دنیای‌اقتصاد- به دنبال اظهارات رضا عبداللهی، رییس کمیسیون تلفیق مجلس مبنی ‌بر خالی بودن حساب ذخیره ارزی، مفتح، سخنگوی کمیسیون نیز با استناد به اظهارات مقامات بانک مرکزی حرف عبداللهی را تایید کرد. در عین حال، ظاهرا برخی از نمایندگان که حساب ذخیره ارزی را با «ذخایر ارزی» اشتباه می‌گیرند، از موجودی ۱۰۰ میلیارد دلاری خبر دادند! خبرگزاری فارس نیز دیروز به نقل از یک مقام آگاه بانک مرکزی خبر داد که ذخایر ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری تناقضی با فرض خالی بودن حساب ذخیره ارزی ندارد و اضافه کرد که صندوق توسعه ملی ۱۵ میلیارد دلار پول دارد. رویداد

رییس کمیسیون تلفیق به نقل از آمار بانک مرکزی:

حساب ذخیره ارزی خالی است

واکنش بانک مرکزی به روایت خبرگزاری فارس

رییس کمیسیون تلفیق مجلس در حین بررسی پیشنهاد کمیسیون کشاورزی مبنی بر اختصاص دو هزار میلیارد تومان از حساب ذخیره ارزی به عنوان منبع جدیدی برای آب، با تاکید بر اینکه این پیشنهاد خلاف قانون برنامه است، اعلام کرد که در حال حاضر پولی در حساب ذخیره ارزی وجود ندارد، بنابراین دادن فرمان برای برداشت از حساب ذخیره ارزی کار درستی نیست.

به گزارش ایسنا، رضا عبداللهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز پنج‌شنبه در تذکر خود تصریح کرد: طبق آمار رسمی بانک مرکزی تا پایان سال ۸۹ حتی یک دلار در حساب ذخیره ارزی باقی نمانده است، بنابراین اینکه تنها قرار باشد دو هزار میلیارد تومان برای بخش آب چک بکشیم، هیچ فایده‌ای ندارد چون پولی در حساب ذخیره ارزی نیست. وی این پیشنهاد را خلاف قانون برنامه دانست و گفت: طبق قانون ۵۰ درصد از آنچه در حساب ذخیره ارزی است باید به عنوان ذخیره ملی پس انداز شود و ۵۰ درصد بقیه تا پایان سال بماند تا اگر بودجه کسری داشت این میزان برای کسری بودجه تامین شود.

تفنگی که فشنگ ندارد!

سخنگوی کمیسیون تلفیق که برای اعلام نظر این کمیسیون درباره پیشنهاد کمیسیون کشاورزی پشت تریبون آمده بود، گفت: جنگ آینده در دنیا جنگ آب است، اما با تفنگی که فشنگ ندارد نمی‌توان جنگید. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، «محمدمهدی مفتح» ضمن توضیح و تشریح توجه‌ها و کمک‌های لایحه بودجه ۹۰ به بخش آب و کشاورزی گفت: بخش آب خیلی مهم است و باید اعتبار بالایی داشته باشد، اما از حساب خالی نمی‌توان اعتبارات این بخش را تامین کرد. مفتح در بخشی از سخنان خود با اشاره به سخنان «مصطفی کواکبیان» که گفته بود جنگ آینده جنگ آب است، گفت: البته که جنگ آینده جنگ نفت نیست و جنگ آب است. اما در جنگ آب نمی‌توان با تفنگ بی‌فشنگ جنگید. مصطفی کواکبیان در تذکر دیگری خطاب به عبداللهی هم گفت: شما به عنوان رییس کمیسیون تلفیق برای اینکه مصوبه‌ای را هوا کنید، زیرآبش را اینگونه می‌زنید و می‌گویید پولی در حساب ذخیره ارزی نیست. اما دولت همین چند وقت پیش از ذخایر ارزی ۱۰۰ میلیارد دلاری آمار داده است.

البته به نظر می‌رسد درباره تفاوت ذخایر ارزی بانک مرکزی و موجودی حساب ذخیره ارزی میان نمایندگان اختلاف برداشت‌هایی وجود دارد. چراکه موجودی حساب ذخیره ارزی، پس از ایجاد صندوق توسعه ملی در سال ۸۹ و متوقف شدن واریز اضافه درآمد فروش نفت به آن، اندک اندک رو به صفر نهاده است. اما ذخایر ارزی بانک مرکزی که در واقع پشتوانه پول در گردش کشور است، هیچ گاه به صفر میل نکرده است. آمارهایی هم که از ارقام ۱۰۰ میلیارد دلاری یا بیشتر ذخایر ارزی کشور ارائه شده است، عملا هیچ ارتباطی با حساب ذخیره ارزی ندارد.

خبرگزاری فارس: ممکن است صفر باشد

روز گذشته خبرگزاری فارس نیز به نقل از «یک مقام آگاه در بانک مرکزی» در واکنش به برخی خبرها مبنی بر خالی بودن حساب ذخیره ارزی به‌‎رغم اعلام گذشته رییس‌جمهور که موجودی ذخایر کشور ۱۰۰ میلیارد دلار است، گفت: ذخایر ارزی غیر از حساب ذخیره ارزی است.

این مقام آگاه در این باره گفت: این دو گزاره که اندوخته ذخایر ارزی حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار است با اینکه فرضا حساب ذخیره ارزی خالی باشد، در تناقض با یکدیگر نیستند. در عین حال باید به این نکته هم توجه داشت که موجودی حساب ذخیره ارزی کاملا سیال است و در مقاطع مختلف بسته به میزان ورودی و خروجی آن ممکن است مانده این حساب متفاوت و گاه صفر باشد.

وی ادامه داد: نکته دومی که باید به آن توجه کرد، تفاوت حساب ذخیره ارزی با صندوق توسعه ملی است که از سال ۸۹ کاملا در مدار استفاده قرار گرفته و بر همین اساس در سال گذشته در حدود ۱۵ میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی واریز شده است. این مقام آگاه با اشاره به ذخایر فراوان طلا و ارزهای متنوعی که در حال حاضر به عنوان ذخایر ارزی کشور موجود است، گفت: بنا بر آمارهای موجود کشور در حال حاضر از نظر پشتوانه ذخایر ارزی اعم از طلا و سبد ارزی، در موقعیتی کم‎نظیر قرار دارد.

وی در پایان تاکید کرد: از رسانه‎ها انتظار می‌رود در شرایط حساسی که تحریم‌کنندگان کشور مترصدند تا از هر فرصتی برای ضربه زدن به کشور سوء استفاده بکنند، درایت و دقت بیشتری در انتشار اخبار داشته باشند.