وزیر خارجه کشورمان در سخنرانی خود در نشست چهارجانبه در مسکو با محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک سوریه خصوصا به مناطق غیر‌نظامی گفت: «رژیم صهیونیستی با حملات کور به کشور سوریه و نقض حقوق و قوانین بین‌الملل، به دنبال تسری دادن ناامنی و سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی خود است.» به گزارش «ایسنا»، وی با اشاره به روند ‌گذار در نظم جهانی و افول قدرت آمریکا و پررنگ شدن منطقه‌‌‌گرایی، تصریح کرد که این امر فرصتی را فراهم آورده است تا بتوان مشکلات جمهوری عربی سوریه را با بلوغ و ابتکارات سیاسی حل و فصل کرده و امنیت، ثبات و توسعه را در این کشور و منطقه رقم زد. وزیر خارجه افزود: «تجربه نشان داده است که توسل به اقدام نظامی نه تنها به حل مشکلات کمک نمی‌کند، بلکه علاوه بر تحمیل خسارات انسانی و مادی، موجب پیچیده‌تر شدن اختلافات موجود می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران در همین راستا آمادگی همکاری خود جهت حمایت از این روند و کمک به اجرایی شدن توافقات و تصمیمات گرفته شده را اعلام و تاکید می‌کند در این زمینه از همه ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد.» امیرعبداللهیان تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد که هرگونه راه‌حل سیاسی برای موضوعات مرتبط با سوریه، باید طوری هدف‌گذاری شود که جمهوری عربی سوریه بتواند حاکمیت ملی خود را بر سراسر خاک خود اعمال کند. همسایگان سوریه به‌ویژه ترکیه می‌توانند با این کشور همکاری کنند تا این امر در سراسر کشور اعمال شود؛ زیرا تحقق آن هم به نفع ثبات و امنیت کشور سوریه و هم در راستای امنیت و ثبات مرزی کشورهای همسایه است.»وی همچنین گفت: «استقرار ارتش سوریه در مرزها و تامین مشترک امنیت با همسایگان، می‌تواند نگرانی‌های امنیتی آنکارا و سایر همسایگان را رفع و مانع فعالیت تروریست‌‌‌ها و جدایی‌طلبان شود و مقدمه برقراری روابط همسایگی و راهبردی میان دو طرف و زمینه خروج نیروهای نظامی ترکیه طبق جدول زمان‌بندی مورد توافق از مناطق مرزی مشترک با سوریه را فراهم آورد.»

امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف، وزرای امور خارجه ایران و فدراسیون روسیه در مسکو و در حاشیه نشست چهارجانبه وزرای خارجه درباره سوریه دیدار و گفت‌‌‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری فارس، سرگئی لاوروف در دیدار با حسین امیرعبداللهیان در پایان نشست چهارجانبه مسکو از نتایج این اجلاس ابراز خرسندی کرد.امیرعبداللهیان پیش از این با وزرای خارجه سوریه و ترکیه دیدار و گفت‌‌‌وگو کرده بود. وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای ترکیه‌‌‌ای خود با آرزوی برگزاری موفق انتخابات ترکیه، گفت که حامل پیام‌‌‌های سید‌ابراهیم رئیسی به اردوغان است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، امیرعبداللهیان در این دیدار همچنین گفت که جمهوری اسلامی پیام صریح ترکیه برای راه‌‌‌حل سیاسی در سوریه را در اجلاس چهارجانبه دریافت کرده است. وزرای خارجه ایران و ترکیه همچنین ضمن تاکید برگسترش روابط دوجانبه، اجلاس چهارجانبه مسکو را رو به جلو و مثبت ارزیابی کردند. امیرعبداللهیان پیش از این با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. وی در دیدار با همتای سوری خود بر راه‌‌‌حل سیاسی بین ترکیه و سوریه تاکید کرد و گفت که جمهوری اسلامی از راه‌‌‌حل سیاسی استقبال و حمایت می‌کند.

بیانیه نشست مسکو

در پایان این نشست بیانیه مشترکی از سوی چهار کشور صادر شد. به گزارش خبرگزاری‌فارس، در این بیانیه آمده است: «وزیران امور خارجه درباره مسائل مربوط به از سرگیری روابط بین دولتی سوریه و ترکیه در ابعاد مختلف گفت‌‌‌وگوی اساسی و صریح داشتند.» در بیانیه مذکور عنوان شده است: «با نظر به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل و بیانیه‌‌‌های رسمی در روند آستانه، شرکت‌کنندگان بر تعهد خود نسبت به تمامیت ارضی سوریه، عدم‌دخالت در امور داخلی و مبارزه با تمام اشکال تروریسم، تجزیه‌طلبی و افراط‌گرایی در این کشور تاکید کردند.» تاکید بر اهمیت افزایش کمک‌‌‌های بین‌المللی به سوریه، از جمله با هدف تسهیل بازگشت داوطلبانه، امن و عزتمندانه سوری‌‌‌ها به سرزمین خود و بازسازی پساجنگ از دیگر مواردی است که در این نشست بر آن تاکید شد.شرکت‌کنندگان همچنین توافق کردند معاونان وزرای خارجه وظیفه طراحی نقشه راهی برای پیشبرد روابط بین ترکیه و سوریه با هماهنگی وزارتخانه‌‌‌های دفاع و روسای اطلاعاتی چهار کشور را بر عهده بگیرند.در این بیانیه خاطرنشان شده است: «وزیران امور خارجه در فضای مثبت و سازنده‌‌‌ای گفت‌‌‌‌‌‌وگو کرده و توافق کردند که در دوره آتی تماس‌‌‌ها و گفت‌‌‌وگوهای فنی در سطح بالا در این قالب چهارجانبه ادامه یابد.»