تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در دستور کار صندوق توسعه

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزین در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دوم سیما با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو سال از عمر صندوق توسعه ملی در کشور می‌گذرد، عنوان کرد: در این صندوق در سال اول ۲۰ درصد، سال دوم ۲۳ درصد و به همین ترتیب، هر سال ۳ درصد بیشتر و به میزان ثابت، درآمد ارزی نفت وارد می‌شود. رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: این منابع هم فقط به بخش غیردولتی شامل خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی که سهام دولت در آنها بیش از ۲۰ درصد نباشد تخصیص می‌یابد.

وی پرداخت و دریافت صندوق را به صورت ارزی اعلام کرد و گفت: البته سال گذشته قانون بودجه اجازه داد که ۱۰ درصد منابع به بخش کشاورزی به صورت ریالی و امسال هم ۱۰ درصد به بخش کشاورزی و ۱۰ درصد هم به صنعت به صورت ریالی پرداخت شود. فرزین میزان تقاضای ریالی ثبت شده در بانک‌های عامل را ۲۴۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: این تقاضاها در حال بررسی است و تا دو هفته آینده روند آن شتاب خواهد گرفت، به گونه ای که همه ۱۰ درصد پیش‌بینی شده تا پایان سال پرداخت شود.

وی افزود: نکته مهم شرایط خاص به وجود آمده اقتصادی است که نیاز به سرمایه در گردش واحدهای تولیدی را بسیار زیاد کرده است از این رو اولویت به این نوع سرمایه داده شده تا سریع به تولید برسد.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، میزان واریز به این صندوق را تا پایان مهر امسال ۴۲ میلیارد و ۸۳۶ میلیون دلار ذکر کرد و گفت: این مبلغ در اوج فشارهای تحریم واریز شده است که ۷ میلیارد و ۸۹۵ میلیون دلار آن متعلق به سال ۹۱ و مقارن با بیشترین فشارها بوده است.