مخالفان اردوغان پان تُرکیست هستند

به بیان ساده‌تر، به رغم اینکه دو کشور در برخی حوزه‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند و سیاست‌‌‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند و حتی رقابت دارند، با این حال، در حوزه‌هایی نظیر تجارت، ارتباطات منطقه‌ای، و البته مسائل مرتبط با گردشگری، ناچار به مذاکره و همکاری هستند.» وی افزود: «باید توجه داشته باشیم که جریانِ مخالف با اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که اکنون در پسِ کمال قلیچدار اوغلو جمع و بسیج شده‌اند، عمدتا گرایشات ملی دارند (تا مذهبی) و این مساله حاکی از آن است که آنها هم می‌توانند روابط بهتری را با غرب ایجاد کنند و هم زمینه‌‌‌های مساعدی را جهت اوج‌دهی به سیاست‌های پان‌تُرکیستی دارند.» محبعلی ادامه داد: «آنها با نوع نگاه اردوغان چه در حوزه حکمرانی داخلی ترکیه (و البته نگاه ایدئولوژیک وی) و همچنین مداخلات نظامی منطقه‌‌‌ای این کشور در کشورهایی همچون عراق و سوریه مخالف هستند.

 در عین حال آنها احتمالا نسبت به مساله کُردها نیز رویکرد متفاوتی را اتخاذ خواهند کرد. از این رو، اینکه طیف مخالف با اردوغان کرسی ریاست جمهوری در این کشور را در اختیار بگیرند، عاری از تاثیرات منطقه‌ای نیست و همین مساله می‌تواند اثرگذاری‌هایی را نیز بر کشور ما داشته باشد.» این دیپلمات سابق  گفت: «باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ترکیه کشوری با موقعیت مهم و راهبردی از حیث ژئوپلیتیک است و این مساله بر نوعِ حکمرانی و البته سیاست خارجی این کشور اثرگذاری قابل توجهی دارد. درست به همین دلیل هم هست که سیاست در ترکیه حالتی نوسانی دارد و گرایش سیاست خارجی ترکیه مثلا به سمت غرب یا جهت مخالف با آن، تا حد زیادی توازن در آن را بر هم می‌زند.»

سفیر سابق ایران در یونان و مالزی گفت: «به نظر من هر کسی که در ترکیه سر کار بیاید، باید برخی ملاحظات را در روابط با ایران مد نظر داشته باشد. چون همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، پیوندهای تجاری، سیاسی و امنیتی در سطح منطقه میان تهران و آنکارا تا حد زیادی امکان وقوع نوسانات شدید در روابط دو طرف را می‌گیرد. بنابراین باید گفت که سیاست در ترکیه ماهیت پیچیده‌ای دارد.»