عصام شرف، نخست وزیر مصر ضمن تاریخی توصیف کردن روابط مصر با کشورهای حوزه خلیج فارس گفت : روابط با ایران خوب است و همه امور مطابق اصول معینی به پیش می‌رود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه القدس العربی، عصام شرف که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قطری خود در دوحه سخن می‌گفت، افزود: مغایرتی میان برقراری روابط مصر با ایران و روابط با کشورهای عربی وجود ندارد و امنیت خلیج‌فارس برای ما مهم است.

حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر نیز در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن مفید خواندن برقراری روابط میان ایران و مصر برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس بر حمایت کشورش از این مساله تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، نخست‌وزیر قطر که همزمان مسوولیت وزارت امور خارجه را نیز برعهده دارد، در کنفرانس خبری با عصام شرف نخست‌وزیر مصر گفت: قطر از برقراری روابط دیپلماتیک میان مصر و ایران حمایت می‌کند. همه کشورهای حوزه خلیج فارس در تهران سفارت دارند و روابط مصر با ایران به نفع کشورهای این حوزه است و ضرری برای آنها ندارد.

در همین حال، مجتبی امانی، رییس دفتر حفاظت از منافع ایران در قاهره از دیدار نبیل العربی و علی اکبر صالحی، وزیران خارجه ایران و مصر در حاشیه اجلاس جنبش عدم تعهد در بالی اندونزی خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی با بیان اینکه دیدار وزیران خارجه ایران و مصر در جنبش عدم تعهد دیداری لاجرم و طبیعی است، گفت: مصر رییس جنبش عدم تعهد و جمهوری اسلامی ایران رییس آینده نم است. بر این اساس همواره بین روسای قبلی و فعلی عدم تعهد دیدارهایی به طور مستمر برگزار می‌شود. وی زمان انجام این دیدار را اوایل خرداد ماه اعلام کرد.

ایران سی سال پیش رابطه با مصر را به دلیل پیمان این کشور با رژیم صهیونیستی قطع کرد که این روند تا کناره‌گیری مبارک از حکومت در مصر ادامه یافت، اما بعد از آن طرفین نسبت به از سرگیری روابط، اعلام آمادگی داشتند.

روابط مصر و ایران در حال گرم شدن است

همزمان با اظهارات تازه نخست‌وزیر مصر درباره ایران، روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت: تحولات اخیر منطقه حاکی از آن است که با گرمی روابط مصر با ایران و حماس محور مقاومت قدرتمندتر و در نتیجه نقطه مقابل آن یعنی رژیم صهیونیستی بیش از پیش تضعیف خواهد شد و منافع راهبردی آن به خطر خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: مصر در حال ترسیم رویکرد جدیدی در سیاست خارجی خود است که با تغییر نظم مرسوم در خاورمیانه شروع شده است و آن برنامه‌ریزی برای گشودن مرز تحت محاصره با غزه و عادی‌سازی روابط با دو دشمن اسلام‌گرای اسرائیل و غرب یعنی ایران و حماس است.

این روزنامه آمریکایی همچنین تاکید کرد: مقامات مصری که با وقوع انقلاب در این کشور جسور شده‌اند و نگاهی به انتخابات آتی دارند اعلام کرده‌اند که در حال حرکت به سوی سیاست‌هایی هستند که به شکل دقیق‌تری منعکس‌کننده افکار عمومی است. در این فرآیند، مصری‌ها به دنبال احیا کردن نفوذ خود در منطقه هستند که از زمانی‌که کشورشان در سال ۱۹۷۹ توافق صلح با اسرائیل بست و هم‌پیمان واشنگتن و اسرائیلی‌ها شد، رنگ باخته است. اولین جلوه بزرگ این روند جدید میانجی‌گیری روز چهارشنبه میان فتح و حماس برای آشتی این دو گروه فلسطینی بود. نیویورک تایمز در ادامه با اشاره به نشانه‌های گرمی روابط ایران و مصر نوشت: در همین حال «منحا بخوم» سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرده است مصر همچنین در فرآیند عادی سازی روابط با ایران که یک قدرت منطقه‌ای است که آمریکا آن را یک خطر محسوب می‌کند، قرار دارد. سخنگوی وزارت خارجه مصر گفته بود: تمام جهان به جز آمریکا و اسرائیل دارای روابط دیپلماتیک با ایران هستند. ما به ایران به عنوان یک همسایه در منطقه نگاه می‌کنیم که باید روابط عادی با آن داشت. ایران برای ما به مانند رژیم سابق مصر به عنوان یک دشمن شناخته نمی‌شود.