پرویز-فتاح copy

ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) در سال ۱۳۶۸ و به فرمان امام تاسیس شد. پس از درگذشت امام تاکنون 4 رئیس برای این جایگاه منصوب شده‌اند. نخستین فرد محمد شریعتمداری بود که از سال 1373 تا سال 1376 ریاست این ستاد را برعهده داشت، دومین رئیس ستاد اجرایی محمدجواد ایروانی بود که تا سال 1386 عهده‌دار این مسوولیت بود. پس از او محمد مخبر ریاست ستاد اجرایی را تا سال 1400 برعهده گرفت، اما با آغاز به کار دولت رئیسی و انتخاب او به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور، ستاد اجرایی فرمان امام با سرپرست اداره می‌شد و اعضای هیات امنای ستاد اجرایی فرمان امام در آذر سال ۱۴۰۰، عارف نوروزی را به عنوان سرپرست این ستاد انتخاب کردند. اما 7 آبان و با حکم رهبرانقلاب، پرویز فتاح به ریاست ستاد اجرایی فرمان امام منصوب شد. اما حضور او در این جایگاه واکنش‌هایی را به دنبال داشت و برخی معتقدند که حضور فتاح در ستاد اجرایی فرمان امام که از برخی حواشی و خمودگی‌ها رنج می‌برد، نجات‌بخش خواهد بود.

انتظارات از فتاح

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به انتصاب فتاح به عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، گفت: آقای فتاح با سوابق و نوع مدیریتی که دارند انتظار است که برخی از عقب‌افتادگی‌های ستاد اجرایی را جبران کنند. انتظار می‌رود ایشان در راستای اهدافی که برای ستاد اجرایی ترسیم شده و برابر رهنمودها و تکالیفی که رهبر انقلاب داشتند و همچنین برابر آنچه در قانون و اسناد فرادستی آمده است، اقدام کنند. او ادامه داد: از سوی دیگر آقای فتاح در این راستا باید بتوانند منابع ستاد را در مسیر ارائه خدمت بهتر به مردم و خصوصا اقشاری که در نقاط دور و محروم کشور زندگی می‌کنند، قرار دهند. همچنین بخش‌هایی که نیازمند کمک‌های این ستاد هستند بیشتر سامان‌دهی و سازمان‌دهی کنند.

 این نماینده مجلس در خصوص هدف از انتقال فتاح به ستاد اجرایی، اظهار کرد: با معاون اول شدن آقای مخبر طبیعتا ایشان فرصت رسیدگی و مدیریت این مجموعه مهم را نداشت از این جهت با سرپرست و جانشین هم نمی‌شد ستاد اجرایی را به درستی مدیریت کرد. ستاد اجرایی به یک فرد کاملا امین با سابقه اجرایی نیاز داشت، بنابراین آقای فتاح به ستاد اجرایی منتقل شد.

وظایف خطیر و سنگین آقای رئیس

احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوابق فتاح، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، گفت: با توجه به سوابق خوبی که مهندس فتاح در مسوولیت‌های گذشته خود از جمله وزارت نیرو، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان به‌جا گذاشته، اثبات کرده یک مدیر توانمند انقلابی و پای کار است. این سوابق در واقع انگیزه را برای رهبر انقلاب ایجاد کرد و ایشان را به عنوان رئیس ستاد اجرایی فرمان امام منصوب کردند. طبیعتا با توجه به کوله‌باری از تجاربی که آقای فتاح دارد و با عنایت به اعتمادی که رهبر انقلاب به ایشان داشتند، وظایف خطیر و سنگینی از این به بعد بر عهده ایشان است.

 او تاکید کرد: معتقدم شفافیت در ستاد اجرایی فرمان امام هم در حوزه درآمدها و هم در حوزه هزینه‌ها یکی از اهدافی است که رهبر معظم انقلاب به آن توجه ویژه دارد. از آنجا‌ که بنده سال‌ها در دستگاه‌های زیرنظر مقام معظم رهبری کار کردم و مدیریت میانی داشتم کاملا واقفم که نظر معظم‌له بر این است که دستگاه‌های زیر‌مجموعه رهبری شفافیت بالایی داشته باشند و این یکی از انتظاراتی است که از مهندس فتاح وجود دارد.

 این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر دقت در هزینه‌کرد ستاد اجرایی فرمان امام و بنیادها و نهادهای وابسته به این ستاد است که در واقع باید هزینه در جای خود اتفاق بیفتد و هوشمندانه و به موقع باشد. سومین مورد مراقبت از بیت‌المال مسلمین در این ستاد وسیع و گسترده است که اموال و املاک بسیار زیادی دارد، این موضوع از اهدافی است که حتما از عهده آقای مهندس فتاح بر می‌آید. آزادی‌خواه با اشاره به توقف دوساله در ستاد اجرایی فرمان امام، اظهار کرد: آقای مخبر به عنوان معاون اول رئیس‌جمهور معرفی شدند و فرد دیگری هم از سوی رهبری به عنوان رئیس ستاد منصوب نشد و با این وقفه طبیعتا کار مهندس فتاح مضاعف خواهد بود و طبیعتا و قطعا یکسری کاستی‌ها و وقفه‌ها در حدود 2 سال اتفاق افتاده که غیر قابل انکار است و هرفردی هم به‌جای مهندس فتاح معرفی می‌شد با این مشکل مواجه بود. اما تفاوت فتاح با دیگران این است که ایشان حتما از پس این مشکلات برخواهد آمد. او تصریح کرد: معتقدم مدیریت فتاح در ستاد اجرایی فرمان امام در چند ماهه اول حتما مدیریت بحران خواهد بود تا شرایط را به شرایط عادی برگرداند و وضعیت را به گونه‌ای کنترل کند که اهداف مدیریتی ترسیم شده عملیاتی شود و به نتیجه برسد.

هدف‌گذاری برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی

همچنین رمضانعلی سنگدوینی، نماینده گرگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: آقای فتاح از نیروهای انقلاب است که در سطح مدیریتی بالا کار کرده است. ستاد اجرایی جایی است که خدمات را به طبقات پایین جامعه و اقشار محروم می‌دهد. آقای فتاح سابقه حضور در کمیته امام را دارد و با قشر محروم جامعه سر و کار داشت و از این قشر شناخت دارد. همچنین در بنیاد مستضعفان هم حضور داشت که منابع این بنیاد هم برای کمک به قشرهای محروم جامعه بود.

 او ادامه داد: رهبر انقلاب زمانی‌که افراد را بر می‌گزینند، بررسی می‌کنند که این افراد در کجا کار کرده و به چه کسانی خدمت دادند. چون شناخت از این مجموعه بسیار مهم و حائز اهمیت است. بنابراین انتخاب آقای فتاح برای ستاد اجرایی فرمان امام انتخاب بسیار خوبی است چون او سابقه حضور در مجموعه‌هایی را که به اقشار محروم جامعه خدمت‌رسانی می‌کنند، دارد. آقای گلپایگانی، رئیس دفتر رهبری هم اخیرا تاکید داشتند که طبقات پایین جامعه در حال حاضر در فشار هستند، بنابراین دستگاه‌هایی مانند کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی باید در راستای حل این مشکلات گام بردارند. سنگدوینی یادآور شد: ستاد اجرایی سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی هم انجام می‌دهد و این یکی از مباحثی است که می‌تواند در اهداف و اقدامات آقای فتاح مدنظر قرار گیرد.