ایران مانع تغییرات ژئوپلیتیک شد عکس: president.ir

در ابتدای این مراسم رئیس‌جمهوری گفت: نیروهای مسلح مقتدر ایران در منطقه حضور دارند تا از هرگونه تغییر در ژئوپلیتیک منطقه و تغییر در مرزها جلوگیری کنند و در این کار موفق بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم رئیسی با اشاره به جنگ آذربایجان و ارمنستان، گفت: قره‌باغ بخشی از آذربایجان است، اما تاکید می‌کنیم که حفظ حقوق ارامنه و رعایت حال آنان یک ضرورت است به نحوی که امنیت و حقوق ارامنه در منطقه باید حفظ شود.  به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش تصریح کرد: در ارتباط با عراق نیز آغاز خلع سلاح در مرزهای جمهوری اسلامی ایران حرکت مثبتی است که دولت عراق آغاز کرده است.

رئیس محترم ستاد مشترک نیروهای مسلح هیات‌هایی را اعزام تا از خلع سلاح گروه‌های مسلح در مناطق مرزی اطمینان حاصل کنند. هیچ گروهی در نزدیکی مرز ایران حق داشتن سلاح نداشته و ما به هیچ گروه تجزیه‌طلبی اجازه نخواهیم داد در نقاط مرزی، یا درون اقلیم یا در هر جای دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران فتنه‌انگیزی کند، لذا حصول اطمینان از خلع سلاح کامل افراد مسلح غیرقانونی در اطراف مرز لازم است.

آماده همکاری با کشورهای منطقه هستیم

رئیسی تصریح کرد: امروز در دکترین جمهوری اسلامی ایران جنگ یا سلطه‌گری بر دیگران وجود ندارد، اما حفظ آمادگی نظامی با رویکرد دفاعی، برای امنیت پایدار و بازدارندگی اطمینان‌بخش یک سیاست قطعی و عملی است، بنابراین در این راستا باید گفت پروژه دشمن و طرح او برای منزوی کردن ایران در عرصه جهانی از یکسو و مأیوس و ناامید کردن ملت ایران در داخل از دیگر سو با شکست مواجه شده و این ناشی از اقتدار نیروهای مسلح و ایستادگی مردم ما است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: دولت در همه عرصه‌ها خود را موظف به مساعدت و همراهی با نیروهای مسلح در تجهیز و در رسیدگی به پرسنل نیروهای مسلح به عنوان سرمایه‌های بی‌بدیل کشور می‌داند.

رئیسی در ادامه با اشاره به سیاست اعلامی و عملی تقویت همسایگی از سوی جمهوری اسلامی ایران، گفت: یکی از جلوه‌های سیاست تقویت روابط همسایگی ایران، علاوه بر همکاری‌های تجاری، اقتصادی، علمی و فناوری، همکاری دفاعی، امنیتی و نظامی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نیروهای مسلح ما آماده همکاری با همه کشورهای منطقه برای اعتمادسازی و اطمینان‌بخشی هستند، افزود: همواره اعلام کردیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دست همه نیروهای مسلح منطقه را که آماده همکاری با ما هستند به گرمی می‌فشارند تا با همکاری یکدیگر خلیج فارس و منطقه را از حضور بیگانگان بی‌نیاز کرده و با قدرت اعلام کنند که امنیت منطقه به دست نیروهای مسلح کشورهای منطقه حفظ شده و حضور بیگانگان صرفا مشکل‌آفرین است نه رافع مشکلات.

واکنش به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

رئیسی همچنین با اشاره به تلاش‌هایی که برای عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی دولت‌های منطقه در جریان است، خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای منطقه به هیچ عنوان برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نخواهد بود، چرا که تمام ملت‌های مسلمان، مردم منطقه و حتی باید گفت تمام مردم جهان امروز نسبت به رژیم صهیونیستی با همه وجود نفرت دارند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر دولتی یا افرادی در دولت‌های منطقه تصور می‌کنند عادی‌سازی روابط می‌تواند حقیقتا روابط را عادی کند، این‌طور نخواهد بود؛ این اقدام خنجری است بر پشت مقاومت مردم فلسطین و فلسطین و مجاهدان فلسطینی از این خیانت نخواهند گذشت.

رونمایی از موشک‌های جدید

در مراسم روز گذشته رژه نیروهای مسلح، پرتاب‌گر جدید سامانه پدافندی سوم خرداد به همراه موشک هایپرسونیک فتاح و پهپادهای معراج نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پرتابگرهای خشابی پهپاد شاهد ۱۳۶، سامانه پدافند هوایی ۹ دی، موشک کروز پاوه، موشک‌های فتاح، خرمشهر ۴ و شهید حاج قاسم سلیمانی برای نخستین به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری فارس، موشک هایپرسونیک فتاح ‌هزار و ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر است از تمامی سامانه‌های سپر موشکی عبور کند و این سامانه‌ها را منهدم کند. این نوع موشک‌ جزو جدیدترین تسلیحات و تجهیزات هستند که امروزه توسط کشورهایی همچون آمریکا، روسیه و چین تولید و به کارگرفته می‌شوند. برد «پاوه» نیز ۱۶۵۰ کیلومتر اعلام شده است که بُرد کروزهای ضد اهداف زمینی ایرانی را حداقل ۲۲درصد افزایش می‌دهد. پهپادهای معراج ۵۳۲، معراج ۳۱۳ و معراج ۵۲۱ از دیگر پهپادهای حاضر در رژه بودند. همچنین در جریان رژه نیروهای مسلح موشک دوربرد و نقطه‌زن «خیبر شکن» و سامانه موشکی «دزفول» به نمایش در آمد. موشک راهبردی «خیبر شکن» از نسل سوم موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است. بمب‌های دامی قائم ۱ و قائم ۵، خودروهای کیان +۶۰۰، کیان ۵۰۰، تاکتیکی توپکش ۶*۶ کیان، شناسایی رزمی صیاد حامل مجهز به سلاح اخگر، ضدگلوله روئین‌تن و تانک‌های ذوالفقار نسل ۳ و تیام از دیگر تجهیزاتی بودند که روز گذشته در رژه به نمایش در آمدند.

همزمان با رژه نیروهای مسلح و رونمایی از تجهیزات نظامی جدید کشور، سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: بخش اعظم تولیدات به نمایش درآمده کاملا داخلی بود، بخش بسیاری از این تجهیزات در رژه امکان نمایش نداشت و در حالت محرمانه قرار دارد و بخشی از امکانات نیز در خلیج فارس و در داخل دریا به نمایش گذاشته شد.

169537439109602000 copy