اسرائیل از اظهارنظر در مورد این سند خودداری کرده، اگرچه منابعی در دولت نتانیاهو صحت آن را تایید کردند. یکی از مقامات اسرائیلی مدعی شد: «این نمونه قطعه دیگری از پازل مفصلی از زیرساخت‌های عمیق ساخت، حمایت، تامین مالی و آموزش نیروهای نیابتی توسط ایران در سراسر جهان و به‌ویژه در نوار غزه است.» مقامات اسرائیلی می‌گویند این اولین مورد شناخته شده‌ای است که ایران تلاش می‌کند این نوع آموزش‌های دانشگاهی را برای عوامل حماس تامین مالی کند، ادعایی که مقامات آمریکایی گفتند نمی‌توانند آن را تایید کنند. سی‌‌‌ان‌‌‌ان نمی‌تواند به طور مستقل صحت این نامه را تایید کند، اما مقامات فعلی و سابق ایالات متحده مدعی شدند که این نامه با نحوه نمایش قدرت ایران در سراسر خاورمیانه مطابقت دارد.

ایران از زمان تاسیس حزب الله لبنان در دهه ۱۹۸۰ از بورسیه‌های تحصیلی برای ایجاد نفوذ، توسعه دارایی‌های اطلاعاتی بالقوه و ترویج گفتمان خود استفاده کرده است. از ۷ اکتبر، مقامات دولت اسرائیل به دنبال تاکید بر روابط حماس با ایران بوده‌اند. به نظر می‌رسد تهران هیچ دخالت مستقیمی در برنامه‌‌‌ریزی یا اجرای این حمله نداشته باشد، اما هم اسرائیل و هم ایالات متحده مدعی‌اند که ایران به دلیل حمایت تاریخی‌‌‌اش از این گروه، به طور گسترده مقصر است. به نظر می‌رسد این سند در ماه ژوئیه از سوی یکی از فرماندهان نظامی حماس به دولت ایران ارائه شده که در آن درخواست شده تا هفت تن از اعضای یگان‌ها برای شرکت در برنامه بورسیه به ایران سفر کنند. مقامات فعلی و سابق ایالات متحده می‌گویند این برنامه بخشی از یک برنامه آموزشی شناخته شده است که ایران به گروه‌های متحد ارائه می‌دهد تا نفوذ قدرت نرم خود را در سراسر منطقه نشان دهد.

به ادعای مقامات اسرائیلی، حداقل ۵۰ دانش‌آموز از نوار غزه در این برنامه گسترده‌تر شرکت خواهند کرد که همه آنها از مبارزان حماس نیستند. در حال حاضر، اطلاعات اسرائیل تنها چند تن از نیروهای نظامی حماس را شناسایی کرده است که قبلا وارد ایران شده‌اند. جاناتان پانیکوف، تحلیلگر ارشد سابق اطلاعاتی متخصص در منطقه می‌‌‌گوید که برنامه دانشگاه نشان می‌‌‌دهد که ایران می‌‌‌خواهد حماس و دیگر گروه‌‌‌های نیابتی توانایی‌‌‌های نظامی خود را افزایش دهند تا کاملا به تهران وابسته نباشند. پانیکوف گفت: این قیاس همان یاد دادن ماهیگیری است. به ادعای پانیکف، حماس همچنین قدرت حاکم در غزه است و در آستانه ۷ اکتبر تحت برخی فشارهای داخلی قرار برای ارائه خدمات در حوزه آب و فاضلاب قرار گرفته بود.

وی گفت حتی ممکن است برخی از دانشجویان حماس برای اهداف عمرانی تحصیل کنند. پانیکوف مدعی شد: اما تمرکز اصلی آنها همیشه بر روی تیپ‌ها و توسعه سلاح‌هایی است که می‌تواند علیه اسرائیل استفاده شود. نامه ژوئیه؛ نام، شماره نظامی، شماره تلفن و «تخصص» هر نامزد را شرح می‌دهد. یک داوطلب برای مطالعه «فناوری»، یکی برای مطالعه «فیزیک»، یکی برای تحصیل در رشته مهندسی، یک داوطلب برای مطالعه «برنامه‌‌‌نویسی»، یک داوطلب برای مطالعه «حقوق» و دو داوطلب برای مطالعه «مدیریت.»