در صورتی‌که با تشکیل وزارت بازرگانی موافقت شود، دولت باید دو وزیر صنعت و معدن و وزیر بازرگانی را به مجلس معرفی کند، اما در اواخر اردیبهشت ماه محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که بعد از انتخابات هیات رئیسه مجلس که ۳خردادماه برگزار شد، وزیر صمت را به مجلس معرفی می‌کنیم. با این اظهارنظر دو نکته به ذهن می‌رسد که آیا دولت از رای‌آوری تشکیل وزارت بازرگانی مطمئن نیست؟ یا ایجاد زیرساخت‌های وزارت بازرگانی آن‌قدر زمان‌بر است که دولت قصد دارد همچنان یک وزیر را برای این مجموعه معرفی کند و بعد از ایجاد این زیر‌ساخت‌ها وزیری برای آن معرفی کند؟ در همین زمینه با سه نماینده مجلس به گفت‌وگو نشسته‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید.

انتظار دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت منتظر تصویب لایحه وزارت بازرگانی در مجلس است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت وزیر صمت را به مجلس معرفی نمی‌کند تا تشکیل وزارت بازرگانی به تصویب برسد و بعد از آن دو وزیر صنعت و معدن و وزیر بازرگانی را به مجلس معرفی کند. او ادامه داد: دولت موافق تشکیل وزارت بازرگانی است و در جلسات کمیسیون اجتماعی برای بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی شرکت کردند. کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز علت اینکه دولت می‌خواهد وزیر پیشنهادی صمت را به مجلس معرفی کند، طولانی بودن پروسه تشکیل وزارت بازرگانی دانست و اظهار کرد: پروسه تشکیل وزارت بازرگانی بسیار زمان‌بر است و به همین دلیل دولت نمی‌تواند وزارت صمت را بدون وزیر بگذارد. او تاکید کرد: بنابراین دولت می‌خواهد وزیری را برای وزارت صمت انتخاب کند که بعد از تشکیل وزارت بازرگانی بتواند به عنوان وزیر صنعت و معدن به کار خود ادامه دهد و آن زمان یک فرد را به عنوان وزیر بازرگانی به مجلس معرفی کند.

همچنین سلمان ذاکر، نماینده ارومیه و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در کمیسیون اجتماعی و با حضور رئیس سازمان استخدامی کشور، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری و ادیانی معاون امور تقنینی معاونت امور مجلس بررسی شد و بند به بند مواد تشکیل وزارت بازرگانی را بررسی و نهایی کردیم. به زودی این لایحه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد. او به چرایی اعلام معاون پارلمانی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه وزیر صمت به مجلس معرفی می‌شود، اشاره کرد و افزود: وزارت صمت معطل است درحالی‌که این وزارتخانه مهم نباید بدون مسوول باشد. تا زمانی‌که تشکیل وزارت بازرگانی قانون نشده است، وزیری که معرفی می‌شود باید مجموعه وزارت صمت را مدیریت کند.