رونمایی از3 دستاورد جدید دفاعی ایران

به گزارش «ایسنا»، بیشینه ظرفیت سوخت پهپاد «مهاجر ۱۰»، ۴۵۰ لیتر و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است. حداکثر سرعت این پهپاد ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت بوده و قابلیت حمل انواع مهمات و بمب‌های قائم، الماس و دستواره را دارا بوده و مجهز به سامانه‌های جنگ الکترونیک و اشراف اطلاعاتی است. براساس این گزارش، پهپاد مهاجر ۱۰ نمونه ارتقا یافته پهپاد مهاجر ۶ است. همچنین رئیس‌جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه آخرین دستاوردهای فناورانه و پیشرفته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، دستور آغاز الحاق و واگذاری انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را صادر کرد.  موشک خرمشهر یکی از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی شده توسط متخصصان سازمان هوافضای وزارت دفاع است که برد آن ۲هزار کیلومتر بوده و مجهز به سر جنگی از نوع شدید الانفجار با وزن ۱۵۰۰ کیلوگرم است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این موشک برای ایجاد قابلیت‌های تاکتیکی، به یکی از پیشرفته‌ترین موتورهای سوخت مایع تجهیز شده و به نحوی طراحی شده است که موتور در مخزن سوخت قرار گرفته و این امر باعث کاهش طول موشک به حدود ۱۳ متر شده است. تفاوت این موشک با سایر نسل‌های قبلی خود تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی‌(پرواز بالای جو) است. دستاورد دیگر موشک قاسم بود که به‌یاد سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شده است و در واقع آخرین محصول موشکی رونمایی‌شده کشور در دسته موشک‌های زمین به زمین بالستیک محسوب می‌شود. موشک قاسم دارای سر جنگی با قابلیت انهدام اهداف محافظت‌شده با سطوح مقاوم بتنی است و به‌گفته مسوولان، بُرد این موشک قابل افزایش تا حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است.

 موشک «قاسم» پس از موشک‌های «دزفول» با برد ۱۰۰۰ و «ذوالفقار» با برد ۷۰۰ کیلومتر، دوربردترین موشک بالستیک سوخت جامد تاکتیکی کشور است. همچنین روزگذشته از پهپاد پرسه‌‌‌زن انتحاری سینا در نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع رونمایی شد. این موشک تا برد ۵ کیلومتر قابلیت عملیات دارد. بمب‌های هوشمند «آرمان ۱» و «آرمان ۲» نیز روز گذشته در نمایشگاه تجهیزات دفاعی ۱۴۰۲ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.  ابراهیم رئیسی نیز روز گذشته در دیدار مدیران ارشد و نخبگان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با بیان اینکه صنایع دفاعی و هسته‌ای کشور با وجود سنگین‌ترین تحریم‌ها، بیشترین پیشرفت را داشته‌اند، انگیزه، همت و پشتکار را از عوامل اصلی موفقیت در دستیابی به این پیشرفت‌ها دانست و بر ایجاد یک خط ارتباطی برای سرریز پیشرفت‌ها و دستاوردهای دفاعی به صنایع دیگر تاکید کرد. رئیس‌جمهور درحاشیه بازدید از نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنایع دفاعی پیشنهاد کرد بخش‌هایی از این نمایشگاه که قابلیت نمایش برای عموم را دارد، در قالب اردوهای راهیان پیشرفت در معرض بازدید جوانان کشور قرار گیرد تا آینده‌سازان ایران از پیشرفت‌های فناورانه کشور مطلع شده و روحیه «امید» و «ما می‌توانیم» در آنها تقویت شود.

169269423055858200 copy