به نظر می‌رسد لایحه تشکیل وزارت بازرگانی که به دو سوم رای نمایندگان نیاز دارد، قابلیت رای‌آوری در صحن علنی مجلس را ندارد و به همین دلیل در اولویت نیست اما دولت همچنان پیگیر این لایحه است. روز گذشته محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در مصاحبه با رادیو با رد منتفی شدن تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس، گفت: در گفت‌وگویی که با رئیس مجلس داشتم، اظهار امیدواری کردند که لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار مجلس قرار گیرد چون در کمیسیون مربوطه نهایی و تصویب شده است. تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار مجلس قرار داشت اما اتفاقاتی افتاد که فعلا از اولویت خارج شده است. امیدواریم به زودی این لایحه در دستور کار مجلس قرار گیرد. اگرچه معاون رئیس‌جمهور ابراز امیدواری می‌کند که این لایحه در دستور کار مجلس قرار گیرد، اما به نظر می‌رسد که درصورت مطرح شدن در مجلس نیز نتیجه مورد انتظار دولت حاصل نشود. گفت‌وگوی «دنیای‌اقتصاد» با نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که نمایندگان به تشکیل وزارت بازرگانی رای نخواهند داد.

 تشکیل وزارت بازرگانی رای نمی‌آورد

علی جدی، نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به در دستور کار قرار نگرفتن لایحه دو‌فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی، گفت: دو فوریت تشکیل وزارت بازرگانی با دو یا سه رای بیش از حداقل رای موردنیاز، به تصویب رسید. در کمیسیون صنایع که کمیسیون تخصصی محسوب می‌شود از حدود ۲۳نفر تنها ۴ نفر موافق تشکیل وزارت بازرگانی بودند! مرکز پژوهش‌ها نیز اخیرا به چند دلیل مخالفت خود را با تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرد. او تصریح کرد: به‌رغم اینکه لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور است اما مطرح نمی‌شود؛ به نظر می‌رسد به دلیل این است که دولت به صورت جدی پیگیر این لایحه نیست. از سوی دیگر به نظر می‌رسد هیات‌رئیسه مجلس به این نتیجه رسیده که لایحه تشکیل وزارت بازرگانی رای نمی‌آورد. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تاکید کرد: با اطمینان اعلام می‌کنم که اگر لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس مطرح هم شود، رای نمی‌آورد. چون تشکیل وزارت بازرگانی به دو‌سوم رای نمایندگان نیاز دارد و با توجه به بحث‌های کارشناسی که انجام شده و مرکز پژوهش‌ها نیز در این خصوص نظر داده به نظر می‌رسد این لایحه از حیز انتفاع خارج شده است.

 دولت و مجلس هر دو کوتاه آمده‌اند

همچنین روح‌اله ایزدخواه، نماینده تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه طراحان لایحه تشکیل وزارت بازرگانی می‌دانند که این لایحه رای نمی‌آورد، گفت: با توجه به انتقادات بجا و گسترده‌ای که در فضای نخبگانی، درون مجلس و فضای رسانه‌ها انجام شد، به نظر می‌رسد طراحان لایحه تشکیل وزارت بازرگانی یعنی دولت و بخشی از مجلس کوتاه آمده باشند. چون آنها به این نتیجه رسیدند که این لایحه در مجلس نمی‌تواند رای قاطعی بیاورد. وزیر صمت هم تغییر کرد و به همین دلیل به نظر می‌رسد این لایحه قابلیت خارج شدن از دستور کار مجلس را دارد. او اظهار کرد: منطق تشکیل وزارت بازرگانی قوی نبود و شرایط اجرایی امروز کشور نیز اجازه تشکیل این وزارتخانه را نمی‌دهد. در شرایط کنونی تفکیک وزارت صمت به نفع مردم و دولت نیست.

گرچه تشکیل وزارت بازرگانی در دستور کار صحن مجلس قرار دارد اما اینکه مطرح نمی‌شود احتمالا به این دلیل است که طراحان و طرفداران لایحه تشکیل وزارت بازرگانی متوجه شدند که این لایحه رای نمی‌آورد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در خصوص نظر نمایندگان درباره تشکیل وزارت بازرگانی، خاطرنشان کرد: آن شدت و حدتی که در ابتدای مطرح شدن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس وجود داشت، در حال حاضر کمرنگ شده است و از داخل صحن نمی‌شنویم که کسی اصرار بر تشکیل این وزارتخانه داشته باشد.

ایزدخواه یادآور شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی کار خود را آغاز کرده است و باید بعد از گذشت چند ماه دید وزیر چه اقدامی انجام خواهد داد و آیا می‌تواند وزارتخانه را سامان دهد؟ ضمن اینکه معتقدم اساسا تنظیم بازار یک امر فرا‌دستگاهی و جدا از بازرگانی است. بنابراین با تشکیل وزارت بازرگانی این تضمین وجود ندارد که تنظیم بازار درست شود. تنظیم بازار باید در ریاست جمهوری انجام شود و دستگاه‌های مختلف در آن نقش داشته باشند و قواعد آن هم باید مشخص باشد. نمی‌توان به صورت روزمره، وصله پینه و زیگزاگی تنظیم بازار را انجام داد. او ادامه داد: بنابراین اینکه راه‌حل تنظیم بازار را در تشکیل وزارت بازرگانی بدانیم اشتباه است و قطعا جواب نمی‌دهد.

 نه تمایلی از پاستور و نه انگیزه‌ای در بهارستان

جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز خاطرنشان کرد: دولت برای تشکیل وزارت بازرگانی عجله داشت و مجلس هم دو فوریت این لایحه را به تصویب رساند. اما به نظر می‌رسد دولت با معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت نشان داد که تمایلی به تفکیک این وزارتخانه ندارد و مجلس هم انگیزه‌ای برای تشکیل وزارت بازرگانی ندارد. البته این لایحه در دستور کار مجلس است اما به نظر نمی‌رسد که رای بیاورد. او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد مجلس و دولت دیگر به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی نیستند.