فوران تنش‌‌‌های طولانی‌مدت تهدیدی برای تضعیف انسجام در نقطه‌‌‌ای از سوریه است که تحت کنترل ایالات متحده است و این نگرانی را ایجاد می‌‌‌کند که سایر طرف‌‌‌های درگیر ممکن است از این فرصت برای عقب انداختن دستاوردهای کردها سوء‌‌‌استفاده کنند و به‌‌‌طور بالقوه حملاتی را علیه نیروهای نظامی آمریکایی انجام دهند تا آنها را از شمال شرق کشور با منابع غنی خارج کنند. با گذشت بیش از یک دهه از درگیری، سوریه همچنان محل حضور دولت‌‌‌های خارجی است: ایالات متحده بر بقایای داعش فشار می‌‌‌آورد، ترکیه از مبارزان مخالف سوری حمایت می‌‌‌کند و روسیه و ایران در حمایت از اسد تلاش می‌‌‌کنند.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون روز پنج‌شنبه به خبرنگاران درباره حضور تقریبا ۹۰۰ سرباز آمریکایی در سوریه گفت: «ما در حال حاضر مطمئن هستیم که می‌‌‌توانیم با ائتلاف بین‌‌‌المللی در خصوص شکست داعش به کار خود ادامه دهیم.» رایدر گفت: «ما حق دفاع از خود را برای خود محفوظ می‌‌‌دانیم و اقدامات لازم را برای حفاظت و اطمینان از محافظت از نیروهایمان انجام خواهیم داد.» ائتلاف به رهبری ایالات متحده روز پنج‌شنبه بیانیه خود را صادر کرد و از متخاصمان خواست تا دست از اقدامات خود بردارند. ائتلاف گفت: «خشونت در شمال شرق سوریه باید متوقف شود و تلاش‌‌‌ها برای ایجاد صلح و ثبات در شمال شرق سوریه، فارغ از تهدید داعش باید بازگردد.»

گزارش‌‌‌های اولیه حاکی از آن است که نیروهای دموکراتیک سوریه احمد الخبیل، رئیس شورای نظامی دیرالزور، معروف به راشد ابوخواله را روز یکشنبه در شهر حسکه بازداشت کردند. نیروهای دموکراتیک سوریه روز چهارشنبه با استناد به اتهاماتی از قاچاق مواد مخدر و سوءمدیریت امنیت در دیرالزور، تایید کردند که ابوخواله و چهار تن از سربازان او را دستگیر کرده‌‌‌اند.

نیروهای تحت رهبری کردها همچنین ابوخواله را به «ارتباط و هماهنگی با نهادهای خارجی مخالف با انقلاب» متهم کردند که احتمالا اشاره‌‌‌ای به جناح‌‌‌های مورد حمایت ترکیه، دولت بشار اسد در دمشق یا حامیان روسیه دارد. دستگیری او چندان غافلگیرکننده نبود. ناظران می‌‌‌گویند، رئیس شبه‌‌‌نظامیان و وفادارانش برای مدت طولانی صبر رهبران کرد را مورد آزمایش قرار داده بودند، در حالی که در طول سالیان متمادی از سوی قبایل محلی در دیرالزور اتهامات جنایتکارانه زیادی را متوجه مخالفان مبارزان سوری می‌‌‌کردند. همزمان با دستگیری وی در روز یکشنبه، نیروهای دموکراتیک سوریه به سرعت حملاتی را در استان شرقی آغاز کردند و آنچه را که سلول‌‌‌های پنهان داعش، عناصر جنایتکار و قاچاقچیان خواندند، هدف قرار دادند.

یکی از مقامات نیروهای دموکراتیک سوریه به المانیتور گفت: «برخی از این عناصر جنایتکار، قاچاقچیان مواد مخدر و اخاذان از افراد، عناصر شورای نظامی دیرالزور بودند.» اما به نظر می‌‌‌رسد که این تسویه‌حساب‌‌‌ها نتیجه معکوس داشته است. منابع آگاه در محل به المانیتور گفتند که درگیری‌‌‌ها به مناطق سوور، بصیره و دیگر پایگاه‌‌‌های پشتیبانی ابوخواله در طایفه بکر کشیده شده است. رهبران قبایل بانفوذتر العکیدات و بقاره با صدور بیانیه‌‌‌هایی خواستار آرامش و بی‌‌‌طرفی در میان تحرکات سوریه شدند. این در حالی است که برخلاف این رهبران، درخواست‌‌‌های نزدیکان ابوخواله و سایر وفاداران برای قیام علیه نیروهای تحت رهبری کردها بوده است.