برخورد بدون اغماض با فساد و مفسد

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه بر برخورد بدون اغماض و قاطعانه با فسادومفسد تاکید کرد و گفت: باید بدون اغماض و چشم‌پوشی با فساد و مفسد برخورد کنیم؛ چه مردم عادی باشد و چه کارگزار حکومتی؛ البته به فساد فردی که کارگزار نظام است باید بیشتر توجه کنیم و قاطعانه‌تر مقابله کنیم. اژه‌ای همچنین با بیان اینکه فساد مسری است، تصریح کرد: باید تا آنجا که ممکن است از پدید آمدن فساد جلوگیری شود.

رئیس قوه‌قضائیه روز دوشنبه در نشست شورای عالی قوه‌قضائیه افزود: باید توجه داشت که گاهی یک فرد، به تنهایی مرتکب فساد نمی‌شود؛ این قضیه به‌ویژه در موضوع فسادهای بانکی و تسهیلاتی به عیان‌ترین شکل ممکن صدق می‌کند؛ مسوولی در مصاحبه‌ای از یک فقره فساد در واردات کالایی گزارش داده بود؛ من او را خواستم و خطاب به او تاکید کردم که نباید به این قضیه تک‌بُعدی نگریسته شود و فقط به تعقیب و مجازات واردکننده پرداخت؛ باید توجه داشت که چه کسی به او ارز تخصیص داد؛ چه کسی مجوز واردات به او داد و موارد دیگر.

محسنی‌اژه‌ای، سرعت عمل داشتن در برخورد و مقابله با فساد را موضوع بسیار حائز اهمیتی دانست و افزود: البته نمی‌خواهم بگویم در این مهم، دقت را فدای سرعت کنیم اما حتما تسریع در امر مبارزه با فساد ضروری است همچنین شناخت فساد، ابعاد و روش‌ها و عوارض آن، موضوع فوق‌العاده مهمی است؛ گاهی به مقوله‌ای متمرکز می‌شویم که اصلا فساد محسوب نمی‌شود و بالعکس از مقوله‌ای غفلت می‌کنیم که مظهر فساد است و آثار زیان‌باری دارد؛ از سوی‌ دیگر، باید با روش‌های کم‌هزینه و پربازده به مقابله و مبارزه قاطعانه با فساد بپردازیم؛ یافتن این روش‌ها نیاز به تدبّر و تتبّع دارد.  

به گزارش «ایرنا»، وی تصریح کرد: در مبارزه با انواع مختلف فساد نباید مبادرت به اقداماتی شود که برکت را از کار می‌گیرد؛ رهبر معظم انقلاب در این رابطه تاکیدها و دستور‌های موکد را ارائه فرموده‌اند.  محسنی‌اژه‌ای افزود: نباید فرد را به زندان انداخت و سپس به تحصیل و جمع‌آوری دلیل مشغول شد؛ اینکه فردی را زندانی کنیم و به حیثیت او لطمه بزنیم و او مدت زیادی را در زندان بماند؛ در حالی که هنوز کیفرخواستی برای او صادر نشده، این ذهنیت را ایجاد می‌کند که بدون دلیل دستگیر شده است؛ ممکن است گفته شود که در حال راستی‌آزمایی اظهارات یا تعقیب منشأ اموال او هستیم یا مشغول پیگیری از بانک یا سازمان ثبت؛ سوالی که مطرح می‌شود آن است که چرا قبل از دستگیری‌ وی مبادرت به این اقدامات نشده است!؟

رئیس قوه‌قضائیه افزود: پس از آنکه تحقیقات تکمیل شد و قصد آن وجود دارد که منبع ثروتِ بر فرض نامشروع فرد به دست آید، دیگر نباید او را در زندان نگه داریم زیرا زندگی‌ او فلج می‌شود؛ در حال حاضر، در حال اشاره به پرونده‌ای هستم که ناظر بر یک موضوع بانکی است، پس از دو سال هنوز کیفرخواست این پرونده صادر نشده است؛ من معتقدم در این رابطه ما مقصریم. محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد: دادسرای انتظامی قضات و سایر بخش‌های ذی‌صلاح به این امر توجه و عنایت کنند تا فردی بدون دلیل دستگیر نشود؛ از سو‌ی دیگر بسیار مراقبت کنیم که در نحوه ورود خود به مقوله مبارزه با فساد و فرآیندی که در این راستا طی می‌شود خدایی‌ناکرده اتفاقی رخ ندهد که برکت را از کار ما بگیرد؛ ما در این قضیه نزد پروردگار و مردم مسوول هستیم.

آمادگی ایجاد شعب سیار برای جرایم مشهود

به گزارش میزان، محسنی‌اژه‌ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: به لطف تلاش‌های متولیان امر، امنیت خوبی در کشور ما برقرار است؛ البته برخی ناهنجاری‌های اجتماعی سبب تکدّر خاطر مردم شده است که در این راستا تاکید ما خطاب به ضابطین به ویژه فراجا آن است که با ظرفیت‌های قانونی موجود تا قبل از به مرحله اجرا درآمدن لایحه مرتبط با این امر می‌توانند با مرتکبان ناهنجاری‌های اجتماعی و کسانی که از روی غفلت یا غرض تظاهر به گناه و جرم می‌کنند، برخورد قانونی به عمل آورند. رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: خطاب به فرمانده‌کل انتظامی کشور تاکید کرده‌ام که دستگاه قضایی در امر مقابله با جرایم مشهود و ناهنجاری‌های اجتماعی، آمادگی اختصاص شعب ویژه و صدور ابلاغ ویژه برای قضات و ابلاغ دادرسی برای بازپرسان ذی‌صلاح را دارد و حتی حاضر است در این راستا شعب سیار تشکیل دهد.

دستور اژه‌ای در مورد خودرو

رئیس قوه‌قضائیه در ادامه این نشست، خطاب به رئیس سازمان بازرسی کل کشور برای بررسی سریع برخی موضوعات مطرح در زمینه عرضه خودرو، دستورهای مشخصی را صادر کرد. محسنی‌اژه‌ای گفت: موضوع خودرو برای اقشار مختلف مردم یک امر عمومی تلقی می‌شود؛ در بعضی رسانه‌ها این مقوله مطرح شده که برخی در راستای گران کردن خودرو می‌خواهند بازار را تشنه کنند و حتی تعبیر «احتکار» را هم در جریده‌ای ملاحظه کردم. رئیس دستگاه قضا افزود: سازمان بازرسی کل کشور باید در اسرع وقت به این موضوع ورود کند تا چنانچه در این قضیه کوتاهی صورت گرفته به سرعت اصلاح شود و در غیراین‌صورت، موضوع برای مردم به روشنی تبیین شود.