«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه اخیرا در گفت‌وگویی با «ایرنا» از معرفی سفیر جدید عربستان سعودی در تهران خبر داد و گفت: ما هم به زودی سفیر جدید خود در ریاض را به دولت عربستان معرفی خواهیم کرد. حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی جمعه شب ۲۲ اردیبهشت ماه در گفت‌‌‌وگویی تلفنی آخرین وضعیت توافقات مشترک دو کشور در پکن را مرور کردند. امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از سیر توافقات انجام‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و عربستان از جمله نشست وزرای خارجه دو کشور و اعلام ازسرگیری روابط، اعزام تیم‌‌‌های فنی بازگشایی سفارتخانه‌‌‌ها و سرکنسولگری‌‌‌های دو کشور و همچنین اقدام به معرفی سفرا گفت: جمهوری اسلامی ایران تمهیدات لازم را برای افتتاح رسمی نمایندگی سیاسی و کنسولی خود در عربستان سعودی در نظر گرفته است.

«دنیای‌اقتصاد» در گزارش روز یکشنبه با اشاره به سوابق عنایتی نوشت: انتخاب محتمل و در عین حال به روایتی قطعی‌ترین گزینه مطرح برای تصدی سفارت ایران در ریاض علیرضا عنایتی مدیرکل کنونی خلیج فارس و دستیار حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه است که یکی از اعضای اصلی و ثابت تیم ایرانی مذاکره‌کننده با عربستان در طول دو سال گذشته بوده است. بنابراین نقش‌آفرینی وی در این مذاکرات که نیروی ثابت وزارت امور خارجه در این گفت‌وگوها بوده، او را به عنوان گزینه محتمل‌تر راهی ریاض خواهد کرد.عنایتی از اوایل روی کار آمدن دولت حسن روحانی یعنی اردیبهشت ۱۳۹۳ راهی کویت شد و در سال ۱۳۹۶ متاثر از فضای تنش‌های ایران و عربستان پس از برجام و اتهام و ادعای دولت کویت مبنی بر دخالت ایران در پرونده «گروهک العبدلی»، تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور کاهش پیدا کرد و علیرضا عنایتی نیز ظرف ۴۸ روز فرصت داشت تا به ایران بازگردد.

با بازگشت او به تهران به عنوان مدیرکل خلیج فارس جایگزین محمد فرازمند شد که راهی ماموریت سفارت ایران در ترکیه شد. عنایتی در طول یک ماه گذشته که توافق ایران و عربستان توسط روسای امنیتی دو کشور در چین اعلام شد، نقش مهمی در اطلاع‌رسانی این توافقات و تبادل هیات‌های فنی و چگونگی بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها داشت. عنایتی یکی از نیروهای قدیمی وزارت خارجه است که شناخت خوبی از کشورهای عرب خلیج فارس دارد. همچنین فراجناحی بودن وی شاید یکی از امتیازاتش برای انتخاب به عنوان سفیر ایران در عربستان است.