مرهم موقتی برای بحران شیر‌خشک

چشم‌انداز روشن نیست

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، به چرایی ایجاد مشکل در تامین شیرخشک و دارو اشاره و تاکید کرد: مشکل شیرخشک و دارو به دلیل تغییری است که در قیمت‌ها ایجاد شده است. با حذف ارز ۴۲۰۰ و عدم تخصیص ارز مورد نیاز گفتیم که دارو گران می‌شود و کمبود خواهیم داشت. علت آن هم این بود که تولید‌کننده بر اساس ارز یارانه‌ای مواد اولیه را وارد و دارو و شیرخشک را تولید می‌کرد، اما با افزایش قیمت ارز باید با ارز ۵۰ هزار تومانی مواد اولیه بیاورد. در این شرایط تولیدکننده پول لازم را نداشت و بانک نیز به تولیدکنندگان وام نداد، در نتیجه تولیدکننده مواد اولیه کمتری وارد و کمتر تولید کرد. بنابراین با کمبود مواجه شدیم و حتی در مواردی کیفیت نیز از دست رفت.

او در خصوص اقدام لازم جهت رفع کمبود شیرخشک، تاکید کرد: زمانی‌که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد باید برای فرآیندهای چرخه‌ای که در رابطه با این تولیدات وجود داشت؛ ریال می‌دید و برای بیمه‌ها نیز پشتیبانی مالی می‌دید. اما از یکسو دولت از بیمه‌ها پشتیبانی مالی نکرده است، البته در قانون برنامه هفتم می‌گوید ۶۰ هزار میلیارد برای بیمه‌ها پول گذاشتیم. اما در واقع پولی برای حمایت از بیمه‌ها نگذاشتند و این مبلغ ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها است که باید به بیماران صعب‌العلاج می‌دادند که پول و قدرت ندارند، ولی این پول را به مابه‌التفاوت دارو دادند در صورتی‌که باید آن را از مابه‌التفاوت ارز می‌دادند.

در نتیجه هم برای بهداشت و درمان مشکل ایجاد کردند و هم پشتیبانی دارویی را حذف کردند. از سوی دیگر مبلغ ۶۰ هزار میلیارد که در نظر گرفتند نیز مشخص نیست می‌دهند یا نمی‌دهند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص آینده بازار شیرخشک و دارو، اظهار کرد: اگر با عدد و رقم نبینیم و صادقانه با مردم صحبت نکنیم نتیجه آن نابسامانی‌هایی است که در دارو یا شیرخشک خود‌ را بروز می‌دهد. این موارد قابل محاسبه، قابل ارزیابی و قابل پیشگیری است و می‌توان این اقدامات را انجام داد، اما خیلی وقت‌ها این اقدامات انجام نمی‌شود. بنابراین با روندی که در حال حاضر پیش می‌رویم چشم‌انداز روشن نیست. زمانی‌که شفاف منابع را پرداخت نمی‌کنند طبیعتا مشکل به وجود می‌آید.

زیربنا و روبنای حل بحران شیر خشک

همچنین محمدعلی محسنی‌بند‌پی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌ گفت: مشکل تامین شیر خشک مورد نیاز با آزاد کردن ۸۱ تن روغن پایه شیرخشک قطعا حل نخواهد شد. چون مصرف شیرخشک یک مصرف دائمی و هر روز نوزادان است. مواد اولیه باید در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا شیرخشک تولید و در بین مردم از طریق کانال‌های اصلی توزیع شود. اما واقعیت این است که موضوع شیرخشک یک موضوع چند وجهی است که سازمان برنامه، وزارت بهداشت، سازمان دارو و غذا، بانک مرکزی و گمرک در آن دخیل است. او ادامه داد: خیلی وقت‌ها بسیاری از مواد اولیه که وارد می‌شود بنا به دلایل مختلفی ممکن است که مشکل داشته باشد و عدم هماهنگی میان دستگاه‌ها موجب می‌شود تا مواد اولیه در گمرک بماند.

همچنین عدم تخصیص به موقع ارز برای واردات مواد اولیه و... همه از مواردی است که باید بررسی شود. این نماینده مجلس تاکید کرد: این اقدامات مرهم موقتی بر زخم عمیق مشکلات دارو و شیرخشک و تجهیزات پزشکی است. ما یک نگاه رو‌بنایی داریم مانند آزادکردن مواد اولیه‌ای که در گمرک گیر کرده و یک کار زیربنایی داریم که باید به بانک مرکزی فشار بیاوریم که برای یک مدت محدودی ارز وارد‌کنندگان را اختصاص دهد. یک رویکرد معمولی هم داریم که با تولیدکنندگان در یک مقطع خاصی کنار بیاییم. اما واقعیت این است که همه باید دور هم بنشینیم و یک روال منطقی برای شیرخشک، دارو و تجهیزات پزشکی در نظر بگیریم. در غیر این‌صورت حل موقتی کمبودها در مواردی که با بحران روبه‌رو می‌شویم در واقع کار ستاد بحران را انجام می‌دهد.

محسنی بند‌پی با اشاره به آشفتگی در بازار شیرخشک، خاطرنشان کرد: ما باید با نگاه علمی به این مسائل نگاه کنیم. موضوع شیرخشک به واقع موضوع پیچیده‌ای نیست بلکه ما خودمان آن را پیچیده می‌کنیم. ضعف نظارت مجلس و دولت، عدم هماهنگی بین بخشی بخش‌های مختلف درگیر، همچنین قیمت‌های دستوری دارو و غذا در این موضوع تاثیر دارد. از سوی دیگر تعارض منافع وارد‌کننده و تولید‌کننده مطرح است و همچنین دست‌های ناپاکی وجود دارد که دوست دارد از این آشفته بازار سود کلان به جیب بزند. او خاطرنشان کرد: آزاد شدن روغن شیرخشک از گمرک یک مرهم موقت است و اگرچه می‌تواند موقتا بازار را آرام کند، اما باید راه‌های ریشه‌ای‌تر را پیدا کنیم و مشکل و دغدغه شیرخشک را از ذهن مادران و جامعه‌مان ‌برداریم و این موضوع بهتر از اقدامات موقتی است.