امکان توافق ایران و آژانس وجود دارد

نماینده کشورمان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به نزدیک بودن برگزاری دور جدید گفت‌وگوها با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای (که قرار است ۲۳ آذر در تهران برگزار شود) تاکید کرد که امکان رسیدن به توافق وجود دارد. به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العالم، با تاکید بر ضرورت توجه آژانس به خواسته‌ها و ملاحظات ایران در مذاکرات گفت: در متن مذاکرات باید عباراتی گنجانده شود که ما مطمئن شویم مسائل امنیتی ما رعایت شود و آژانس از اطلاعات ما کاملا حفاظت می کند و باید آژانس قبول کند که مدارک مورد ادعا را به ما تحویل دهد. سلطانیه اظهار کرد: اگر مسائل مورد اختلافات بین ما و آژانس را رعایت کنند، امکان جمع‌بندی و رسیدن به توافق وجود دارد.

سلطانیه با تاکید بر ضرورت خاتمه یافتن موضوع از سوی شورای امنیت، گفت: در شورای حکام با پنج دلیل حقوقی ثابت کردم که قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مبنای حقوقی ندارد و ادامه دخالت شورای امنیت باعث پیچیدگی بیشتر موضوع و مشکلات شده و مشکلاتی هم ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین شورای امنیت باید دخالت‌ها را متوقف کند و ما هم کار حرفه‌ای خود با آژانس را انجام دهیم.

سلطانیه با تاکید بر آمادگی ایران برای رفع ابهامات، گفت: آماده‌ایم برای رفع ابهامات جلسه بگذاریم ولی در چارچوب و ضابطه‌ای مشخص؛ زیرا این مطالب خارج از روند معمول ان پی تی است. این چارچوب باید مشخص شود و این کشورها باید تضمین بدهند که از این ادعاهای سیاسی دست بردارند.

وی ادامه داد: در این فرآیند باید روند گام به گام متقابل باشد؛ یعنی اگر جمهوری اسلامی ایران به عنوان حسن‌نظر گامی را فراتر از تعهد خود برمی‌دارد، طرف مقابل هم باید اقدامات متقابلی را انجام دهد.