۳۱ اردیبهشت ماه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از معرفی رضامراد صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش به مجلس خبرداد و دوم خرداد‌ماه نامه معرفی وزیر پیشنهادی اعلام وصول شد. اما هنگام قرائت نامه معرفی صحرایی بسیاری از نمایندگان با فریاد «دو-دو» مخالفت خود با وزیر پیشنهادی را اعلام کردند.

بر اساس تصمیم هیات رئیسه مجلس جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش امروز برگزار می‌شود و قرار است رئیس‌جمهور در جلسه بررسی صلاحیت صحرایی وزیر پیشنهادی حاضر شود. هنوز نمی‌توان نظر قطعی در خصوص رای آوری وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش داد. روز گذشته فراکسیون اکثریت مجلس با حضور ۱۰۱ نماینده صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش را بررسی کردند. اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی با ۷۲ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع موافقت خود  را اعلام کردند. شنیده‌ها در راهروهای مجلس نشان می‌دهد اگرچه احتمال رای‌آوری صحرایی زیاد است، اما پیش‌بینی می‌شود رای او لب مرزی باشد. مطابق بند «ه» ماده ۱۱۷ آیین‌نامه مجلس، وزرا در صورتی از مجلس رای اعتماد کسب می‌کنند که بتوانند رای اکثریت مطلق نمایندگان را به دست آورند. بنابراین رضامراد صحرایی در صورتی که بیش از ۱۴۵ رای کسب کند می‌تواند بر صندلی وزارت تکیه بزند.

رای ۷۰ درصدی به صحرایی

سمیه محمودی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به معرفی صحرایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت: حضرت آقا فرمودند به یک نفر رای بدهید که ۴ ماه بعد نخواهید او را استیضاح کنید. مطمئن باشید در صورت وزیر شدن آقای صحرایی ایشان به سرعت به مرحله استیضاح می‌رسند. وزارت آموزش‌وپرورش جای مهمی است، اما متاسفانه کسانی‌که دولت برای این وزارتخانه معرفی می‌کنند، در حد و اندازه این وزارتخانه نیستند. برای آقای صحرایی دانشگاه فرهنگیان خوب است. همچنین محسن زنگنه، نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: فراکسیون انقلاب اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش جلسه داشته و ۷۰ درصد از اعضای حاضر به وزیر پیشنهادی رای دادند، اما باید منتظر جلسه رای اعتماد به صحرایی بود.

نقاط ضعف و قوت وزیر پیشنهادی

کاظم دلخوش، نایب رئیس کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس نیز تاکید کرد: باید دید آقای صحرایی چگونه دفاع می‌کند. ایشان سابقه پرباری ندارد، اما در مدتی که برای رای‌آوری اقداماتی را آغاز کرده متوجه شدم فرد توانمندی است. هنگام قرائت نامه معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش نمایندگان با صحرایی همراهی نکردند ونسبت به او موضع گرفتند. همچنین جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:در وزارت آموزش‌وپرورش مباحثی از جمله مشکلات معلمان، بحث استخدام آنها، منزلت و شأن معلمان، امکانات مدارس، بافت فرسوده مدارس و محتوای دروس مطرح است. این موارد نشان می‌دهد که این وزارتخانه نیازمند وزیری با تجربه و توان بیشتر است. آقای صحرایی برای وزارت آموزش‌وپرورش مناسب نیست.

همچنین جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با اشاره به واکنش نمایندگان در هنگام معرفی وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش گفت: کار قشنگی نیست وقتی‌که نامه اعلام وصول یک وزیر قرائت می‌شود نمایندگان «دو-دو» کنند. اگر مخالفتی با وزیر پیشنهادی داریم باید این موضوع را با رای خودمان در جلسه رای اعتماد به وزرا اعلام کنیم. اما تصمیم نهایی مجلس به «دو-دو» کردن یا «چهار-چهار» کردن نیست. تصمیم مجلس زمان شمارش آرا ‌مشخص می‌‌شود. از زمانی‌که صحرایی به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش معرفی شدند ایشان را می‌شناسم و از قبل شناختی نسبت به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش ندارم. اگر در نهایت به این نتیجه برسم که آقای صحرایی می‌تواند برای وزارت آموزش‌وپرورش مفید باشد به ایشان رای می‌دهم.

از معلمی تا نامزدی برای وزارت

همچنین شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش از پایه معلم بوده، بعد هم مدیر مدرسه بوده و پس از آن نیز رئیس دانشگاه فرهنگیان شد. ایشان کاملا نسبت به محیط آموزش‌وپرورش و مسائل و مشکلات این وزارتخانه آشنا است. بنابراین صحرایی را نسبت به گزینه‌هایی که دولت برای این وزارتخانه در نظر داشتند گزینه خوبی می‌دانم. او تاکید کرد: فضای مجلس به گونه‌ای است که نمایندگان می‌توانند با تعامل کمک کنند که آقای صحرایی وزیر و وزارت آموزش‌وپرورش از وضعیت کنونی خارج شود. جو مجلس برای رای‌آوری صحرایی خوب است. البته وزیر پیشنهادی تعدادی مخالف دارد، اما در مجموع نگاه مجلس نسبت به صحرایی مثبت است.