169823702808227200 copy

محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته برای شرکت در بیست و دومین نشست شورای نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تهران وارد بیشکک پایتخت قرقیزستان شد. این نشست قرار است امروز پنج‌شنبه در بیشکک برگزار ‌شود. شورای نخست‌وزیران به عنوان یکی از نهادهای اصلی سازمان همکاری شانگهای هر سال یکبار برگزار می‌شود و این نخستین نشست شورا به‌صورت حضوری پس از بحران شیوع کرونا و همچنین نخستین جلسه رسمی‌ سازمان است که ایران به عنوان عضو اصلی پس ‌از طی فرآیند تکمیل عضویت در آن شرکت می‌کند.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، عمده وظیفه نشست نخست‌وزیران حول محور همکاری‌های اقتصادی است و از آنجا که پیمان شانگهای از ابتدا بر اساس همکاری‌های امنیتی شکل گرفته، این نشست وظیفه راهبری همکاری‌های اقتصادی را برای رسیدن به همگرایی بیشتر بین کشورهای عضو بر عهده دارد. تصویب دستور جلسات و برنامه نشست شورای سران دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنین همفکری درباره اقدامات لازم برای عمیق‌تر کردن همکاری بین اعضای سازمان در حوزه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه تحت شرایط جدید از جمله اهداف برگزاری این نشست عنوان شده است‌. به گزارش خبرگزاری مهر، امضای اسناد نهایی و تصویب بودجه سازمان همکاری‌ شانگهای در سال ۲۰۲۴ و مسائل مربوط به فعالیت‌های مالی و سازمانی اعضای دائمی سازمان همکاری شانگهای از دیگر دستور جلسات این نشست محسوب می‌شود. علاوه براین پیشنهادهایی در خصوص توسعه فعالیت‌های ریلی، تدوین سند انرژی و همچنین پلتفرم‌هایی برای تجارت دیجیتال بین کشورهای عضو نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور ایران پیش از این نیز به عنوان عضو ناظر در نشست مجازی این اجلاس حضور داشته و سخنرانی کرده است. سازمان همکاری شانگهای سازمانی میان‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ توسط کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان برای همکاری‌های چندجانبه پایه‌گذاری شد و پس از آن در سال‌های بعد، ایران، مغولستان، پاکستان، هند، افغانستان و بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند و در حال حاضر ایران، چین، روسیه، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان ۹ عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌روند.

 فرصتی برای حمایت از مردم غزه

معاون اول رئیس‌جمهور پیش از سفر به قرقیزستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای دیدگاه‌های مشترکی با جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظم بین‌المللی چند قطبی، مقابله با تحریم‌های آمریکا و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی دارند، گفت: این اشتراک دیدگاه می‌تواند نوید‌بخش آینده‌ای روشن برای ملت‌های منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: با توجه به اینکه سازمان یک الگوی موفق از همکاری راهبردی منطقه‌ای است در نظر داریم در فرصت این گردهمایی جنایات رژیم صهیونیستی در رابطه با غزه و فلسطین را محکوم کرده و بر ضرورت حمایت از مردم مظلوم فلسطین و فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ، پایان دادن به محاصره[غزه] و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کنیم. وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشورمان در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، فناوری‌های پیشرفته و انرژی، اظهار امیدواری کرد که در این سفر در خصوص زمینه‌های همکاری و مشارکت دوجانبه با کشورهای عضو نیز توافق و برنامه‌ریزی شود.

 ایران برای قرقیزستان پالایشگاه می‌سازد

محمد مخبر در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی ماناس از سوی یکی از وزرای قرقیزستان، سفیر ایران در بیشکک و برخی مدیران و معاونان وزارت امور خارجه استقبال شد. به گزارش خبرگزاری فارس، او در نخستین دیدار خود در سفر به قرقیزستان با «عاقلبیک جباراف»، نخست‌وزیر این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. مخبر در این دیدار دو جانبه با اظهار تاسف از وضعیت فعلی غزه و جنایات هولناک رژیم صهیونیستی از مسوولان قرقیزستان خواست تا همراه با کشورهای آزاده و انسان‌دوست جهان تمام تلاش خود را برای توقف بمباران مردم مظلوم غزه و بازگشایی مسیر کمک‌های بشردوستانه به کار ببندند. در ادامه این دیدار که وزرای نفت و راه و شهرسازی و برخی روسای دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در آن حضور داشتند، توافقات مهمی برای گسترش همکاری‌های فیمابین اتخاذ شد.

در نخستین گام در پی توافق مسوولان ارشد دو کشور وزرای راه مامور شدند تا در همین سفر با ادامه مذاکرات برای راه‌اندازی یک کریدور ریلی از قرقیزستان تا ازبکستان، ترکمنستان و ایران تفاهم کنند. همچنین طبق درخواست نخست‌وزیر قرقیزستان وزرای نفت ایران و اقتصاد قرقیزستان ماموریت یافتند تا برای کمک به راه‌اندازی پالایشگاه و تولید بنزین در این کشور و همچنین خرید قیر برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند. راه‌اندازی مرکز تجاری در ایران توسط قرقیزستان و بالعکس و برگزاری نمایشگاه محصولات ایران در قرقیزستان و بالعکس از جمله دیگر توافقات این نشست بود. همچنین درباره استفاده از پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری و عملیاتی‌سازی فرآیندهای تهاتر کالا از سوی دو طرف مخصوصا درمورد کالاهای مورد نیاز مثل گوشت و غلات نیز تفاهم کامل حاصل شد. نخست‌وزیر قرقیزستان در این دیدار درخواست کرد تا در اسرع وقت زمینه لازم برای ساخت نیروگاه برق در این کشور فراهم شود.

 تمایل روسیه به گسترش تبادلات اقتصادی

در ادامه رایزنی‌ها و دیدارها، مخبر با «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد. غزه یکی از محورهای گفت‌وگوها بود‌. نخست‌وزیر روسیه در این دیدار گفت: سلام گرم ما و آقای پوتین را به آقای رئیسی رئیس‌جمهور ایران برسانید. وی افزود: با توجه به تحریم‌های غیرقانونی به تبادلات اقتصادی و تجاری متعهد هستیم و به گسترش روابط اقتصادی در حوزه‌های مختلف نیز تمایل داریم. قرار است مخبر در حاشیه این اجلاس حدود 10 نشست دوجانبه با اعضای حاضر پیرامون همکاری‌های متقابل داشته باشد‌.