رییس مجلس با بیان اینکه احزاب باید دارای مانیفست، کادرسازی و تولید برنامه باشند، گفت: تشکیلات حزبی باید مثل حزب جمهوری اسلامی باشد.

علی لاریجانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به سوالی در مورد ساختار سیاسی کنونی کشور و مباحثی در مورد تشکیل نظام پارلمانی گفت: اگر قرار باشد اصلاحی در رابطه با ساختار نظام صورت بگیرد، کار مجلس نیست، بلکه اصلاح قانون اساسی است. وی افزود: قانون اساسی ما ظرفیت‌های خیلی خوبی دارد و اگر قانون درست اجرا شود، مشکلی ندارد. بر همین اساس باید بگوییم که گیر کار کجاست؛ به اعتقاد من مشکل در دو جا است. مساله اول این است که ما از نظر تربیت سیاسی وضع بسامانی نداریم. یعنی مدیران استراتژیک ما باید ورزیده شده باشند.

وی ادامه داد: مساله بعدی این است که مدیریت‌های استراتژیک تجربه و جایگاه خاص خود را می‌طلبد.

رییس قوه مقننه گفت: مساله بعدی که باید به آن توجه کرد احزاب در کشور هستند. همیشه در ساختار سیاسی احزاب برای مردم سالاری یک غنا ایجاد می‌کنند؛ تشکیلات احزاب باید منضبط و بر اساس قانون اساسی باشد نه اینکه هر کسی که به قدرت می‌رسد یک چیزی درست می‌کند که بعد از انتخابات هم بادش در می‌رود، تقریبا اکثر تشکیلاتی که ما داریم در ایام بعد از انقلاب، دولت ساخته هستند تا در انتخابات بعدی موثر باشند.

وی اضافه کرد: اگر ما از تربیت مدیران استراتژیک برخوردار باشیم و تشکیلات متناسب با قانون اساسی را داشته باشیم، می‌توانیم با همین قانون اساسی کارمان را ادامه دهیم. اگر این مساله انجام شود مدیران کشور سیاست‌گذار نخواهند بود و هر مدیری که روی کار می‌آید، نمی‌تواند بگوید که ما سیاست‌های کشور را عوض می‌کنیم.