موضوعی که در نگاه اول بیشتر شبیه معماهای فیلم‌های علمی و تخیلی بود. بااین حال ساعتی بعد توضیحات مقامات مسوول ازجمله وزارت دفاع، معمای فرود اجسام نا‌آشنا از فضا روی شهرستان گرگان را تا حدودی حل کرد. به گفته سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع دلیل این رویداد، نقص فنی یکی از سامانه‌ها که در فرآیند آزمون و تحقیقات درمنطقه کویری بوده که با انحراف از مسیر اصلی متلاشی و قطعاتی از آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط کرده است. «ایرنا» نیز پس از سخنان سخنگوی وزارت دفاع دلیل حادثه‌ روز گذشته در شهر گرگان را تست یک سامانه موشکی مجهز به کلاهک بارشی، توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرد.

جزئیات حادثه چه بود؟

آن‌طور که مشاهدات مردم از شهر گرگان نشان می‌دهد حوالی ساعت ۹ و ۳۰ صبح روز گذشته یک شیء ناشناس ساقط و تکه‌های آن در مناطقی از شهر گرگان سقوط و پخش شده است. براساس تصاویری که «ایسنا» از خسارات این حادثه منتشر کرده است براثر این حادثه، شیشه‌های برخی از مغازه‌ها و خودروها شکسته شده و اجسام به جا مانده از تست موشکی در برخی از نقاط شهر روی زمین پخش شده و حتی منجر به مصدومیت دونفر شده است.

یکی از ساکنان گرگان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نیز این حادثه را چنین توصیف کرده است: «صدای مهیبی آمد. شبیه زلزله‌ بود و اول فکر کردیم زلزله آمده است. بعد انفجار که بعدا گفتند انفجار خمپاره بوده است.» او همچنین محل این حادثه را شهرک بهارستان که یکی از شهرک‌های قدیمی گرگان است، اعلام کرد و گفت که برخی از مردم می‌گویند بدنه اصلی موشک در جنگل پیدا شده است.

یکی از شهروندان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم گفت بعد از سقوط، صدای مهیبی شنیدیم و پس از آن خانه لرزید و شیشه‌های منزل و ماشین شکسته شد. یکی دیگر از شهروندان هم درباره لحظه حادثه گفت: داخل مغازه بودم که صدای شدیدی شنیدم، وقتی که بیرون آمدم در آسمان دیدم یک شیء مشکی در حال سقوط است که در همین نزدیکی سقوط کرد و دو نفر هم زخمی شدند. برخی دیگر از مردم و شاهدان حادثه نیز گفته‌اند که قطعات ناشناخته متعددی در چند نقطه شهر سقوط کرده است. «ایسنا» نیز در خبری اعلام کرده است که حادثه روز گذشته در گرگان به تعدادی از منازل مسکونی، چندین باب مغازه و خودرو آسیب وارد کرده است. همچنین به گفته حیدر آسیابی، رئیس‌کل دادگستری گلستان بخشی از یک ساختمان آسیب دیده است که دستورات لازم برای جبران خسارات صادر شد.

حادثه در کدام نقطه گرگان رخ داد؟

گزارش‌های تسنیم حاکی از آن است که این حادثه در بلوار استاندارد گرگان رخ داده است و بخشی از این شیء در محوطه بیمارستان شهید دزجانی سقوط کرده است. «ایسنا» نیز در خبری اعلام کرد که انفجار ناشی از برخورد چندین شیء ناشناس، بلوار استاندارد، سه راه بانک ملی و چند نقطه دیگر شهر گرگان را به لرزه درآورد.

مقامات در مورد علت حادثه چه می‌گویند؟

پس از این حادثه سردار رضا طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع نخستین مقامی بود که در مورد این حادثه توضیح داد. به گزارش «ایسنا»، وی در سخنانی با اشاره به سقوط یک پهپاد در گرگان با بیان اینکه فرآیند آزمایش تحقیقاتی سامانه‌های آفندی و پهپادی که در منطقه کویری انجام می‌شود امری سابقه‌دار است، گفت: یکی از سامانه‌ها که در فرآیند آزمون و تحقیقات بوده دچار نقص فنی و با انحراف از مسیر اصلی متلاشی می‌شود و قطعاتی از این سامانه متلاشی شده در مناطقی از شهر گرگان فرود آمده است. طلایی‌نیک با تاکید بر اینکه تیم‌های امدادی و عملیاتی در حال جمع‌آوری این قطعات هستند، از مردم گرگان خواست تا اگر قطعاتی را مشاهده کردند از دستکاری و جابه‌جایی آنها خودداری کنند تا تیم‌های عملیاتی کار خود را در این زمینه انجام دهند. سردار طلایی‌نیک تاکید کرد که خسارت‌های وارده به شهروندان توسط مراجع ذی‌صلاح جبران خواهد شد.

حمیدرضا دنکوب، مشاور برنامه راهبردی استاندار گلستان نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: اتفاق خاصی نیفتاده و همان چیزی که رسانه‌ها اعلام کردند ما هم در همان حد می‌دانیم. او در پاسخ به این سوال که پاک‌سازی انجام شده است یا نه؟ اتفاق خاصی نبود که نیاز به پاک‌سازی ویژه‌ای داشته باشد.

همچنین بلافاصله بعد از سقوط چند شیء در گرگان در این رابطه پرونده قضایی در دادسرای نظامی گرگان تشکیل شد. به گزارش «ایسنا»، موضوع این پرونده توسط بازپرس ویژه دادسرای نظامی سازمان قضایی نیروهای مسلح استان گلستان در حال بررسی است.

تکذیب سقوط ۸پهپاد

درهمین حال با توجه به اینکه برخی خبرها از ساقط شدن ۸پهپاد حکایت می‌کرد، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با تکذیب سقوط پهپاد درگرگان گفت: در فرآیند آزمایش یک موشک سرجنگی منحرف می‌شود و به محلی غیر از مکان معین‌شده برخورد می‌کند. سر جنگی این موشک قابلیت چندتکه‌شدن برای اصابت به اهداف مختلف را دارد که همین امر منجر به برداشت اشتباه و تلقی ۸ انفجار را ایجاد کرده است. علی مهاجر، معاون سیاسی استاندار گلستان نیز شایعه ساقط شدن ۸ فروند پهپاد را تکذیب کرد و گفت این تکه‌ها مربوط به یک پهپاد است.

ماجرای خمپاره عمل نکرده چه بود؟

همزمان با این حادثه برخی خبرها از عمل نکردن یک خمپاره در یک بیمارستان گلستان منتشر شد که در واکنش به این خبر سیدعلی مهاجر، معاون سیاسی استاندار گلستان از بررسی این موضوع توسط ماموران امنیتی و نظامی خبر داد.