سفر به دو کشور میانجی در بحبوحه تنش‌زدایی در خلیج فارس و گمانه‌زنی‌ها درخصوص انعقاد یک تفاهم نانوشته بر سر برجام. وزیر خارجه ایران بامداد سه‌شنبه سفر منطقه‌ای خود به دو کشور قطر و عمان و همچنین کویت را آن‌گونه که برخی منابع خبر داده‌اند، از ایستگاه دوحه آغاز کرد. این اولین سفر امیرعبداللهیان به قطر پس از توافق ایران و عربستان در ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و دومین سفر به دوحه پس از تصدی این سمت در شهریور ۱۴۰۰ است.

دیدار با امیر، نخست وزیر و وزیرخارجه قطر و تبادل نظر درخصوص مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از اهداف سفر امیرعبداللهیان به دوحه است. در یک هفته گذشته برخی منابع از نزدیک شدن ایران و آمریکا به یک تفاهم نانوشته بر سر برجام خبر دادند که نقش قطر و عمان به‌ویژه در دو موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران پررنگ است. پیش از سفر امیرعبداللهیان، محمد رضا فرزین رئیس بانک‌مرکزی ایران هفته گذشته به دوحه سفر کرد که منابع خبری هدف از انجام این سفر را در ارتباط با چگونگی آزادسازی منابع مالی ایران ذکر کردند. وزیر امور خارجه که در راس هیاتی به دوحه سفر کرده است، با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. امیر قطر در این دیدار با اشاره به جایگاه ویژه ایران برای قطر در منطقه گفت: به دنبال توسعه همه جانبه روابط با ایران هستیم.

وزیر خارجه در این دیدار با اشاره به تلاش‌‌‌ها و ابتکارات خوب قطر در سال‌‌‌های اخیر در کمک به حل و فصل مشکلات منطقه، از این تلاش‌‌‌ها قدردانی کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به روابط سیاسی ممتاز ایران و قطر، بر ضرورت گسترش روابط اقتصادی دو‌‌‌ کشور همپای سطح روابط سیاسی نزدیک دو کشور تاکید کرد. امیرعبداللهیان برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک را مورد اشاره قرار داد و آن را فرصت مناسبی برای سرعت بخشیدن به همکاری‌‌‌های تجاری و اقتصادی برشمرد. موضوع حمل و نقل و ترانزیت دریایی از طریق بنادر دو‌‌‌ کشور از دیگر موضوعات مورد گفت‌‌‌وگو در این دیدار بود که با پاسخ مثبت امیر قطر همراه بود.

 حسین امیرعبداللهیان ۲۱ دی ماه ۱۴۰۰ و در ادامه سفرش به منطقه و پس از حضور در عمان، به دوحه رفت و با همتای قطری و امیر قطر دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. وی همچنین در سفر رئیسی به قطر در اسفند ۱۴۰۰ نیز او را همراهی کرد. امیر قطر نیز ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ به تهران سفر کرد. وزیر خارجه قطر نیز نهم بهمن ۱۴۰۱ و همچنین ۱۵ تیر ماه ۱۴۰۱ به تهران سفر و با همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌‌‌‌‌‌وگو کرد. مجتبی بنی‌اسدزاده مشاور وزیر امور خارجه، علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج‌فارس، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌‌‌کنند. سفری که بلافاصله پس از انجام دیدارها در قطر، عصر دیروز سه‌شنبه وارد دومین ایستگاه خود یعنی مسقط شد.

دیدار با سلطان و همتای عمانی و گفت‌وگو بر سر توسعه مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله اهداف تور امیر عبداللهیان به جنوب خلیج فارس است.خرداد سال‌جاری هیثم بن طارق سلطان عمان در پاسخ به دعوت سید ابراهیم رئیسی سفری دو روزه به تهران داشت. وی همچنین با مقام معظم‌رهبری دیدار کرد. کنعانی ۲۲ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره‌‌‌ وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها گفت: ما با هدف تحرک بخشی به مذاکرات رفع تحریم‌‌‌ها، از مساعی جمیله سلطنت عمان و مقامات ارشد این کشور در این زمینه استقبال کردیم. تبادل پیام‌‌‌هایی از طریق عمان با طرف مقابل داشتیم و روند گفت‌وگوها در این چارچوب ادامه دارد. این چهارمین سفر امیرعبداللهیان به مسقط پس از تصدی وزارت امور خارجه است.

امیرعبداللهیان ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ به مسقط و پس از آن به دوحه سفر کرد و با همتای عمانی دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران  ششم دی ماه ۱۴۰۱ نیز در رأس هیأتی به مسقط پایتخت عمان سفر کرد. وی پنجم اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز به مسقط سفر کرد. حسین امیرعبداللهیان دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ نیز در حاشیه سفر یک روزه سید ابراهیم رئیسی به مسقط با همتای عمانی خود دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. سفر سال گذشته رئیس‌‌‌جمهوری ایران به مسقط به امضای ۱۳ سند همکاری منجر شد و در نتیجه توسعه روابط دو کشور در یک سال گذشته، افزایش دو برابری حجم تبادلات بین دو کشور رقم خورده است.

 

بازی موش و گربه هسته‌ای