نخستین شماره روزنامه اطلاعات ۱۹ تیر ۱۳۰۵ برای نخستین‌بار در یک صفحه به سردبیری عباس مسعودی در تهران منتشر شد. این روزنامه به مدت ۸۴ سال در نوبت عصر چاپ می‌شد؛ اما در سال ۱۳۸۹ نوبت چاپ به صبحگاه تغییر کرد. ستون طنز دو کلمه حرف حساب کیومرث صابری فومنی در دهه ۶۰ که روزگاری یکی از پرخواننده‌ترین ستون‌های روزنامه‌های کشور بود یکی از ماندگارترین مطالب تاریخ مطبوعات کشور است. اما روزنامه اطلاعات در حالی روز گذشته دست به تغییرات اساسی درصفحه اول خود زده است که یک سال از درگذشت سید‌محمود دعایی، سرپرست پیشین این موسسه می‌گذرد.

دعایی در تمام سال‌های حضورش در این موسسه (۱۳۵۹تا ۱۴۰۱) کوشید چهره‌ای به دور از جنجال‌های خبری برای روزنامه به تصویر بکشد، هرچند در زمان‌هایی نیز از خط قرمزهای زمان خود عبور کرد. جشن تولد برای رئیس دولت اصلاحات برگزار کرد و حتی چهره او را در صفحه یک روزنامه نشاند. در واقع روزنامه اطلاعات گهگاهی سد‌شکنی کرده است. تغییر صفحه اول اطلاعات را که با مدیر‌مسوولی سید‌عباس صالحی رخ داده است نیز می‌توان یکی از مهم‌ترین سد‌شکنی‌های تاریخ مطبوعات ایران باتکیه بر توجه به «نسل متاورس» ‌توصیف کرد.

براساس آنچه سردبیر اطلاعات درخصوص تغییرات روزنامه نوشته است: «روزنامه اطلاعات نیاز به معرفی ندارد. همه می‌شناسندش. قریب پنج نسل را در خانواده‌ها گذرانده؛ اینک در آستانه صد سالگی، در انتظار است تا نسل ششم خوانندگانش را ملاقات کند. اما این نسل ویژگی‌ها و خصایص و مختصات دیگری دارد. نسل اینترنت و توییتر و فیس‌بوک و ماهواره و فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است. نسل پرانرژی و به غایت هوشمندی است که به اشارتی، به عمق مسائل وارد می‌شود و از بطن حوادث و وقایع، باخبر. نسل ششم اطلاعات، نسل متاورس است، نسل شکافنده علوم جدید و درنوردیدن مرزهای قدیمی دانش است.

با این نسل دیگر نمی‌توان بر گونه نسل‌های پیشین سخن گفت. این نسل، نسل ایجاز و اختصار است. به بادی و برقی، می‌خواهد کنه وقایع را دریابد. فرصت و حوصله خواندن اخبار بلندبالا و مقالات طویل و عریض را ندارد. این نسل، نسل نو است و به همین روی، زبان سخن گفتن با او نیز باید فرق کند، تفاوت یابد، نو شود.» آنطور که سردبیر روزنامه اطلاعات درمورد لوگوی جدید نیز نوشته است: «لوگوی اطلاعات، بازسازی لوگوی قدیمی و تاریخی روزنامه با تصویر «صوراسرافیل» است. اسرافیل یا «فرشته شیپورزن» یکی از فرشتگان و ملائک مقرب الهی است که روز قیامت خفتگان در خاک را با نوای شیپور بیدار می‌کند.»

روزنامه اطلاعات روز گذشته عکس یک خود را برگوشه سمت راست نشانده است و با دوتیتر از علی‌اکبر صالحی با عنوان: «هوش مصنوعی پرچم‌دار فناوری است» ‌و «قالیباف: در مساله حجاب مردم را مقابل هم قرار ندهیم» به روی دکه رفته است. دوتیتری که نشان از توجه به خواسته‌های نسل جدید دارد. تغییرات روزنامه اطلاعات را می‌توان برای مطبوعات ایران به فال نیک گرفت.