کمیته مشترک 2 قوه برای تعیین نرخ ارز بودجه

ابوترابی‌فرد، رییس کمیته جدید‌التاسیس است

دنیای اقتصاد- ملیحه ابرهیمی: مجلس و دولت برای تعیین «نرخ ارز» و «سقف بودجه ۹۲»، کمیته مشترک تشکیل دادند. به نظر می‌رسد ماموریت این کمیته بررسی سناریوهای مختلف نرخ ارز برای سال ۹۲ باشد چرا که در پی نوسانات شدید ارز از اواخر سال ۹۰ تا امسال، اختلاف نظر میان دو قوه بر سر تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۲ بالا گرفته است. گمانه‌زنی‌ها درباره نرخ دلار در بودجه ۹۲ میان ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان در نوسان بوده، اما به نظر می‌رسد شانس ارقام زیر ۲۰۰۰ تومان کمتر از قبل شده است. از یک سو، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با تشریح سناریوهای مختلف تعیین و محاسبه قیمت دلار در بودجه سال آینده، معتقد است: شاید همین نرخ اتاق مبادلات ارزی یا شاید هر دلار ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود.غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: اگر دلار را ۲۰۰۰ تومان در نظر بگیریم معنایش این است که بودجه را خیلی انقباضی بسته‌ایم و اگر ۲۵۰۰ تومان را مد نظر داشته باشیم؛ یعنی بودجه ۲۵ درصد انبساطی می‌شود. از سوی دیگر اما، یک مقام آگاه دولتی دو روز پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، اعلام کرد که نرخ دلار در لایحه بودجه سال آینده ۱۸۰۰ تومان پیش‌بینی شده است. رحیم ممبینی، معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری نیز پیش‌تر گفته بود: نرخ دلار در بودجه سال ۹۲ هر چه باشد کمتر از نرخ دلار در مرکز مبادلات ارزی است. نرخ دلار در این مرکز این روزها حدود ۲۴۵۰ تومان تعیین می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد که با توجه به تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۲، تشکیل کمیته جدیدالتاسیس به ریاست نایب رییس اول مجلس، یکی از تمهیدات قوه مقننه برای به توافق رسیدن دو قوه بر سر مباحث اصلی بودجه و جلوگیری از اتلاف وقت در بررسی بودجه ۹۲ است.

کمیته جدید التاسیس

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز گذشته از تشکیل کمیته مشترک بین مجلس و دولت در خصوص بررسی بودجه سال ۹۲ خبر داد. کمیته‌ای که تصمیماتی برای تعیین قیمت ارز در بودجه سال ۹۲ و تعیین سقف بودجه سال آینده خواهد گرفت.

وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، اظهارکرد: این کمیته در نخستین جلسه خود که به ریاست محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس مجلس و بنا به درخواست رییس‌جمهور با حضور نمایندگانی از دولت و مجلس تشکیل شد، درباره چارچوب های بودجه سال آینده بحث و گفت‌وگو کرد.

اعضای کمیته مشترک

براساس این گزارش، اعضای این کمیته مشترک محمدحسن ابوترابی‌فرد، جعفر قادری، احمد توکلی، رضاعبداللهی، علی‌اکبرآقایی، غلامرضا تاجگردون، غلامرضا مصباحی‌مقدم و بهروزمرادی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری از دولت هستند.

یکی از نمایندگان حاضر در این جلسه که خواست نامش فاش نشود نیز اظهارکرد: در این کمیته تصمیم گرفته شد تا برای اولین بار یک تیم کارشناسی شامل استادان دانشگاه قیمت واقعی ارز را در کشور محاسبه و به این کمیته گزارش دهند.

به گفته وی این کمیته تصمیم دارد پیش از تعیین سقف بودجه سال ۹۲ قیمت ارز را برای لایحه بودجه تعیین کند و حجم کلی بودجه را بر اساس این قیمت محاسبه و تعیین کند.

این تصمیم در حالی است که پیش از این در بررسی بودجه سال‌های گذشته ابتدا حجم کلی بودجه در نظر گرفته می‌شد و سپس قیمت ارز را محاسبه می‌کردند.

قادری درباره پایان مهلت قانونی دولت برای ارسال لایحه بودجه و احتمال تاخیر بیشتر در آن به بهانه تصمیم‌گیری در کمیته مشترک جدید التاسیس گفت: نمایندگان مجلس پیگیر ارسال لایحه بودجه سال۹۲ از دولت هستند، برگزاری جلسات کمیته مشترک بین دولت و مجلس به این مفهوم نیست که دولت در ارسال لایحه بودجه تاخیرکند، جلسات این کمیته مشترک می‌تواند بعد از ارسال لایحه بودجه نیز ادامه داشته باشد.

به گفته این عضو کمیسیون مشترک دولت و مجلس در نخستین جلسه این کمیته در خصوص درآمد حاصل از نفت، بودجه جاری و عمرانی کشور و افزایش حقوق و مزایای دولت و مباحث کلی درباره بودجه گفت‌وگو شده است.

وی از برگزاری جلسه بعدی این کمیته در روز یکشنبه ۱۹ آذر (امروز) خبر داد.