دیدگاه ایران درباره راه‌حل دو‌دولتی

خرازی در پاسخ به این سوال الجزیره که آیا ایران از راه‌حل دو‌دولتی در صورتی که مردم فلسطین با آن موافقت کنند حمایت می‌کند؟ گفت:  ما دیدگاه‌‌‌های خودمان را داریم. ایران همسایه اسرائیل نیست. در خصوص راه‌حل دو‌دولتی،  طبعا ما به چنین راه‌حلی باور نداریم،  چرا که اولا خود اسرائیل چنین طرحی را نمی‌‌‌پذیرد و از آن حمایت نمی‌‌‌کند. ثانیا این راه‌حل اساسا عملی نیست، زیرا فقط ۲۰ درصد از سرزمین فلسطین اکنون در اختیار فلسطینی‌‌‌هاست  و حتی در آن ۲۰ درصد هم تعداد زیادی شهرک‌‌‌‌نشین‌‌‌هایی هستند که زمین فلسطینی‌‌‌ها را اشغال کرده‌‌‌اند. بنابراین،  در واقع عملی نیست و نمی‌توان درباره راه‌حل دو‌دولتی صحبت کرد. ما باور داریم که راه‌حل نهایی،  تاسیس حاکمیتی واحد،  متشکل از مسلمانان،  مسیحیان و یهودیان باشد و تصمیم در این خصوص را باید کسانی بگیرند که اصالتا در این سرزمین زندگی می‌‌‌کرده‌‌‌اند. معتقدم این در نهایت تنها طرح منطقی برای رسیدن به راه‌حل است.

برای نمونه،  ما مورد آفریقای جنوبی را داریم که نهایتا رژیم آپارتاید در آن برچیده شد و بر سر تشکیل حکومتی دموکراتیک توافق کردند.الجزیره با طرح این سوال که آیا فکر می‌کنید امکان رسیدن به راه‌حلی بر مبنای مرزهای ۱۹۶۷ در خصوص راه‌حل دو‌دولتی وجود دارد؟ زیرا برخی رهبران فلسطینی هم اعلام کرده‌‌‌اند که ممکن است آن را بپذیرند. آیا ایران از آن حمایت خواهد کرد؟ پاسخ خرازی را جویا شد و رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار کرد:  این مساله البته مربوط به خودشان است. ما موضع خود را داریم،  ولی آن را بر دیگران تحمیل نمی‌‌‌کنیم. با این حال،  به صورت اساسی بر این باوریم که راه‌حل دو دولت کمک‌‌‌کننده و اساسا امکان‌‌‌پذیر نیست. البته این موضع فقط مختص نظام کنونی ایران نیست. حتی در سال ۱۹۴۷ پیش از تاسیس اسرائیل نیز موضع ایران در سازمان ملل همین بوده است.  از این رو،  نهایتا باید حکومتی واحد تشکیل شود که فلسطینی‌‌‌ها و دیگران در آن در کنار هم زندگی کنند.

جنگ منتفی نیست

خرازی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درخصوص پیام آمریکایی‌ها به ایران برای اجتناب از تشدید جنگ گفت:  هر کس باید در جلوگیری از گسترش این جنگ تلاش کند،  چرا که این نه به نفع آمریکا،  نه کشورهای منطقه و نه اروپاست. از این رو ما همواره مخالف گسترش این جنگ بوده‌‌‌ایم. اما جنگ محاسبات خود را دارد. یک اشتباه ممکن است شما را به این جنگ بکشاند و این چیزی است که باید در نظر داشت. از این رو هیچ کس نمی‌تواند بگوید در آینده چه رخ خواهد داد. ما و دیگر کشورهای منطقه باید آماده دفاع باشیم. ما کاملا آماده دفاع از خودمان هستیم.

اقدامات حزب‌الله حکیمانه است

خرازی اقدامات حزب‌الله لبنان در مقابله با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه را «حکیمانه» توصیف کرد و گفت:  تحلیل صهیونیست‌‌‌ها مبنی بر آنکه وضعیت در مرز با لبنان فوق‌العاده خطرناک است،  صحیح است،  چرا که آنها تجربه جنگ ۳۳ روزه را با حزب‌‌‌الله دارند و می‌‌‌دانند که حزب‌‌‌‌الله نسبت به آن زمان فوق‌العاده قوی‌‌‌تر شده. از این رو قطعا آنها حق دارند مضطرب و نگران باشند.

اعضای محور مقاومت تصمیم خود را دارند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در ادامه اظهار کرد:  اعضای محور مقاومت خودشان تصمیم‌‌‌ می‌‌‌گیرند و انرژی خود را در راه رسیدن به مقصود خود مصروف می‌‌‌دارند. یمنی‌‌‌ها امروزه در مقاومت در برابر متجاوزان و همچنین حمایت از دیگر اعضای محور مقاومت بسیار قدرتمند هستند. آنچه آنها در دریای سرخ و پرتاب موشک‌‌‌ها و پهپادها انجام دادند،  در واقع در حمایت از حماس بود و همه اینها را باید قدرت محور مقاومت تلقی کرد. سید‌کمال خرازی در پاسخ به این پرسش که باید نوعی هماهنگی میان همه این گروه‌‌‌ها باشد،  چرا که آنها نمی‌توانند خود مستقلا عمل کنند. نقش ایران در این محور مقاومت چیست؟ افزود:  شما می‌‌‌دانید که این راهبرد توسط ایران توسعه یافته است و آنها حامی این راهبرد هستند،  اما این بدان معنا نیست که در‌باره هر موضوعی میان ایران و محور مقاومت هماهنگی صورت گیرد. آنها خودشان اقدام می‌‌‌کنند؛ خودشان تسلیحات موردنیاز خود را می‌‌‌سازند و منابع مالی خود را تامین می‌‌‌کنند،  اما در همین حال،  هر حمایتی از ایران بخواهند،  طبعا ما در کمک به آنها تردید نخواهیم ‌‌‌کرد.

ظرفیت هسته‌ای برای بازدارندگی

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی درباره اینکه دیگران می‌‌‌گویند ایران خیلی به ساخت بمب هسته‌‌‌ای نزدیک است و فقط دو هفته زمان نیاز دارد تا یک بمب هسته‌‌‌ای بسازد گفت:  ما چنین سیاستی نداریم،  زیرا برخلاف فتوای رهبری است. ما بر این باوریم که به این سلاح احتیاج نداریم،  زیرا عضو ان.پی.تی هستیم و سی.تی.بی.تی را امضا کرده‌‌‌ایم. اما نفس داشتن این ظرفیت در برابر دیگران بازدارنده است. با این حال،  اگر آنها به برجام بازگردند،  طبعا ما هم به آن بازخواهیم گشت و کاملا به آن متعهد باقی خواهیم ماند.خرازی در پاسخ به این سوال الجزیره که فکر نمی‌‌‌کنم کسی معتقد باشد که می‌توان برجام را احیا کرد،  بلکه نسخه جدیدی از آن مورد نیاز است.

آیا در بین مسوولان ایران علاقه‌‌‌ای به ایجاد چنین نسخه‌‌‌ای وجود دارد؟ تصریح کرد:  خیر. ما بر متن فعلی اصرار داریم. ما آماده بازگشت به این متن که قبلا امضا شده است،  هستیم،  مشروط بر اینکه دیگران نیز به تعهدات خود بازگردند. الجزیره این موضوع را مطرح کرد که سطح فعالیت هسته‌‌‌ای ایران افزایش چشمگیری از زمان امضای برجام داشته است، برای همین نیاز است تا اصلاحات عمده‌‌‌ای در برجام ایجاد شود که خرازی پاسخ داد:  خیر. اگر به توافق بازگردیم،  سطح غنی‌‌‌سازی را کاهش داده،  به ۳.۶۷ درصد بازخواهیم گشت.