بازداشت 7 پلیس در پرونده ستار بهشتی

عکس: خبرگزاری مهر

بهشتی در زمان بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته است

دنیای اقتصاد- حامد صالح‌آبادی: سخنگوی قوه‌قضائیه با تشریح روند آخرین اقدامات انجام شده در ارتباط با پرونده فوت ستار بهشتی (وبلاگ‌نویس زندانی) با تایید قصور و سهل‌انگاری پلیس فتا در نگهداری این متهم در بازداشتگاه و اینکه این متهم از سوی ماموران پلیس فتا مورد ضرب و شتم قرار گرفته، گفت: در همین زمینه هفت تن از ماموران پلیس فتا بازداشت شده‌اند؛ اما علت مرگ این متهم بر اساس اعلام کمیسیون پزشکی ناشی از ضرب و شتم نبوده است و محتمل‌ترین علت منجر به فوت ستار بهشتی می‌تواند پدیده شوک باشد. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در عین حال با طرح فرضیه‌ای، دست داشتن عناصر ضدانقلاب در پرونده این وبلاگ نویس را محتمل دانست. دادستان کل کشور همچنین در واکنش به اظهارات اخیر رییس‌جمهور که عنوان کرده بود سازمان‌های پزشکی قانونی، زندان‌ها و ثبت اسناد باید زیر نظر قوه مجریه باشد، تصریح کرد: مطالبی که رییس‌جمهور گفتند هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی واقعا جواب دارد؛ اما به توصیه‌ رهبری که فرمودند کشیدن اختلافات به میان مردم خیانت به کشور است، پاسخ احمدی‌نژاد را نمی‌دهیم.

قصور و سهل‌انگاری پلیس فتا

غلامحسین محسنی اژه‌ای در چهلمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به پرونده مرگ ستار بهشتی اظهار کرد: در ادامه روند تحقیقات درباره پرونده فوت ستار بهشتی، هفت نفر از ماموران پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) مورد بازجویی قرار گرفته و بازداشت شده‌اند.

وی در مورد نتایج به دست آمده از تحقیقات در مورد پرونده فوت ستار بهشتی در بازداشتگاه پلیس فتا گفت: اولین نتیجه این است که اجمالا قصور و سهل‌انگاری در مورد محل و نحوه نگهداری، سرکشی از متهم در ساعاتی که اظهار ناراحتی می‌کرده و نظارت بر بازجویی برای خود نیروی انتظامی مشخص شده و حتی خود فرمانده نیروی انتظامی رییس پلیس فتای تهران را با اینکه مستقیما مسوولیت نداشت، برکنار کرد.

ستار بهشتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته

محسنی‌اژه‌ای در مورد نتیجه بعدی تحقیقات اظهار کرد: از تحقیقات این امر مشخص می‌شود که از روز دستگیری، متوفی مورد ضرب و شتم قرار گرفته؛ اما در مورد ضربی که منجر به فوت شده باشد به صراحت از سوی پزشکان اعلام شده که هیچ نوع ضربه منجر به مرگ وجود نداشته است.سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: همچنین پزشکان اعلام کردند که ۵ کبودی در نقاطی نظیر کتف و پای متهم وجود داشته که در حال جذب بوده‌اند و سه تا چهار روز قبل از فوت می‌توانسته ایجاد شده باشد.وی افزود: پزشکان اعلام کردند که آثار شکستگی، پارگی و خون‌مردگی منجر به فوت در هیچ یک از آزمایش‌ها دیده نمی‌شود منتها نظر نهایی را به انجام معاینات سم‌شناسی و تحقیقات دیگر موکول کردند.

شوک، محتمل‌ترین علت مرگ

محسنی‌اژه‌ای افزود: در روز ۲۴ آبان هم اعلام کردند جواب سم‌شناسی منفی است و شش روز بعد پس از مطلع شدن پزشکان از نتیجه تحقیقات قوه‌قضائیه و مطالب مرتبط با ضرب و شتم ستار بهشتی از سوی کمیسیون هفت نفره اعلام شد که در حال حاضر با توجه به بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نبوده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد.

احتمال دست داشتن ضدانقلاب

دادستان کل کشور افزود: یک احتمال دیگر درباره فوت این فرد وجود دارد که آن هم دست داشتن خود جریان ضد انقلاب است. وی تصریح کرد: این فرضیه وجود دارد که شاید خود جریان ضد انقلاب در زمان زنده بودن این فرد اقدامی کرده باشد تا هم از زمان زنده بودن وی سود برده و هم از زمان فوت سود خود را ببرد. وی گفت: قرائنی که درباره نامه نوشته شده و منتسب به این فرد و همچنین عدم پیدا شدن نسخه اصلی آن و خبرهایی که در برخی رسانه‌ها از نحوه مرگ این فرد منتشر شده مطالبی است که باعث شده روی این فرضیه نیز بررسی‌های لازم انجام شود.

رد سخنان مادر بهشتی

یکی از خبرنگاران پرسید: مادر ستار بهشتی در مصاحبه با برخی رسانه ها عنوان کرده که در روزهای اول مرگ فرزندش عده‌ای از سوی نیروی انتظامی و دستگاه قضایی به وی مراجعه کرده‌اند و گفته‌اند در قبال اخذ دیه رضایت بدهند که ‌اژه‌ای گفت: به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد هیچ فردی نه از جانب نیروی انتظامی و از جانب دستگاه قضایی در این رابطه با مادر این فرد صحبتی نکرده است.

توصیه‌ رهبری اجازه نمی‌دهد پاسخ احمدی‌نژاد را بدهیم

وی درادامه این نشست خبری و در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد مبنی بر اینکه سازمان‌های پزشکی قانونی، زندان‌ها و ثبت اسناد باید زیر نظر قوه مجریه باشد، اظهار کرد: احمدی نژاد اگر خیلی به قانون‌مداری تاکید دارد، اکنون قانون این سازمان‌ها را به قوه‌قضائیه داده است.

سخنگوی قوه‌قضائیه گفت:مطالبی که رییس‌جمهور گفتند هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ حقوقی و هم از لحاظ سیاسی واقعا جواب دارد و بعضی از مطالب ایشان حقیقتا درست نبود. اما به هر ترتیب ما به لحاظ ملاحظاتی در این شرایط کنونی و به لحاظ توصیه‌ای که از طرف مقام معظم رهبری شد، الان به لحاظ بعضی از ملاحظات جواب نمی‌دهیم؛ چرا که رهبر انقلاب اینگونه اقدامات و اختلاف افکنی میان مسوولان را خیانت به کشور می‌دانند.

وی در خصوص اینکه آیا رییس‌جمهور اخیرا درخواستی برای بازدید از اوین داشته است؟ گفت: خیر، درخواستی نداشته است. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که کمیسیون امنیت ملی مجلس قصد بازدید از زندان اوین را دارد و آیا در مورد این بازدید از سوی قوه‌قضائیه مصلحت اندیشی صورت گرفته یا خیر؟ گفت:‌ هر زمان، هر فرد و هر مقامی بخواهد از زندان بازدید کند این کار با هماهنگی صورت می‌گیرد.

بازداشت ۲تن از مرتبطان مهدی هاشمی

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا بازداشت افرادی مرتبط با مهدی هاشمی صحت دارد یا خیر؟ گفت: بله، صحت دارد. اکنون دو نفر از این افراد در بازداشت هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: احتمالا از یک یا دو نفر دیگر بدون صدور قرار بازداشت نیز در رابطه با پرونده مهدی هاشمی تحقیق شده است.

اژه‌ای در مورد فیلم «من مادر هستم» گفت: در مواردی که مدعی‌العموم وظیفه‌ای بر عهده داشته باشد به طور طبیعی بررسی صورت می‌گیرد. من از دادستان تهران در این خصوص سوال کردم که ایشان گفت در حال بررسی هستیم و هنوز هیچ کس را نه بازداشت کرده و نه برای کسی قراری صادر کرده‌ایم.

دادگاه فساد بانکی غیرعلنی نیست

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران نیز گفت: پیش از این نیز گفتم که این پرونده متهمان دیگری نیز دارد که هنوز محاکمه نشده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا بخش دوم پرونده فساد مالی غیرعلنی برگزار می‌شود، گفت: به هیچ وجه ادامه دادگاه فساد مالی غیرعلنی نیست اما معنایش هم این نیست که اطلاعیه بدهند. گاهی وقت‌ها موضوع حساس است، افراد پیگیری می‌کنند و خود شما هم مطلع می‌شوید و شرکت می‌کنید.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: بنابراین رسیدگی به ادامه این پرونده در حال انجام است و برای بیش از ۲۶ نفر هم کیفرخواست صادر شده است که از اینها ۵ نفر محاکمه شده و برای آنها حکم صادر شده است و بقیه هم در نوبت محاکمه هستند.