هرات لرزید؛ خراسان به حالت آماده‌باش درآمد

خبرنگار خبرگزاری فرانسه در شهر هرات گفته است که ساکنان و مغازه‌داران با وقوع نخستین زمین‌لرزه حوالی ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی از ساختمان‌ها گریختند، اما هنوز گزارش رسمی مبنی بر تلفات یا خسارات منتشر نشده است. در ماه ژوئن سال گذشته میلادی، در پی یک زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری که مرگبارترین زمین‌لرزه در نزدیک به ربع قرن گذشته در افغانستان نام گرفت؛ بیش از یک هزار نفر کشته و ده‌ها هزار نفر بی‌خانمان شدند.

افغانستان تا به حال بارها تحت تاثیر زمین‌لرزه‌های مختلف قرار گرفته است؛ به ویژه در رشته کوه هندوکش که در نزدیکی محل اتصال صفحات تکتونیکی اوراسیا و هند قرار دارد. افغانستان در طی سال‌های گذشته خسارات جانی و مالی زیادی را به دلیل زمین‌لرزه متحمل شده است. درهمین ارتباط تیرماه سال گذشته نیز زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۱درجه ریشتر، بخش‌های وسیعی از جنوب شرق افغانستان و بخش‌هایی از پاکستان را لرزاند. به گزارش منابع دولتی افغانستان، شمار کشته‌شدگان آن زمین‌لرزه بیش از هزار نفر و تعداد زخمی‌ها نیز بیش از ۱۵۰۰ نفر بود.

اما زمین‌لرزه روز گذشته در بخش‌های مرزی شرق ایران نیز احساس شد. بنابرگزارش‌ها مردم دو استان خراسان رضوی و خراسان جنوبی به دنبال زلزله دیروز به خیابان‌ها رفتند تا از خطر آسیب‌های احتمالی ناشی از زلزله در امان باشند، اگرچه گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد مشهد و شهرهای اطراف آن خسارت جانی و مالی ندیدند. آن‌طور که محمدعلی آخوندی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفته است زلزله در خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، درمیان و بیرجند بیشتر احساس شده است. در پی وقوع زمین‌لرزه در افغانستان و بخش‌هایی از خراسان جنوبی، هلال‌احمر استان و فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد به حالت آماده‌باش درآمدند.

از سوی دیگر برخی مدارس خراسان جنوبی روز گذشته تعطیل شد. همچنین در پی وقوع چندین زمین‌لرزه صبح دیروز تمامی اماکن اضطراری در شهر و روستاهای شهرستان تایباد به حالت آماده‌باش درآمدند. درهمین حال مهدی زارع، استاد پژوهشگاه زلزله درباره پس‌لرزه‌های زلزله افغانستان درگفت‌وگو با خبرآنلاین گفته است: «کانون زمین‌لرزه‌ها بین ۸ تا ۱۵ کیلومتر بوده، چنین میزان آزادی انرژی و گسیختگی گسله موجب رخداد پس‌لرزه‌ها حداقل در چند هفته آینده و حتی چند ماه آینده خواهد شد.»