لایحه برنامه هفتم چه زمانی به مجلس می‌رسد؟

محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص زمان ارائه لایحه برنامه هفتم به مجلس گفت: ان‌شاءالله اوایل سال آینده دولت لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارسال می‌کند. او ادامه داد: بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ تا پایان سال طول می‌کشد. بنابراین بعد از بررسی لایحه بودجه، لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارسال می‌کنیم که سال آینده خواهد بود. معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در پاسخ به اینکه بررسی لایحه برنامه هفتم در دولت در چه مرحله‌ای است، تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه را به پایان رسانده است.

بنابراین این لایحه باید در صحن دولت بحث و نهایی شود و پس از آن به مجلس ارسال شود. در حالی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام می‌کند که برنامه هفتم توسعه در اوایل سال آینده به مجلس تقدیم می‌شود که علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت روز چهارشنبه گفت: طی دو هفته آتی شاهد جلسات فوق‌العاده دولت خواهیم بود تا بتوانیم برنامه هفتم را مورد بررسی قرار دهیم و لایحه آن را تا پایان امسال به مجلس ارسال کنیم. این در حالی است که پیش از این علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس به «دنیای اقتصاد» گفته بود اعضای کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس تشکیل شده و جلساتی هم برگزار کرده‌اند.

همچنین جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در خصوص زمان ارسال لایحه برنامه هفتم به مجلس، گفت: دولت در حال نوشتن برنامه هفتم توسعه است. سازمان برنامه و بودجه می‌گوید تا پایان سال لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارسال می‌کند. او ادامه داد: البته ارسال لایحه برنامه هفتم در پایان سال یا اوایل سال آینده تفاوتی با هم ندارد. اگر لایحه برنامه هفتم پایان سال هم به مجلس بیاید، مجلس مشغول بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ است و زمانی برای بررسی لایحه برنامه هفتم ندارد. بنابراین بررسی برنامه هفتم توسعه قطعا بعد از ۱۵ فروردین سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با توجه به اطلاعاتی که دارم تا پایان سال لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت تقدیم مجلس می‌شود. دولت دیگر بهانه‌ای برای تاخیر در ارائه لایحه برنامه هفتم ندارد. لطف‌الله سیاه‌کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز به «دنیای اقتصاد» گفت: قرار بر این بود بعد از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲، روی لایحه برنامه هفتم کار و به مجلس ارائه شود. قاعدتا آن‌طور که دولت قول داده است لایحه برنامه هفتم توسعه باید قبل از پایان سال به مجلس تقدیم شود، اما اطلاع دقیقی از زمان ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس ندارم.