آکسیوس به نقل از پنج نماینده پارلمان اسرائیل نوشت که بنیامین نتانیاهو در جلسه کنست مخالفت خود را با هرگونه توافق جدید با ایران اعلام کرده است. درواقع تل‌‌‌آویو با طرح چنین ادعاهایی می‌‌‌خواهد هزینه واشنگتن را برای هرگونه توافقی با تهران افزایش دهد. همچنین شبکه ۱۳ اسرائیل در روایت دیگری از این جلسه به نقل از نتانیاهو نوشته است دستور جلسه‌‌‌ای که هم‌‌‌اکنون میان واشنگتن و تهران مطرح است، نه برای یک توافق هسته‌‌‌ای، بلکه برای یک توافق خُرد است. ما می‌توانیم آن را تاب بیاوریم.

تایید آزادسازی پول‌‌‌های ایران در عراق

محمد مخبر در حاشیه نشست هیات دولت درباره آزادسازی پول‌‌‌های بلوکه‌شده ایران گفت: «دارایی‌‌‌های بلوکه‌شده ایران در برخی از کشورها آزاد شده و مقدمات آزادسازی از برخی کشورها نیز آغاز شده است.» همزمان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری ادعاهای مطرح‌شده در برخی گزارش‌‌‌ها مبنی بر مذاکرات تهران-واشنگتن درباره توافقی موقت را رد و آزادسازی بخشی از پول‌‌‌های بلوکه‌شده ایران در عراق با هماهنگی آمریکا را تایید کرد.

به گزارش «ایسنا» متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در پاسخ به اینکه چه نظری درباره آزادسازی ۳ میلیارد دلار پول‌‌‌های ایران از عراق دارد، گفت: «ایران تنها می‌تواند به منظور امور بشردوستانه و دیگر تبادلاتی که مشمول تحریم نباشند به پول‌‌‌های خود در عراق دسترسی داشته باشد. اینها اقداماتی هستند که چند سال پیش در زمان دولت قبلی انجام شده‌‌‌اند، که در آن آمریکا تبادلات مشابهی را در روالی ادامه‌‌‌دار، مطابق قوانین آمریکا و در هماهنگی کامل با دولت عراق تایید کرده است. این موارد تبادلاتی بشردوستانه و معمول هستند که با قوانین و مقررات آمریکا سازگارند و ما به اجرایی کردن تمامی تحریم‌‌‌های ایران ادامه داده‌‌‌ایم.» او در پاسخ به اینکه آیا انتقال ۷/ ۲ میلیارد دلار به ایران را تایید می‌کند، گفت: «بله تایید می‌‌‌کنم. ما این انتقال‌‌‌ را مطابق انتقال‌‌‌های قبلی که تاییده شده بودند، تایید کردیم تا ایران به پول‌‌‌های خود در حساب‌‌‌های بانکی در عراق به منظور امور بشردوستانه و اموری که مشمول تحریم نمی‌‌‌شوند، دسترسی پیدا کند.» اظهارات میلر در پی این مطرح می‌شود که روز شنبه منابع خبری از آزادسازی ۷/ ۲ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق به عنوان بخشی از طلب پیشین خبر دادند.

توافق موقت کذب است

همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا درباره توافق هسته‌‌‌ای (برجام) یا زندانیان آمریکایی مذاکرات مستقیمی دارد، گفت: «گزارش‌‌‌هایی در چند روز اخیر منتشر شده است که برخی از آنها نادرستند. به مواردی درباره آنها اشاره می‌‌‌کنم. اول اینکه ما همواره وقتی در راستای منافع ملی آمریکا بوده است، قابلیت انتقال پیام به ایران را داشته‌‌‌ایم. دوم اینکه، همان طور که از آغاز کار این دولت به وضوح گفته‌‌‌ایم، رئیس جمهور نسبت به اطمینان‌‌‌یابی از اینکه ایران هیچ گاه به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند، متعهد است.»

میلر ادامه داد: «همچنین ما بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است، اگرچه صراحتا نشان داده‌‌‌ایم که گزینه‌‌‌های دیگر را حذف نکرده‌‌‌ایم. مورد دیگری که مایلم به آن اشاره کنم، موضوع توافق موقت است که کاملا کذب است.» اظهارات این مقام آمریکایی در پی این مطرح می‌شود که پیش از این برخی رسانه‌‌‌های غربی با استناد به منابعی که نام آنها را افشا نکرده‌اند، مدعی شده بودند که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت برای رفع برخی تحریم‌‌‌ها در برابر محدودیت غنی‌‌‌سازی اورانیوم در ایران هستند.

نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز با رد این ادعاها گفت که «هیچ توافق موقتی به جایگزینی برجام در دستور کار نیست.» علاوه بر این، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در یک نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات احیای برجام و اخبار منتشر شده در ارتباط با آن تصریح کرد: «تبادل پیام‌‌‌ها از طریق واسطه‌‌‌ها از جمله عمان انجام شده و ادامه دارد.» کنعانی افزود: «مبنای مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها همان توافقات برجام است و در این ارتباط چارچوب جدیدی نداریم و خبرهای مطرح‌شده از جمله بحث توافق موقت و... را تایید نمی‌‌‌کنیم. اینها را گمانه‌‌‌زنی‌‌‌های رسانه‌‌‌ای می‌‌‌دانیم.»

نتانیاهو چه در سر دارد؟

پس از آنکه هفته گذشته برخی رسانه‌‌‌های اسرائیلی به صورت غیررسمی درباره توافق موقت بین ایران و آمریکا نوشتند، روز گذشته آکسیوس بخشی از صحبت‌‌‌های جدید بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنست را منتشر کرد که در آن مخالفت خود را با هرگونه توافق جدید با ایران صریح‌‌‌تر از قبل اعلام کرده است. آکسیوس نوشت، بنیامین نتانیاهو مخالف هرگونه توافق جدید با ایران است و به نظر می‌رسد که اظهارات وی در یک جلسه بسته که معمولا به رسانه‌‌‌ها درز پیدا می‌کند ابزاری غیرمستقیم برای زیر فشار قرار دادن دولت بایدن [برای هرگونه توافق با ایران] باشد.

به گزارش «ایرنا» به نقل از پایگاه خبری «آکسیوس» آمریکا، پنج نماینده اسرائیل که در جلسه نتانیاهو حضور داشتند، اعلام کردند که بی‌بی برخی ادعاها را درباره ایران در کمیسیون امور خارجه و امنیت در کنست اسرائیل بیان کرده است. نخست‌وزیر اسرائیل که این روزها بسیار نگران توافق میان ایران و آمریکا در زمینه هسته‌‌‌ای است، مدعی است که «دولت بایدن مذاکرات غیرمستقیمی با ایران در خصوص برنامه هسته‌‌‌ای داشته است.» نمایندگان اسرائیل به آکسیوس گفته‌‌‌اند که نمایندگان آمریکا و ایران در کنار تبادل زندانیان، درباره غنی‌سازی اورانیوم و آزاد شدن میلیاردها دلار از پول بلوکه‌شده ایران توسط ایالات متحده گفت‌وگو کرده‌‌‌اند.

توافق خرد را تاب می‌‌‌آوریم

از سوی دیگر کانال ۱۳ اسرائیل به ابعاد دیگری از این جلسه و صحبت‌‌‌های نتانیاهو پرداخته است. به گزارش «انتخاب»، بر اساس گزارش والانیوز و کانال ۱۳ اسرائیل، نتانیاهو روز سه‌‌‌شنبه ۲۳ خرداد، مقامات اسرائیل را در جریان جزئیات توافق هسته‌‌‌ای احتمالی میان آمریکا و ایران گذاشته که برای اسرائیل نیز قابل قبول خواهد بود. نتانیاهو گفته است: «دستور جلسه‌‌‌ای که هم‌‌‌اکنون میان واشنگتن و تهران مطرح است، نه برای یک توافق هسته‌‌‌ای، بلکه برای یک توافق خُرد است. ما می‌توانیم آن را تاب بیاوریم.» او مدعی شده است: «این با آن توافقی که ما می‌‌‌شناختیم فرق دارد.»

این رسانه‌‌‌ها از چند قانون‌گذار ناشناس نقل‌قول کرده‌اند که در نشستی سه‌ساعته و پشت در‌‌‌های بسته با حضور نمایندگان کمیته امور بین‌الملل کنست (پارلمان اسرائیل) و کمیته دفاع این کشور، شرکت کرده بودند. شرکت‌کنندگان در این نشست به کانال ۱۳ گفته‌‌‌اند، نتانیاهو بر این باور است که این توافق قریب‌‌‌الوقوع چیزی است که اسرائیل «می‌تواند با آن سر کند». این گزارش‌‌‌ مدعی شده است که یکی از شروط این توافق این است که ایران از غنی‌‌‌سازی اورانیوم به میزان بالای ۶۰‌درصد دست بردارد و در مقابل، آمریکا نیز پول‌‌‌های متعلق به ایران را که به‌‌‌دلیل تحریم‌‌‌ها در خارج از این کشور بلوکه شده‌‌‌اند، آزاد کند. طبق این توافق، زندانیانی نیز از هر دو کشور تبادل خواهند شد. این در حالی است که یک مقام آمریکایی شامگاه دوشنبه ۲۲ خرداد تایید کرده بود که واشنگتن در رابطه با مذاکرات هسته‌‌‌ای که به‌‌‌مدت طولانی به تعویق افتاده، با ایران در تماس است، اما گزارش‌‌‌ها درباره مذاکره با ایران بر سر «توافق موقت» را رد کرده بود. نتانیاهو بعد از ظهر روز سه‌‌‌شنبه نیز در خصوص هرگونه توافق ایران و آمریکا درباره پرونده هسته‌‌‌ای گفت: «اسرائیل به هیچ توافقی بین تهران و واشنگتن، متعهد نخواهد بود.»

مذاکرات جدی است

همزمان با افشای این سخنان نتانیاهو در کنست، رسانه اسرائیلی هاآرتص نیز در گزارشی نوشت که برآورد مقامات ارشد اسرائیل این است که اگر تفاهمی بین ایالات متحده و ایران بر سر برنامه هسته‌‌‌ای تهران حاصل شود، دولت بایدن تلاش می‌کند آن را توافق‌نامه‌‌‌ای ننامد که لازم باشد مفاد آن در کنگره به رای گذاشته شود. مقامات ارشد دولت آمریکا، گزارش‌‌‌های اخیر در مورد پیشرفت قابل‌توجه در مذاکرات را رد کرده‌‌‌اند، اما برخی از مقامات در تل‌آویو معتقدند که مذاکرات، جدی‌‌‌تر از آن چیزی است که واشنگتن علنا اعلام می‌کند.

اولین افشاگری تل‌‌‌آویو

رسانه آمریکایی آکسیوس هفته گذشته نیز مدعی شده بود که مقامات آمریکایی و ایرانی ماه گذشته میلادی در سلطان‌نشین عمان گفت‌‌‌وگوهایی غیرمستقیم داشته‌‌‌اند، ادعایی که از سوی واشنگتن و مقامات ایران رد شد. همچنین هاآرتص چاپ تل‌‌‌‌‌‌‌‌‌آویو روز چهارشنبه ۱۷ خرداد با اشاره به توافق موقت بین ایران و آمریکا نوشت که این احتمال وجود دارد دو طرف ظرف چند هفته به توافق برسند. درواقع هاآرتص نخستین رسانه‌‌‌ای بود که بحث توافق موقت بین ایران و آمریکا را مطرح کرد و پس از آن روز پنج‌شنبه ۹ ژوئن- ۱۸ خرداد ماه میدل ایست‌‌‌‌‌‌‌‌‌آی در گزارشی مدعی شد ایران و ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده در حال نزدیک شدن به یک توافق موقت هستند که در برابر کاهش فعالیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی ایران، گشایشی را در برخی از تحریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها فراهم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آورد.

علاوه بر میدل ایست‌‌‌‌‌‌‌‌‌آی، رویترز نیز در همان روز گزارشی را به توافق موقت در حال شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری بین ایران و آمریکا اختصاص داد. اما هرگونه بحث درباره توافق موقت به صورت جدی از سوی تهران و واشنگتن رد شده است. درواقع اسرائیل می‌‌‌خواهد به محرمانگی مذاکرات احتمالی بین ایران و آمریکا آسیب بزند تا هزینه هر گونه توافق را بالا ببرد.  انتشار صحبت‌‌‌های نتانیاهو از سوی آکسیوس بیانگر آن است که اسرائیل که پیش‌تر برای ایجاد مانع بر سر راه توافق بین ایران و آمریکا از طریق رسانه‌‌‌های غیررسمی وارد عمل شده بود اما می‌‌‌خواهد علنی‌‌‌تر و رسمی‌‌‌تر موضع خود را اعلام کند.  زیرا بعید است درز چنین صحبت‌‌‌هایی بدون اطلاع نتانیاهو و دولتش باشد و نتانیاهو با چنین اقداماتی تلاش دارد هزینه اعلام رسمی شدن توافقات ایران و آمریکا را افزایش دهد. تل‌‌‌آویو به دنبال آن است که با پررنگ کردن مخالفت خود با توافق بین ایران و آمریکا، صدای قانون‌گذاران در آمریکا را درآورد.