سنگ تمام برای امام‌حسین(ع)

سردار علی ذوالقدر، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: از ابتدای ماه صفر تاکنون بیش از ۳ میلیون و۴۰۰ هزار نفر از ایران به سمت عراق رفته‌اند. وی با اشاره به اینکه ۴ روز است که موج بازگشت زائران اربعینی به کشور آغاز شده است، گفت: بیش از یک میلیون و۷۰۰ هزار نفر زائر (۳۵ درصد) به کشور بازگشته‌اند؛ ما شاهد این هستیم که ورود زائران به کشور دو برابر زائرانی است که قصد خارج شدن از مرزها را دارند.  وی با بیان اینکه تا به امروز بیشترین تردد از مرز مهران انجام شده است، گفت: ۴۵ درصد از زائران از مرز مهران به مراسم پیاده‌روی اربعین رفته‌اند؛ همچنین مرز شلمچه با ۲۶درصد و مرزهای هوایی با ۴ درصد پرترددترین مرزها بعد از مرز مهران قرار دارند.

همچنین سردار رادان فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه امسال شاهد افزایش ۱۱ درصدی حضور زائران بودیم، از بازگشت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از زائران به کشور تاصبح روز گذشته خبرداد.  در کنار بازگشت زائران ایرانی به کشور، بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ زائر افغانستانی به قصد عزیمت به عراق در شش روز گذشته، از طریق مرز دوغارون (در شهرستان تایباد) وارد جمهوری اسلامی ایران شدند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مهدی دونده، فرماندار تایباد در این خصوص گفت: بیشترین زائران افغانستانی از شهر‌های کابل، قندهار، هیلمند و هرات، وارد این گذرگاه رسمی در شرق کشور شده‌اند.

بسیج امکانات برای زائران اربعین

در کنار افزایش چشمگیر زائران اربعین حسینی که بزرگ‌ترین اجتماع دنیا را شکل می‌دهند، هزاران موکب نیز برای ارائه خدمات به زائران امام حسین (ع) برپا می‌شود که هر چه در توان دارند، برای میزبانی شایسته از زوار به کار می‌گیرند. در اربعین امسال نیز حدود سه‌هزار موکب، خدمات اسکان و تغذیه به زائران اربعین را ارائه کردند. ۱۰ قرارگاه در داخل و خارج کشور فعال شدند که از این تعداد چهار قرارگاه نجف، کربلا، کاظمین و سامراء در عراق و شش قرارگاه در ایران قرار دارند. به گزارش «ایسنا»، از شش قرارگاه داخل کشور پنج قرارگاه در استان‌ها و مرزهای خروجی شامل خوزستان (مرز چزابه و شلمچه)، ایلام (مرز مهران)، کرمانشاه (مرز خسروی)، کردستان (مرز باشماق) و آذربایجان غربی (مرز تمرچین) و یک قرارگاه ویژه زائران خارجی در مرز ورودی سیستان و بلوچستان (مرز میرجاوه و ریمدان) فعال بوده‌اند.

همچنین مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درگفت‌وگو با تسنیم گفت: تعداد ۱۰۰ دستگاه اتوبوس را در عمود ۶۶۲، در مسیر نجف تا کربلا دپو کرده‌ایم تا اختلالی برای بازگشت زائران ایجاد نشود. علیزاده با تاکید بر اینکه خدمات کاروان اعزامی اتوبوسرانی تا بازگشت آخرین زائر به کشور ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: از حجم ورود زائران کاسته شده و در حال حاضر بیشترین خدمات اتوبوس‌ها در مسیر بازگشت هموطنان است. رئیس قرارگاه اربعین فراجا نیز گفت: تمهیدات لازم برای بازگشت زائران اربعین حسینی اندیشیده شده است تا زائران به سهولت به کشور بازگردند. سردار محمد شرفی افزود: مقرر شده تا در خصوص تامین وسایل نقلیه و مسیرهای جاده‌ای منتهی به کشور عزیزمان ایران را مهیاسازی و پلیس و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز کنار زائران باشند تا ان‌شاء‌الله بدون مشکل بازگردند.

راهپیمایی جاماندگان اربعین فردا در تهران

درهمین حال قراراست فردا همزمان با روز اربعین، راهپیمایی جاماندگان اربعین در تهران از میدان امام حسین‌(ع) به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی‌(ع) برگزار شود. بنا بر اعلام شرکت واحد اتوبوسرانی، اتوبوس‌های این شرکت نیز در ۱۲ نقطه از پایتخت مستقر خواهند شد تا زائران را به نخستین خطوط انبوه‌بر حمل‌ونقل همچون مترو و خطوط بی‌آر‌تی منتقل کنند و بعد از آن هم زائران می‌توانند با استفاده از مترو و خطوط بی‌آر‌تی به منزل‌شان یا محل موردنظرشان بازگردند. حمیدرضا خونوئی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران نیز گفت: خدمات مترو، اتوبوس و تاکسی در طول مسیر پیاده‌روی روز اربعین رایگان است.