افتتاح‌های ریلی و هوایی در غرب ایران عکس: president.ir

کاهش کارخانه‌های نیمه‌تعطیل

ابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه وارد کردستان شد. او پس از ورود به سنندج، در اجتماع مردم این شهر با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام شرایطی رنج‌آور برای مردم غزه و آزادگان جهان پیش آورده‌اند، تصریح کرد: امروز شاهد دو صحنه و عرصه هستیم؛ یکی صحنه‌ای سیاه و جنایت‌بار از شدیدترین جنایات، ظلم‌ها، تجاوزات و بمباران‌ها علیه مردمی که جرم آنها صرفا دفاع از وطن، خانه و کاشانه خود است و دیگری صحنه‌ای زیبا از حق‌خواهی، عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی که مردم مظلوم غزه رقم زده‌اند. رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش رفع معضل بیکاری را امر ضروری دانست و تصریح کرد: ظرفیت‌ها و زمینه‌های بسیاری در حوزه اشتغال وجود دارد. امروز در کشور کارخانه‌های نیمه‌تعطیل کم نداریم. در دولت سیزدهم توانستیم بیش از ۵ هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگرداندیم که این عدد در حال ورود به کانال ۶ هزار است. رئیسی گفت: ما می‌توانیم در تهران بنشینیم و از اجرای امور گزارش بگیریم، اما «شنیدن کی بود مانند دیدن»؛ باید از نزدیک مسائل را دنبال و تلاش کرد تا مشکلات حل شود. رئیس‌جمهور در ادامه مساله معیشت و زندگی مردم را اولویت اول دولت سیزدهم دانست.

وعده طراحی خط ریلی سنندج به باشماق

رئیس‌جمهور همچنین روز پنج‌شنبه در آیین افتتاح کلان‌طرح راه‌آهن همدان-سنندج با اشاره به تکمیل زیرساخت‌های استان در بخش آب، برق و گاز و گازرسانی به کردستان با وجود صعب‌العبور بودن بخش‌های زیادی از استان گفت: می‌توانیم تا چند ماه آینده کردستان را یکی از استان‌های سبز به لحاظ برخورداری از شبکه گاز بنامیم؛ تکمیل این زیرساخت‌هاست که باعث می‌شود تولید به عنوان رکن و اساس مقاوم کردن کشور در مقابل تکانه‌ها رشد کند. او با بیان اینکه دولت با طرح‌های نیمه تمام بسیاری مواجه است که موجب رنجش مردم شده است، به شکسته شدن قفل طرح راه‌آهن همدان-سنندج پس از ۱۸ سال در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: دولت تکمیل این طرح‌های نیمه‌تمام را در دستور کار دارد و در این مسیر زمان برای ما بسیار اهمیت دارد، چرا که معتقدیم تکمیل این طرح‌های زیرساختی موجب تقویت تولید، قدرت‌افزایی و توانمندسازی و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی کشور خواهد شد. رئیسی در مراسم افتتاح این مسیر ریلی گفت: دولت برای اتصال زیرساخت‌های ریلی کشور به خطوط ریلی بین‌المللی مصمم است و از همین امروز همزمان با افتتاح این خط ریلی، طراحی خط ریلی سنندج به مرز باشماق نیز باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

توصیه به نخبگان کردستان

رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر به استان کردستان در دیدار جوانان برگزیده و نخبه این استان، با فراخواندن جوانان نخبه کردستانی به برنامه‌ریزی برای تبدیل کردستان به استانی پیشرفته و مرکزی برای تولید، سه مزیت مرز، جاذبه‌های گردشگری و توانمندی‌های صنعتی را زمینه‌هایی مناسب برای توسعه و رونق اقتصادی کردستان برشمرد و بهره‌گیری بهینه از این مزیت‌ها را مورد تاکید قرار داد. رئیسی خطاب به نخبگان استان کردستان تاکید کرد: برای توسعه و پیشرفت استان خود منتظر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از مرکز نباشید و با استفاده از انگیزه، امید و توانمندی خود در این زمینه نقش‌آفرینی کنید.

جبران عقب‌ماندگی‌های کردستان

رئیسی در ادامه برنامه‌های خود روز پنج‌شنبه در دیدار جمعی از اهالی فرهنگ و هنر کردستان، نرخ پایین آمار جرم و جنایت در کردستان با وجود برخی محرومیت‌ها و تنگناهای معیشتی را ناشی از تمسک مردم این استان به فرهنگ و تمدن غنی برآمده از سابقه تاریخی و دینی کردستان دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل وقوع برخی رخدادها و حوادث در کردستان به مسائل فرهنگی و شاخص‌های هویتی و تمدنی استان کم توجهی شده است که باید با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌ها در این زمینه را جبران کنیم.

چه طرح‌هایی افتتاح شد؟

اما روز پنج‌شنبه در نخستین بخش از سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان، کلان‌طرح راه‌آهن همدان-سنندج به بهره‌برداری رسید. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، کلان‌طرح راه‌آهن همدان-سنندج در طول ۱۸ سال گذشته حدود ۶۰ درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود. عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس‌جمهور به کردستان و تامین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریالی از سر گرفته شد.‌. مسیر ریلی همدان-سنندج نزدیک به ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر)، با پیش‌بینی هفت ایستگاه در طول مسیر است که از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لاله‌جین و قروه به ایستگاه سنندج می‌رسد.

در ادامه همزمان با سفر رئیسی به کردستان، فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز با فرود هواپیمای رئیس‌جمهور، به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، مطالعات ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۷۵ آغاز شده و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد، اما در نهایت با برکناری پیمانکار و مشاور پروژه، اجرای آن نیز متوقف شد. سال ۱۳۹۷ بار دیگر روند اجرای این طرح با کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، طی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری کردستان از سرگرفته شد.

باند فرودگاه شهدای سقز ۲ هزار و ۶۰۰ متر طول دارد و ۴۵۰ متر تاکسی وی، دو هزار و ۵۰۰ متر گستره پارکینگ، هزار و ۳۰۰ متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است. فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه-مریوان، رسمی شدن مرز سیران‌بند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است. بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ آب دائم بوئین‌ بانه نیز بخش دیگری از طرح‌های افتتاح شده در جریان این سفر بود.

169899547842070800 copy