بیمه فرهنگیان، از جمله موضوعاتی بود که معلمان نسبت به میزان و کیفیت خدمات آن رضایت نداشتند. بر این اساس شرکت‌های مختلفی تحلیل و بررسی شدند و در نهایت شرکت دانا انتخاب شد. این قرارداد روز گذشته در ساختمان آموزش‌وپرورش به امضای طرفین رسید. آقای جعفری، مدیرعامل و نایب رئیس شرکت بیمه دانا، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، در مورد مبلغ این قرارداد گفت: «مبلغ کلی قرارداد درمان بستگی به تعداد نفراتی که برای آن ثبت‌نام می‌کنند، دارد. سال گذشته یک میلیون و ۴۲۰هزار نفر برای دریافت خدمات بیمه تکمیلی ثبت‌نام کرده بودند که به ازای هر نفر ماهانه ۲۷۵ هزار تومان بود. مجموع این رقم، بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان شد.

در سال جاری با توجه به افزایش سقف تعهدات بیمه و افزایش هزینه خدمات درمانی و تورم در بخش درمان، دارو و ویزیت حق بیمه ۳۹۵ هزار تومان به ازای هر نفر محاسبه شده که با توجه به افزایش تعهدات، در صورت ثبت‌نام یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، مجموع قرارداد حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد شد.» به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد» او در مراسم انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی با آموزش‌وپرورش، با بیان اینکه تعداد ۱۳ هزار مرجع درمانی اعم از کلینیک و بیمارستان در سال گذشته طرف قرارداد با بیمه دانا بوده‌اند، گفت: این تعداد در سال جاری و در قرارداد جدید به ۲۰ هزار واحد افزایش خواهد یافت. او با اشاره به تقویت تعهدات دانا در قرارداد بیمه تکمیلی سال جدید، به تاکید وزارت آموزش‌وپرورش بر ارتقای کیفی معیشت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: حق بیمه بیمه‌گر نسبت به سال گذشته رقم ناچیزی افزایش پیدا کرده که نسبت به نرخ تورم و افزایش هزینه‌های بخش درمانی چشمگیر نیست.

او با اشاره به رقم فرانشیز جراحی عمومی و خاص، گفت: این رقم در سال قبل ۱۵ درصد بود که در سال جاری به ۵ درصد کاهش یافته است. به گفته آقای جعفری، برای تمام قراردادهای بیش از ۲۰ هزار نفر، شرکت‌های بیمه مجوز تعیین قیمت ندارند و رقم آن توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود. وی تاکید کرد: «برای انعقاد قرارداد سال جاری، چندین بار از سوی شرکت و با توجه به نوع خدمات درخواستی و پیشنهادی عدد و رقم اعلام شد تا در نهایت با رقم نهایی ۳۹۵ هزار تومان موافقت و قرارداد امضا شد.» او به عدم افزایش و ثبات بیمه حوادث دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: «میزان تعهدات در بخش دندان‌پزشکی به ۶ میلیون تومان افزایش یافته و تعهد پرداخت هزینه عینک تا سقف ۵/ ۱ میلیون تومان نیز به تعهدات شرکت دانا افزوده شده است.»

حذف سقف تعهدات کلیه خدمات بیمارستانی

در مراسم امضای قرارداد، صادق ستاری‌فرد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، با اشاره به حساسیت‌هایی که نسبت به جامعه فرهنگی و افزایش کیفی معیشت آنها وجود دارد، ارائه خدمات بیمه‌ای را یکی از مولفه‌های تامین افزایش سطح کیفی زندگی فرهنگیان دانست که برای رفع مشکلات پیشین و ایجاد شرایط بهتر، وزیر اقتصاد، سازمان برنامه‌وبودجه به کمک آموزش‌وپرورش آمده و در چارچوب کارگروهی، شروع به طراحی و برنامه‌ریزی کردند تا در نهایت فرهنگیان از آن منتفع شوند. به گفته ستاری‌فرد، از حذف سقف تعهدات کلیه خدمات بیمارستانی، سرپایی، جراحی و بستری در قرارداد جدید بیمه تکمیلی فرهنگیان خبر داد. او درباره تغییرات جدید این قرارداد نسبت به قرارداد سال گذشته گفت: «کلیه خدمات و تعهدات بیمارستانی، سرپایی، جراحی و بستری بدون سقف قرارداد ارائه خواهد شد و سقفی برای انجام این خدمات پیش‌بینی نکرده‌ایم و قرار است شرکت بیمه دانا همه هزینه‌های مورد نیاز برای این موارد را تامین کند.»

به گفته او، ارائه خدمات دندان پزشکی از نقاط قوت این قرارداد است. این تعهد سال قبل سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، اما امسال به سقف ۶ میلیون تومان رسیده است. این تعهد نسبت به سایر بیمه‌ها و هزینه‌های‌ پرداختی بیمه شده، قابل توجه است و شامل تمام خدمات دندان‌پزشکی می‌شود. معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، از حذف سقف پرداخت هزینه در بخش نازایی و زایمان خبر داد و گفت: در سال جاری، با توجه به سیاست‌های کلی جمعیت و قانون جوانی جمعیت، سقف خدمات درمان نازایی و خدمات زایمان برداشته شد. همچنین سقف تعهدات برای بیماران صعب‌العلاج نیز برداشته شده و فرانشیز پرداختی بیمه شده نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کمتر شده است. او گفت: سهم پرداخت بیمه شده ‌مانند سال قبل یک سوم است. مقرر است یک سوم را ‌مانند سال قبل بیمه شده و دو سوم از محل اعتبارات دستگاه پرداخت شود. معاون برنامه‌‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش، درباره بیمه حوادث دانش‌آموزی نیز گفت: بیمه حوادث دانش‌آموزی قرار است بدون تغییر نسبت به سال قبل باشد. این مهم امسال با همان رقم سال قبل بدون افزایش نرخ نسبت به سال قبل اجرایی می‌شود.