62824384 copy

وی پیام اصلی برگزاری رزمایش‌های مشترک در منطقه را توان تامین امنیت در منطقه دانست و تاکید کرد: پیام اصلی رزمایش‌های مشترک در منطقه این است که امروز برای تامین امنیت و ایمنی کشتیرانی نیاز به حضور کشور ثالث وجود ندارد و کشورهای منطقه می‌توانند با همکاری یکدیگر امنیت را برقرار کنند‌. همزمان روز گذشته نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی ارتش با حضور امیر سرلشکر موسوی، فرمانده کل ارتش و امیر دریادار ایرانی فرمانده نیروی دریایی افتتاح شد. در این نمایشگاه بخشی از دستاوردهای علمی و فنی نداجا در حوزه‌های مختلف تسلیحات دریایی، سامانه‌های موشکی ضد کشتی از زیر سطح به سطح، سامانه‌های پیشرفته اطلاعاتی، مخابراتی و جنگ‌های الکترونیکی و بومی‌سازی انواع قطعات پیچیده و گلوگاهی به نمایش درآمده است.

رونمایی از شناور زیر سطحی بدون سرنشین ROV، رونمایی از پهپاد عمود پرتاب چمروش ۴ و رونمایی از شناور سطحی هوشمند بدون سرنشین از مهم‌ترین بخش‌های این نمایشگاه بود. به گزارش فارس، شناور زیر سطحی بدون سرنشین ROV قابلیت شناسایی، کشف و انهدام مین‌های لنگری و کف خواب را دارد همچنین قابلیت حمل محموله جهت پاک‌سازی و انهدام مین‌ها را دارد. این شناور تا ۲۰۰ متر عمق توان عملیات دارد و همچنین ۲۴ ساعت مداومت دریانوردی دارد و برای انهدام انواع مین‌های دریایی به‌کار گرفته می‌شود.

به گزارش تسنیم، مین‌‌های دریایی معمولا مجهز به حسگرهایی هستند که نسبت به تغییرات میدان مغناطیسی، فشار آب و صوت تولیدشده توسط پروانه شناورها حساس هستند و در صورت تغییر در یکی از این مولفه‌ها منفجر می‌شوند، علاوه بر این، برخی دیگر از مین‌های دریایی نیز در صورت برخورد مستقیم با شناورها منفجر می‌شوند و برخی دیگر به‌صورت همزمان به چند حسگر مجهز هستند و به‌صورت ترکیبی عمل می‌کنند. عمق کم خلیج‌فارس این دریا را محیطی مناسب برای استفاده از انواع مین‌های دریایی کرده است. برخی از مین‌های دریایی در عمق 10 تا 50 متری دریا قرار گرفته و قادر هستند به شناورهایی با وزن 250 تن نیز آسیب جدی وارد کنند. بنابراین عمق کم خلیج فارس این دریا را محیطی مناسب برای استفاده از انواع مین‌های دریایی کرده است.

پهپاد عمود پرتاب چمروش ۴ نیز با قابلیت عمود پرتاب می‌تواند به راحتی از انواع شناورهای نیروی دریایی به پرواز درآمده و ماموریت‌های محوله را انجام دهند. درکنار این پهپاد، نیروی دریایی ارتش روز گذشته پهپاد هما و پهپاد پلیکان را نیز دراین نمایشگاه به نمایش گذاشت‌. شناور سطحی هوشمند بدون سرنشین نیز شناور سطحی هوشمند با موتور DC است که در دسته شناورهای بدون سرنشین قرار دارد.

دستیابی به اژدرهای دومنظوره

در کنار افتتاح این نمایشگاه و رونمایی از سه دستاورد جدید نیروی دریایی ارتش، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، درباره برنامه نیروی دریایی ارتش در حوزه زیرسطحی گفت: ما در حوزه اژدرهای جدید به اژدرهای دو منظوره دست پیدا کردیم که در نمایشگاه بندرعباس ارائه خواهد شد. سه کشور به فناوری این اژدرهای دو منظوره دست پیدا کردند و ما نیز به این فناوری مجهز هستیم.  

به گزارش «ایرنا»، امیردریادار شهرام ایرانی درباره ساخت زیرسطحی بدون سرنشین گفت: ما در حوزه زیر سطحی به سوی زیر سطحی‌های سنگین گام برداشته و حرکت کرده‌ایم، این موضوع در حال آماده شدن است و به‌طور خاص زیردریایی‌های بدون سرنشین که در ابعاد و کلاس‌های مختلف در دستور کار قرار دارد. فرمانده نیروی دریایی ارتش همچنین از شلیک موشک کروز از زیر سطح تحت عنوان پروژه جاسک ۳ خبر داد و اظهار کرد: به زودی انجام خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره رهگیری ناوگان کشورهای فرامنطقه‌ای گفت: پهپادهای مراقبتی و شناسایی رادارگریز ما با افتخار، اقتدار و بدون اینکه آنها متوجه شوند، بالای سر ناوگروه‌های فرامنطقه‌ای پرواز می‌کنند به نحوی که ما آنها را مشاهده می‌کنیم ولی آنها خیر.