کشف هیچ، در تحقیقات گسترده

پایان هفته گذشته مدارس تعطیل شد تا گروه‌های مختلف اطلاعاتی، بهداشتی و آتش‌نشانی، تحقیقات گسترده‌ای برای کشف عامل این مسمومیت‌ها انجام دهند. عباس ذاکریان، فرماندار قم گفته است: «سازمان پدافند غیرعامل از همان ابتدا نمونه‌برداری‌های لازم برای آزمایش را انجام داد که هیچ عامل ایجادکننده مسمومیت در خون دانش‌آموزان مشاهده نشد. آتش‌نشانی قم تمام مدارس استان را بررسی کرده است که مشکلی گزارش نشد.» به گفته او، با دستور فرمانده سپاه پاسداران، تیم‌های رصد و پایش در دو نوبت۲۳و ۱۱ مدرسه قم را بررسی کردند که به جز یک مورد که هنوز پاسخش مشخص نشده، سایر نمونه‌ها منفی اعلام شده است. بخشی از جلسه روز گذشته هیات دولت نیز مربوط به مسمومیت مدارس قم بوده است.

بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، گفته است: «وزیر اطلاعات گزارش‌های اولیه‌ای را از بررسی‌های اولیه ارائه کرد. فرضیه‌هایی در بخش پزشکی مطرح بود که با ظرفیت‌های پزشکی قم در حال بررسی است. رئیس دانشکده علوم پزشکی استان قم در حال بررسی موضوع است.» یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جزو گروهی است که بار روانی و اثرات آن را قوی‌تر از دیگر عوامل می‌داند و گفته است: «بررسی‌های ما در چند منطقه قم و جلساتی که با استاندار داشتیم نشان داد که مدارس تحت تاثیر شایعات باز نشدند. البته دیروز استاندار قم گفت مدارس باز شدند. این دلیل خوبی بود که بگوییم بخش اعظمی از مشکلات قم ناشی از شایعات بوده است. روز سه‌شنبه در تعدادی از مدارس بویی احساس شده و تعدادی دانش‌آموز به بیمارستان رفتند. تعدادی از این دانش‌آموزان هم بیماری زمینه‌ای دارند و مورد رسیدگی قرار می‌گیرند. این موضوع بیشتر متاثر از شایعات است.»

 مجید محبی، سخنگوی کارگروه بررسی مسمومیت در مدارس قم به «ایلنا» گفته است: «از ابتدای اعلام مسمومیت در مدارس، گروه‌های تخصصی و تشخیصی عملیات نمونه‌برداری از محیط، سطوح، هوا و... را انجام می‌دهند. تا به حال به هیچ عامل شناخته‌شده و مشخصی در رابطه با مسمومیت‌ها نرسیده‌ایم. قویا علت گاز دی‌اکسیدکربن، مونوکسید کربن، آمونیاک و... را در مسمومیت دانش‌آموزان رد می‌کنیم. تا به حال تمام دانش‌آموزانی که دچار مسمومیت شده‌اند حال عمومی خوبی دارند. هیچ‌کدام از این دانش‌آموزان پس از مسمومیت دچار مشکل ساختاری یا پایدار در جسمشان نشده‌اند. البته برخی از آنها اظهار می‌کنند که ضعف عضلانی دارند یا حالت سرگیجه در آنها وجود دارد که این موارد نیز قابل درمان و پیگیری است.»

به گفته او، تمام آزمایش‌های خون، نمونه‌های گوارشی، آزمایش ادرار، نوار عصب و عضله، سی‌تی‌اسکن مغزی، ‌ام‌آر‌آی ریه، مغز و... همه به‌صورت کامل روی افراد مسموم انجام شده است؛ اما هیچ‌کدام مشکل حادی نداشتند. مارپیچ مدارس قم چنان پیچیده شد که بهرام عین‌الهی، وزیر بهداشت راهی قم شد تا مستقیم ماجرا را مدیریت کند. تا اینجای ماجرا: «نمونه‌های زیادی از بیماران گرفته و به مراکز پیشرفته ما در انستیتو پاستور و... ارسال شد. هیچ نوع میکروب و ویروسی در رابطه با ایجاد مسمویت شناخته نشد. این مسمومیت بسیار خفیف است و هیچ‌گونه عارضه‌ای از شروع مسمومیت‌ها تا به امروز برای افراد ایجاد نکرده است. چند تیم بهداشتی و درمانی هم از تهران اعزام شده است و در واقع جمع بندی ما این است که عامل این مسمومیت، میکروبی نیست. کمیته ملی ویژه‌ای با استادان برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مسوولیت معاون درمان وزارت بهداشت را مسوول کردم تا تحقیق و بررسی ویژه‌تری انجام دهند و زمانی که به نتیجه برسیم این نتایج اعلام خواهد شد.» در آستانه سه‌ماهگی این حادثه، عایدی تحقیقات، پوچ شدن دانه به دانه فرضیه‌هاست. حالا یا باید فرضیه‌های تازه‌ای ساخت و پرداخت یا همچنان به همان موضوع گذشته چنگ زد.