عدم تخصیص ارز؛ یکی از دلایل کمبود

محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از کمبود شیرخشک و دارو در کشور، گفت: در حال حاضر در تامین شیرخشک برای کودکان و دارو برای مردم عادی و بیماران خاص با مشکل مواجه هستیم. این مشکلات چند وجهی است و اگر بخواهیم یک وجه را در نظر بگیریم و یک گروه را مقصر بدانیم منطقی نیست. این مشکلات به دلیل عدم اختصاص بودجه لازم توسط سازمان برنامه، عدم تخصیص ارز لازم توسط بانک مرکزی، نبود سیاست‌های طولانی مدت و دراز مدت توسط وزارت بهداشت، نبود سیاست منسجم در تقویت تولیدکنندگان داخل، عدم بررسی مشکلات تولیدکنندگان داخل و همین‌طور مشکلات وارد‌کنندگان است.

او ادامه داد: اگر ما بخواهیم موضوع شیرخشک را یکبار برای همیشه حل کنیم باید به همه ابعاد ماجرا بپردازیم. معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا  و دارو در این راستا باید گام‌های اساسی‌تر بردارند در غیر این‌صورت اگر با بی‌خیالی از کنار این موضوع رد شویم، ممکن است با یک بحران در موضوع شیرخشک و داروی بیماران خاص و سایرداروها مواجه شویم. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان در خصوص برنامه سازمان غذا و دارو برای تامین شیرخشک و داروی بیماران خاص تاکید کرد: بعد از پایان بررسی برنامه هفتم توسعه، حتما باید افراد درگیر و مرتبط با موضوع شیرخشک و دارو را در کمیسیون بهداشت و درمان دعوت کنیم.

همین‌طور از نماینده بانک مرکزی گرفته تا نماینده سازمان برنامه و سایر افرادی که در این موضوع دخیل هستند باید در جلسه‌ای حضور داشته باشند و مشکل را یک بار برای همیشه حل کنیم. در حال حاضر زمانی‌که با رئیس سازمان غذا و دارو صحبت می‌کنیم ایشان بسیار راحت توپ را در زمین سایر مسوولان می‌اندازد و زمانی‌که با سایرین صحبت می‌کنیم آنها هم تقصیر را بر گردن دیگری می‌اندازند. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به عنوان نماد قانون‌گذاری در این زمینه باید وحدتی میان همه اینها ایجاد و مشکلات را با اختیارات قانون‌گذاری و نظارتی که دارد مرتفع کند و امیدواریم که این اتفاق بیفتد. محسنی‌بندپی با اشاره به تاثیر قیمت‌گذاری دستوری در وضعیت کنونی شیرخشک در کشور، اظهار کرد: قیمت دستوری فاجعه‌آفرین است.

قیمت منطقی قیمتی است که می‌تواند بازار را تعدیل کند و واردکننده یا تولیدکننده را با انگیزه نگه دارد. قیمت‌های دستوری، یعنی دستور می‌دهند که قیمت کالاها رقم مشخصی باشد، اما ممکن است به اینکه این قیمت کارشناسی است و با هزینه‌های تمام شده در طول خط تولید تطابق دارد یا خیر توجه نشود. تا زمانی‌که ما نتوانیم به وحدت برسیم و پایمان را در کفش وارد‌کننده و تولیدکننده نگذاریم و مشکلات آنها را متوجه نشویم و در اداره‌مان بنشینیم و قیمت‌ها را اعلام کنیم، مشکلاتمان همچنان باقی است. او تصریح کرد: قیمت دستوری یکی از معضلات جدی است که توسط مسوولان نه تنها در مورد شیر خشک و دارو بلکه در مورد سایر کالاهای دیگر نیز مطرح است و عملا با قیمت دستوری انگیزه را از تولیدکننده می‌گیرند.

از سوی دیگر باید مشخص شود که آیا ما باید برای شیرخشک و دارو قیمت را واقعی و فشار را به مردم وارد کنیم یا قیمت را واقعی کنیم، اما فشار را به سازمان‌های بیمه‌گر وارد کنیم. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تاثیر افزایش قیمت‌ها در فرزندآوری، گفت: متاسفانه ما با وضعیتی که در حال حاضر داریم و تلاشی که مجلس یازدهم برای افزایش جمعیت کرده با گرانی‌هایی که داریم کسی حاضر نیست و به فرزند‌‌آوری تن نمی‌دهد.

شیر‌خشک قاچاق می‌شود

همچنین معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس گفت: در اینکه قاچاق شیرخشک وجود دارد تردیدی نیست، اما نمی‌توان برای تامین شرکت خشک که جزو ملزومات زندگی هر خانواده‌ای است بی‌تفاوت بود. بنده برای خرید شیرخشک مراجعه کردم اما متاسفانه ۳ داروخانه شیرخشک نداشتند.  او در خصوص چرایی کمبود شیرخشک، اظهار کرد: مسوولان موضوع قاچاق را مطرح می‌کنند، اما قابل قبول نیست. مردم ما در سیستان و بلوچستان در تامین بنزین با مشکل مواجه هستند و تا حرفی می‌زنیم می‌گویند بنزین در آنجا قاچاق می‌شود. شیر‌خشک که اصلا در سیستان و بلوچستان وجود ندارد و برای تامین آن به‌شدت دچار مشکل هستیم و مسوولان می‌گویند قاچاق می‌شود! اما مردم چه گناهی کرده‌اند؟

اولا باید بگویم کسانی‌که قاچاق انجام می‌دهند کاملا سازمان‌یافته و سیستماتیک این کار را انجام می‌دهند، اما قرار نیست به صرف وجود عده‌ای قاچاقچی و سودجو قاطبه مردم دچار مشکل شوند. این نماینده مجلس تاکید کرد: در خصوص کمبود شیرخشک مجلس نباید کوتاه بیاید. دوستان ما در وزارت بهداشت تدبیر جدی و بایسته‌ای داشته باشند و در عمل نگرانی مردم را مرتفع کنند چون در صورت ادامه شرایط کنونی آینده خوبی نخواهد بود.