درهمین حال سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید گرمی هوا در آمریکای شمالی، آسیا و سراسر آفریقای شمالی و مدیترانه برای چند روز متوالی در هفته پیش‌رو بالای ۴۰ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. ازسوی دیگر به گزارش «ایسنا»، زنگ هشدار برای کشورهای منطقه خلیج‌فارس و خاورمیانه نسبت به گرمای شدید ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی به صدا در آمده است. این تغییرات بیشتر جمعیت فقیر این مناطق را در دهه‌های آینده در معرض خطر قرار می‌دهد. بر اساس این بررسی‌ها تا سال۲۰۷۰، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت کویت و عمان در معرض آسیب‌های ناشی از گرمای شدید قرار می‌گیرند.

 دانشمندان مدت‌هاست هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای که عمدتا خود ناشی از سوختن سوخت‌های فسیلی است، توالی موج‌های گرما را بیشتر و شدید و کشنده‌تر می‌کند. در واقع زمین بیش از گذشته با تغییرات اقلیمی و افزایش دما که منجر به جابه‌جایی رکوردهای دمایی و تغییرات شدید آب و هوایی شده، روبه‌رو است. ایران نیز از این فرآیند جهانی گرما و تغییرات آب و هوایی مجزا نیست. همچنان‌که طی هفته اخیر درجه گرما در برخی از شهرهای جنوبی کشور حتی به بالای ۵۰درجه رسید تا آنجا که شهر عسلویه، دو روز پیش دمای نزدیک به ۶۷ درجه سانتیگراد را تجربه کرد.

این موج گرما و تغییرات آب و هوایی از فردا بخش‌های دیگری از کشور را فرا می‌گیرد. برهمین اساس سازمان هواشناسی نسبت به خیزش گرد و خاک در ۱۳ استان و رگبار و رعد و برق در ۱۵ استان هشدار داده است. این گرد‌وغبار روز سه‌شنبه بخش‌های وسیعی از استان خراسان شمالی را فرا گرفت و مشهد و بجنورد را به تعطیلی کشاند. درهمین حال آن‌طور که سازمان هواشناسی هشدار داده است، از امروز تا شنبه گرد و غبار خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، سمنان، تهران، قزوین، البرز، قم و مرکزی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان و یزد را دربرخواهد گرفت.

در تهران نیز از امروز تا یکشنبه (اول مرداد) در بیشتر نواحی استان وزش باد نسبتا شدید در ارتفاعات و نواحی جنوبی و غربی و در بعضی ساعت‌ها ‌وزش باد شدید در نواحی مستعد با خیزش موقت گردوخاک و کاهش کیفیت هوا و کاهش دید پیش‌بینی شده است. همچنین اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش تدریجی دما از امروز خبر داده است. اما درحالی که تغییرات آب‌وهوایی برای بخش‌هایی از کشور، گرمای شدید و خیزش گردوغبار رقم زده است، از امروز در برخی مناطق استان‌های گیلان، مازندران و غرب گلستان ابرناکی و بارش پیش‌بینی شده است. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین و ارتفاعات در استان‌های البرز و تهران با افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد روبه‌رو خواهند بود.