در مقایسه با انتخابات سال سوم مجتبی ذوالنوری برای تصدی صندلی نایب رئیسی جایگزین علی نیکزاد، پیرهادی جایگزین محمدرضا دشتی اردکانی و متفکر آزاد و یوسفی جایگزین حسینعلی حاجی‌دلیگانی و احمد امیرآبادی‌فراهانی شدند. به‌نظر می‌رسد افرادی همچون علی نیکزاد که با اختلاف سه رای از ذوالنوری عقب افتاد و نتوانست به عنوان کاندیدای فراکسیون انقلاب اسلامی برای نایب رئیسی مجلس انتخاب شود، در صحن علنی کاندیدا می‌شود. در راهروهای مجلس شنیده می‌شد که نیکزاد در صورت رقابت برای صندلی نایب رئیسی قطعا رای می‌آورد. همچنین احتمال می‌رود حاجی‌دلیگانی و امیرآبادی نیز به صورت مستقل در انتخابات هیات رئیسه شرکت کنند.

 تبلیغات انتخاباتی در صحن

پیش از رای‌گیری در مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی نامزدهای هیات رئیسه از تمام ظرفیت خود برای رای‌آوری استفاده کردند. میرمحمدی میبدی، روح‌الله متفکر آزاد و مجتبی یوسفی از جمله نمایندگانی بودند که در صحن علنی مجلس با پخش تراکت تبلیغات می‌کردند. همچنین تراکت‌های زرد‌رنگ به عنوان لیست جوانان مجلس هم پخش شد. همچنین در راهروهای پارلمان شنیده می‌شد برخی نمایندگان برای رای سوغاتی‌هایی از حوزه انتخابیه خود در میان نمایندگان پخش می‌کردند. برخی نمایندگان نیز تنها به گرفتن میهمانی اکتفا کردند.

 سکوت قبل از توفان پایداری؟

 به گفته اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی بیش از ۲۰۰ نفر از اعضای این فراکسیون در مجمع عمومی حاضر بودند و این افراد متعهد به رای فراکسیونی خواهند بود. البته اعضای جبهه پایداری می‌گویند چون رای‌گیری برای رئیس مجلس انجام نشده برای رای به قالیباف تعهدی ندارند و در صحن تصمیم می‌گیرند. بنابراین اگرچه جبهه پایداری به ظاهر به نظر فراکسیون تن داده است، اما احتمالا در دقیقه ۹۰ کاندیدایی برای ریاست مجلس رو کند یا از الیاس نادران نماینده‌ای که روز یکشنبه با پخش تراکتی از عملکرد محمدباقر قالیباف انتقاد و کاندیداتوری خود برای ریاست مجلس را اعلام کرد، حمایت کند.

 رای تعیین‌کننده مستقلین

فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی اگرچه به نظر می‌رسد کاندیدایی برای تصدی کرسی‌های هیات رئیسه ندارند، اما رای آنها تعیین‌کننده است. این فراکسیون که حدود ۶۰ تا ۷۰ عضو دارد درنظر دارد در انتخابات هیات رئیسه مجلس از کاندیداهای معتدل حمایت کند. با توجه به تامین نشدن نظر برخی از نمایندگان مجلس در انتخابات فراکسیون انقلاب اسلامی به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان شکست خورده در انتخابات فراکسیون انقلاب اسلامی به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند و در صورت حمایت فراکسیون مستقلین این افراد بر کرسی هیات رئیسه خواهند نشست. با توجه به رای فراکسیون مستقلین احتمالا ۲ تا ۳ نفر از کاندیداهای فراکسیون انقلاب اسلامی به هیات رئیسه مجلس راه پیدا نمی‌کنند.

 در جلسه فراکسیون انقلاب اسلامی چه گذشت؟

احد آزادی‌خواه، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: حدود ۲۱۰ نفر از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی در مجمع عمومی فراکسیون که روز گذشته برگزار شد شرکت داشتند. بنابراین اکثریت نمایندگان در مجمع عمومی فراکسیون انقلاب اسلامی حضور داشتند و بعید به نظر می‌رسد که اتفاق خاص دیگری در انتخابات هیات رئیسه بیفتد. چون فراکسیون اکثریت باید به نظر فراکسیونی پایبند باشند.

او در پاسخ به اینکه آیا اعضای جبهه پایداری برای انتخابات هیات رئیسه اقدامی انجام نمی‌دهند، اظهار کرد: پایداری‌ها جزئی از فراکسیون انقلاب هستند و بر اساس مرامنامه باید به تصمیم جمعی فراکسیون پایبند باشند. بنابراین بعید است اتفاق دیگری بیفتد. این نماینده مجلس با اشاره به تصمیم سال گذشته جبهه پایداری در انتخابات هیات رئیسه مجلس تاکید کرد: باتوجه به اعتقاداتی که از آقای آقاتهرانی و مجموعه پایداری سراغ دارم بعید می‌دانم اجازه دهند اعضای جبهه پایداری خلاف اخلاق کاری را انجام دهند. اقتضای اخلاق سیاسی این است که به تصمیمات جمعی فراکسیون انقلاب متعهد باشند و نظر فراکسیون هم مشخص است. آزادی‌خواه ادامه داد: اینکه پایداری‌ها لیست ندادند و اعضای این جبهه در مجمع عمومی فراکسیون حضور داشتند به معنای پایبند بودن این افراد به نظر فراکسیونی است.

همچنین شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد: در جلسه امروز فراکسیون انقلاب اسلامی حدود ۲۱۰ نفر از اعضای فراکسیون حضور داشتند و حدود ۷۰ تا ۸۰ از نمایندگان مجلس در مجمع عمومی فراکسیون حضور نداشتند. قطعا رای این افراد در ترکیب هیات رئیسه موثر است و هرکسی هم می‌تواند برای تمام صندلی‌های هیات رئیسه کاندیدا شود. او ادامه داد: در انتخابات هیات رئیسه مجلس ممکن است با اضافه شدن رای سایر نمایندگان که در جلسه روز گذشته فراکسیون حضور نداشتند، تغییری در ترکیب ایجاد شود. به هر ترتیب نمایندگان در رای دادن آزاد هستند، اما پایبندی به رای فراکسیونی جزو اخلاقیات است که فراکسیون انقلاب در گذشته نشان داده در انتخاب رئیس و نواب رئیس به آن پایبند است.