حضور مجدد نیروی انتظامی برای مقابله با بدحجابی واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشته است. اما مشخص نیست که این بازگشت با توجه به اینکه این نیرو به عنوان ضابط عمل می‌کند، به دستور چه نهادی انجام شده است. همین موضوع سوالی است که بسیاری از نمایندگان حاضر به پاسخ به آن نشدند. اما کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی گفت دستور حضور مجدد گشت ارشاد را قوه‌قضائیه داده است. این در حالی است که علیرضا بیگی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور اعلام کرد که بیانیه قوه مجریه و قضائیه بعد از اعلام نیروی انتظامی در خصوص حضور در خیابان، حکایت از همراهی این دو قوه با حضور گشت ارشاد نداشت. نیروی انتظامی اعلام می‌کند که آنچه در جامعه اتفاق افتاده جرم مشهود است و بر اساس قانون با آن مبارزه می‌کند.

قوه‌قضائیه ورود کرده است

اسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در پاسخ به سوالی مبنی بر حضور مجدد گشت ارشاد در سطح شهر، گفت: در خصوص حجاب و عفاف پیش از این قانون داشتیم و در حال حاضر هم نیروی انتظامی بر اساس قانون عمل می‌کند. حضور نیروی انتظامی برای سلامت جامعه است و به این شکل نیست که خدایی ناکرده بگوییم نیروی انتظامی و فراجا می‌خواهد فراتر از قانون عمل کند. او ادامه داد: ما در خصوص حجاب و عفاف قانون داشتیم، اما این قانون نواقصی داشت و در حال حاضر در مجلس روی لایحه حجاب و عفاف که دولت داده کار می‌شود تا این قانون تکمیل شود. امیدواریم در یک یا دو هفته آینده این لایحه به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود تا به بحث گذاشته شود. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص اینکه نیروی انتظامی با دستور کدام نهاد بار دیگر در سطح شهر حضور پیدا کرده است، تاکید کرد: مصوبه برای حضور مجدد نیروی انتظامی برای مقابله با بد حجابی از سوی قوه‌قضائیه داده شده است. قانون مشخص است و نیروی انتظامی بر اساس قانون عمل می‌کند، اما روش اجرای قانون را نیروی انتظامی تعیین می‌کند.

وزارت کشور با نگاه جامع ورود کند

احمد علیرضا‌بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور نیز اظهار کرد: ما در جریان نیستیم که وزارت کشور چه طرحی را می‌خواهد اجرا کند. آنچه از گوشه و کنار می‌شنویم این است که حضور مجدد نیروی انتظامی در خیابان تنها برای دادن تذکر است. موضوع در کمیسیون امنیت ملی مطرح شده بود و در آن کمیسیون نیز در همین اندازه نیروی انتظامی توضیح داد که تنها قرار است تذکر بدهند. او یادآور شد: حضور گشت ارشاد در خیابان نباید ادامه تجربه گذشته باشد. چون تجربه گذشته بسیار زیان‌بار بود و عواقب بسیار بدی را از جهات مختلف متوجه جامعه کرده است. امنیت روانی و اخلاقی جامعه دچار مشکل شده و شرایط از قبل بدتر شده است. انتظار این است که وزارت کشور با نگاه جامع به موضوع ورود پیدا کند.

علیرضا بیگی در خصوص اینکه چه نهاد یا قوه‌ای دستور حضور مجدد گشت ارشاد را داده است، گفت: پس از اینکه سخنگوی نیروی انتظامی اعلام کرد که حضور گشت ارشاد با هماهنگی قوه مجریه و قضائیه است این دو قوه بیانیه‌ای دادند که حکایت از همراهی این دو قوه با گشت ارشاد نداشت. نیروی انتظامی اعلام می‌کند که به وظیفه قانونی‌اش عمل می‌کند و آنچه در جامعه اتفاق افتاده جرم مشهود است و بر اساس قانون با آن مبارزه می‌کند. او تصریح کرد: اگر حضور مجدد نیروی انتظامی در خیابان در ادامه تجربه گذشته باشد، حتما اقدام سودمندی نخواهد بود. در عین حال حتما این موضوع نیازمند هماهنگی قوا برای انجام این کار است و مقتضیات امروز جامعه به هیچ عنوان اجازه تکرار تجربه گشت ارشاد را نمی‌دهد.