسلامی زنان آزادند و حضور آنان در دانشگاه‌‌‌ها و عرصه‌‌‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و همه عرصه‌‌‌ها حضور پررنگی است. ما در عرصه حقوق زن مدعی هستیم و شما در جایگاه متهم هستید، شما از زن استفاده ابزاری می‌‌‌کنید. رئیسی همچنین گفت‌: شعار «نه شرقی و نه غربی» از عناصر هویت‌ساز ماست. رئیس‌جمهوری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: هرکس در هر جایگاهی، از صاحبان فکر، قلم و اندیشه اگر در جهت ایجاد امید در مردم حرکت کند بداند در جهت راهبرد جمهوری اسلامی حرکت کرده و کسانی که با قلم و فعالیت‌‌‌شان در مردم یأس و ناامیدی ایجاد کنند هم بدانند یا ندانند در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده‌‌‌اند.

 پیام خاص راهپیمایی به داخل و خارج کشور

محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در مراسم راهپیمایی روز گذشته در تهران با بیان اینکه بدون تردید حضور پرشکوه امروز مردم در راهپیمایی یوم‌‌‌الله ۲۲ بهمن حاوی پیام خاصی هم در داخل و هم به خارج است گفت‌: این شکوه حضور، پیام وحدت و انسجام در داخل را دارد و به دشمنان نیز این پیام را مخابره می‌کند که با اقدامات مذبوحانه خود برای جداسازی مردم از انقلاب اسلامی، ره به جایی نمی‌‌‌برند.

 انقلاب به هیچ گروهی تعلق ندارد

حسن روحانی رئیس‌‌‌جمهور سابق ایران نیز با حضور در راهپیمایی ۲۲بهمن درتهران تاکید کرد: انقلاب به هیچ گروه و جناحی تعلق ندارد، متعلق به آحاد مردم است و با اتحاد و انسجام و احترام به افکار گوناگون و شنیدن صدای مردم بقای انقلاب تضمین می‌شود. نگذاریم اقلیتی قدرت‌‌‌طلب اکثریت را کنار بزنند که آن روز پایان انقلاب خواهد بود.

 انقلاب از مسیر خود منحرف نشده است

به جز تهران برخی مقامات کشور نیز در شهرهای دیگر از جمله در قم در راهپیمایی ۲۲بهمن شرکت کردند. ازجمله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن قم گفت: این حضور گسترده نشانه وحدت و یکپارچگی مردم است و پیام قاطع و روشنی برای دشمنان دارد. احمد وحیدی وزیر کشور هم در راهپیمایی بزرگ ۲۲ بهمن در قم گفت‌: به‌رغم ادعای برخی از راه‌ماندگان و منحرف‌شدگان، انقلاب اسلامی هیچ‌گاه از مسیر خود منحرف نشده است. وی در ادامه یادآور شد: البته عده‌ای نیز هستند که از ملت فراری هستند و پشیمان‌شده از انقلاب هستند و در راه انقلاب از نفس افتادند. این گروه فکر می‌کنند که به دلیل اینکه خودشان نتوانستند در همراهی انقلاب به کمال برسانند، مردم نیز خسته شده‌اند. آنها می‌گویند که انقلاب از مسیر خود منحرف شده است. از دید این گروه قطعا چنین به نظر می‌رسد ولی انقلاب اسلامی بر همان شعارهای اصلی خود پایدار است.

 روش‌های‌مان نیاز به اصلاح دارد

ازسوی دیگر محمد‌باقر قالیباف رئیس مجلس در مراسم راهپیمایی ۲۲بهمن تبریز گفت: باید تلاش کنیم خدای نکرده ضعف‌‌‌های خود را در سایه دین پنهان نکنیم و ضعف خود را به خاطر نجابت مردم مورد غفلت قرار ندهیم. وی افزود‌: باید بتوانیم به موقع، قدرت حل مساله داشته و مشکلات را با اولویت مصالح، حل و فصل کرده و تلاش کنیم موضوعات را حل کرده و کارهای اشتباه را توجیه نکنیم. به گزارش «ایسنا»، وی با اشاره به اینکه تحول در حوزه اقتصادی شامل دو بخش «سرمایه‌گذاری و بهینه‌سازی درست و همچنین کارآمدی و مدیریت» است که هر دو را در کشورمان داریم، ادامه داد: روش‌هایمان نیاز به اصلاح دارد که باید در این رابطه اقدام کنیم که در این رابطه گام‌‌‌های خوب و روشنی‌‌‌بخشی بر‌خواهیم داشت.

 قطعنامه ۸ بندی ۱۴۰۱

در پایان مراسم تهران نیز قطعنامه سراسری مراسم یوم‌الله ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ قرائت شد که در بخشی از آن تاکید شده بود از اصحاب سخن و قلم می‌‌‌خواهیم توطئه‌‌‌های شوم دشمن را نقش برآب سازند. در بخش دیگری از این بیانیه ۸بندی آمده است‌: مردم با ایمان و غیور ایران اسلامی، دیرزمانی است که به تقابل و نگاه ویرانگر، تحقیرکننده و مستهجن فرهنگ غرب به زن و نتایج هولناک آن نسبت به نگاه عزت‌‌‌بخش، مترقی و اصیل اسلامی و فضای کم‌‌‌نظیر ایجاد شده برای رشد و تعالی دختران و زنان در ساحت‌‌‌های مختلف علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی آگاهیم و نیک می‌‌‌دانیم احترام به قانون حجاب و رعایت پوشش مناسب، موجب امنیت روانی و اجتماعی جامعه بوده؛ استحکام خانواده را درپی‌‌‌ خواهد داشت، بنابراین از مسوولان کشور می‌‌‌خواهیم با تدابیر مناسب، مانع از اجرای نقشه‌‌‌های شوم دشمن و مخدوش‌‌‌شدن کرامت و ارزش‌‌‌های متعالی زنان ایرانی شوند. در ادامه این بیانیه از تمامی دستگاه‌‌‌ها و نهادهای فرهنگی خواسته شده است تا بازسازی انقلابی و ترمیم اجتماعی و تقویت ذهنیت جامعه خصوصا جوانان و نوجوانان را مهم‌ترین راهبرد فرهنگی خود قرار دهند.