به گزارش المانیتور، ‌‌‌ گالانت در گفت‌وگو با خبرنگاران اسرائیلی گفت: «سفر به آذربایجان گام مهمی در راستای بحث درباره عوامل و عناصر مختلفی است که روابط بین طرفین را تقویت می‌کند.» وی در این سفر با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع و الچین قلی‌اف فرمانده مرزهای دولتی آذربایجان دیدار کرد. گالانت و حسن‌‌‌اف در دیدارهای خود در باکو بر افزایش روابط دوجانبه از جمله توافق بر سر ایجاد تیم‌های مشترک برای پیشبرد موضوعات مختلف توافق کردند. گالانت به همتای خود گفت: «افزایش مناسبات ما در یک زمان خاص و پرتنش در سراسر منطقه رخ می‌دهد و بنابراین این دیدار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.»

ایران در دستور کار مذاکرات

در حالی که هدف از این سفر تقویت روابط راهبردی، همکاری‌‌‌های دیپلماتیک و گسترش مناسبات امنیتی و فناوری توصیف شده، اما موضوع ایران با توجه به مرز مشترک آذربایجان با ایران و روابط متقابل دو کشور در دستور کار باکو و تل‌‌‌آویو قرار گرفت. به گزارش المانیتور، تنش‌‌‌ها بین ایران و جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۰ به دلیل حمایت تهران از ارمنستان در درگیری بر سر منطقه قره باغ تشدید شد. همچنین اسرائیل و جمهوری آذربایجان از سال ۱۹۹۲ روابط دیپلماتیک برقرار کردند و این روابط در ماه‌‌‌های اخیر به طور قابل‌‌‌توجهی تقویت شده است. در ماه مارس گذشته سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو افتتاح شد. احیای روابط بین اسرائیل و ترکیه مطمئنا نزدیکی بین باکو و تل‌‌‌آویو را تسهیل کرده است. جمهوری آذربایجان عمدتا به دلیل نزدیکی به ایران برای اسرائیل اهمیت ویژه‌‌‌ای دارد؛ در حالی که اسرائیل حدود ۱۵۰۰ کیلومتر (۹۰۰ مایل) دورتر است.

نویسنده گزارش المانیتور با مطرح کردن این ادعا که ایران مدت‌‌‌هاست در تلاش برای ایجاد مرز با اسرائیل از طریق نمایندگی حزب‌‌‌الله در لبنان و شبه‌‌‌نظامیان شیعه در سوریه است، ادامه داد: «روابط امنیتی مستحکم اسرائیل با آذربایجان و سایر کشورهای مجاور ایران بخشی از پاسخ اسرائیل به این تلاش‌هاست.» گالانت در جلسه توجیهی خود به طور مفصل به آنچه تهدید ایران برای اسرائیل می‌‌‌خواند نیز پرداخت. اسرائیل و آذربایجان طی سال‌ها به یکسری توافقات از جمله در زمینه همکاری امنیتی دست یافته‌‌‌اند. تشکیلات دفاعی اسرائیل یکی از تامین‌کنندگان اصلی هواپیما، توپخانه، تانک و سایر تسلیحات برای آذربایجان طی دهه گذشته بوده است. الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل در ماه آوریل تایید کرد که صنایع هوافضای اسرائیل دو ماهواره رصدی را با هزینه کلی ۱۲۰ میلیون دلار به آذربایجان ارائه خواهد کرد.

همچنین یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل مدعی شد که این رژیم و متحدانش در سال‌های اخیر توانسته‌‌‌اند بیشتر از ۵۰ تلاش ایران برای ترور شهروندان اسرائیلی و یهودی در سراسر جهان را خنثی کنند. وی در بخش دیگری از صحبت‌‌‌های خود نیز مدعی شد که ایران پشت پرده تلاش برای حمله به سفارت این رژیم در جمهوری‌‌‌ آذربایجان قرار دارد.