دولت از رسانه‌ها شکایت نکرده است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از افتخارهای نظام اسلامی آزادی قلم و بیان است، گفت: آزادی‌بیان و قلم را تضمین کرده‌ایم. آزادی‌های مشروع هم در کشور تضمین شده است.  رئیس‌جمهور با بیان اینکه در ایران حقوق افراد محفوظ است و با حفظ همه این حقوق باید به آزادی افتخار کرد، اظهار کرد: باید به آزادی مطبوعات افتخار کنیم. در مقاطعی از انقلاب اسلامی کسانی فریادهایی زدند که بیشتر از هرکس از این آزادی بهره برده‌اند. ما تضمین این آزادی را از جمله وظایف خود می‌دانیم.

وی با تاکید بر لزوم حفظ شأن و جایگاه آزادی قلم و بیان از سوی صاحبان قلم و تریبون تصریح کرد: در مقاطعی از تاریخ انقلاب اسلامی افرادی نبود آزادی بیان را فریاد زده‌اند که خود بیش از همگان از مواهب این آزادی بهره جسته‌اند.

به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور رعایت انصاف در بیان و نوشتار را از دیگر ملزومات حفظ شأن و جایگاه آزادی قلم و بیان دانست و گفت: اگر در کنار بیان نقاط منفی، نقاط مثبت نیز ذکر شد، چنین نگاهی مشکلات را حل خواهد کرد.  رئیسی درادامه اظهار کرد: مطمئن بودن برای خبرنگار وصف مهمی است. کسانی که صاحب‌قلم هستند به تعبیر قرآن اگر به نجات انسان و تعریف سبک زندگی اسلامی برای او و بیان معارف دینی برای او باشد، آن‌وقت آنچه از قلم برمی‌آید مورد سوگند خداوند و قرآن است. وی ادامه داد: روایتگران و تصویرسازان از وقایع و رخدادها وظیفه مهمی بر دوش دارند. آن‌کسی که باید در دنیای امروز با همه پیشرفت‌ها اخبار را تولید و تحلیل کند یک انسان است و او باید اطمینان‌ساز و اعتمادساز باشد. به گزارش «ایسنا»، وی با بیان اینکه «جریان‌سازی دشمن در جنگ رسانه‌ای و جنگ شناختی است»، اظهار کرد: جنگ شناختی دفاع شناختی می‌خواهد. باید دفاع شناختی باشد و صحنه درست مورد مطالعه قرار گیرد. دشمن به تعبیر رهبری امید و ایمان مردم را هدف قرار داده است. خبرسازی‌ها و تحلیل‌های دشمن همگی ناظر به این است که امید را دل مردم تبدیل به یأس کند.

 به ملت و منافع ملی باید فکر کرد

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: مشکلات را یا دشمن ایجاد می‌کند یا برخی ندانم‌کاری‌ها ممکن است در سال‌های مختلف مشکل ایجاد کرده باشد که باید برای آن راهکار ارائه کرد. نمی‌توان پیشرفت‌های این کشور را ندید. این سخن من نیست سخن حداقل ۱۰ رئیس‌جمهوری کشورهای مختلف است که متعجب هستند ما با همه تحریم‌ها چه پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. به داشته‌های‌مان باید افتخار کنیم و تلاش کنیم مشکلات رفع شود.

رئیسی یادآور شد: با قلم و بیان کمک کنیم که کسانی که در میدان هستند بتوانند در حل مشکلات موفق شوند. نگوییم چون فلانی از حزب و دسته ماست موفقیتش مهم است و کسی که رفیق و همکلاس ما نیست موفقیتش مهم نیست، به ملت و منافع ملی باید فکر کرد و این باید نقطه مشترک همه با هر اندیشه و از هر جناحی باشد.  به گزارش «ایرنا»، رئیسی اضافه کرد: کسانی که در اتاق‌های اندیشه‌ورزی برای برون‌رفت از مشکلات کشور تلاش می‌کنند، باید برای مشکلاتی که دشمن ایجاد می‌کند یا در سال‌های مختلف در اثر ندانم‌کاری‌ها ایجاد شده، راهکارهای عملی ارائه دهند. بیان مسائل با ارائه راهکار است که مفید واقع می‌شود. وی با تاکید بر اینکه همه اقدامات صورت گرفته طی ۲ سال گذشته از جمله تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سبد جمهوری اسلامی ایران تعریف خواهد شد و ثمرات آن در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود، افزود: نگاه مبتنی بر تامین منافع ملی می‌تواند حلال مشکلات باشد.  رئیسی با تکرار این نکته که امروز رسالت مشترک دولتمردان و اصحاب رسانه ایجاد امید در افکار عمومی به‌ویژه در نسل جوان است، تاکید کرد: این شاخص بسیار مهمی است که هر کس با اقدام و عمل و بیان و قلم خود در دل مردم و جوانان ایجاد امید کند، در جهت راهبرد نظام اسلامی حرکت کرده و هرکس به دنبال ناامید کردن مردم باشد، بداند یا نداند، بخواهد یا نخواهد در مسیر راهبرد دشمن حرکت کرده است.

 دست برتر در مذاکرات رفع تحریم

به گزارش «ایرنا»، رئیس‌جمهور در ادامه به موضوع برجام و مذاکرات رفع تحریم نیز اشاره کرد و با بیان اینکه ما هیچ‌گاه نقض توافق نکرده و میز گفت‌وگو را ترک نکرده‌ایم، تاکید کرد: امروز ما در مذاکرات رفع تحریم با وجود داشتن دست برتر و سخن متقن به طرف مقابل اعتماد نخواهیم کرد، چون پیمان‌شکنی آنها را به دفعات مشاهده کرده‌ایم، بنابراین در عین پیشبرد مذاکرات با نگاه عزتمندانه، با نگاه به ظرفیت‌های داخلی در مسیر خنثی کردن تحریم‌ها و خودکفایی در کشاورزی، صنعت و دیگر بخش‌ها تلاش می‌کنیم.

در بسیاری از حوزه‌ها در منطقه و جهان دست برتر را داریم و امروز جهان، ایران را کشوری پیشرفته و فناور می‌شناسد.

در ادامه این مراسم محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد نیز در سخنانی گفت: با هماهنگی‌های بسیار خوب دولت، همچنین با حمایت‌های رئیس‌جمهور به همه خبرنگاران و اصحاب رسانه که در طرح ملی اقدام مسکن ثبت‌نام کرده‌اند، به موضوع مسکن‌شان کمک خواهیم کرد. بیمه و مسکن خبرنگاران جزو دغدغه‌های اصلی وزارت ارشاد است که ان‌شاءالله با قوت در حال انجام است.

 تقدیر از روزنامه‌نگاران

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در این گردهمایی رسانه‌ای، از احمد توکلی، روزنامه‌نگار با سابقه و نیز خانواده مرحوم حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، مدیر مسوول فقید روزنامه اطلاعات و خانواده مرحوم عماد افروغ، روزنامه‌نگار و جامعه‌شناس فقید به علت تلاش‌های چند ساله در عرصه خبر و روزنامه‌نگاری از طرف رئیس‌جمهور قدردانی به عمل آمد. همچنین در این مراسم جوایز مربوط به بخش‌های مختلف اهدا شد که روزنامه‌های شرق، اعتماد، خبرگزاری مهر، روزنامه همشهری، خبرگزاری تسنیم، جام‌جم، روزنامه ایران، مجله سه نقطه، روزنامه شهرآرا، مجله همشهری جوان‌، سیمای شهر، جامعه‌نگاری مردم‌دار، مجله آگاهی نو، مجله راهنامه، روزنامه صبح تبریز، هفته‌نامه نیکان، روزنامه فرهیختگان و برنا موفق به دریافت جایزه شدند.

169149184574391500 copy