این حمله روز یکشنبه، ۳ دسامبر، در شمال شهر کرکوک انجام شده است. این افراد در حال آماده شدن برای حمله موشکی به نیروهای آمریکایی بودند. سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه گفت که اعضای شبه‌نظامیان در حال آماده شدن برای پرتاب یک پهپاد تهاجمی یک‌طرفه بودند که ایالات متحده با یک سیستم هوایی بدون سرنشین مسلح هر پنج شبه‌نظامی را کشت و پهپاد را منهدم کرد. سینگ گفت که نیروهای امنیتی عراق از این حمله مطلع شدند و آنها کشته شدن شبه‌نظامیان و انهدام پهپاد را تایید کردند. این دومین حمله آمریکا به عراق از زمان به‌وقوع پیوستن حادثه ۷ اکتبر است.

در اولین حمله در تاریخ ۲۲ نوامبر نیز مواضع شبه‌‌‌نظامیان در عراق هدف قرار گرفت. اما حمله اخیر حالت پیشگیرانه دارد و دیگر واکنشی نیست و از این حیث می‌توان تازه‌ترین حمله را اولین حمله پیشگیرانه ایالات متحده در بین‌النهرین پس از ۷ اکتبر دانست. این حملات در حالی انجام می‌شود که آمریکا پیش از این به دلیل شرایط حساس سیاسی در عراق پس از آغاز جنگ غزه، تمایلی به انجام حملات تلافی‌‌‌جویانه در این کشور نداشت. در عین حال یک مقام ارتش ایالات متحده روز دوشنبه به رویترز گفت که نیروهای آمریکایی و بین‌‌‌المللی با حمله چند موشک به منطقه فرود رومالین در شمال شرق سوریه مواجه شدند، اما هیچ تلفات یا خسارتی به زیرساخت‌‌‌ها وارد نشده است. حملات روزانه به نیروهای ایالات متحده و ائتلاف تحت رهبری آنها، توسط شبه‌نظامیان در هفته‌‌‌های پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد.

آمریکا در ماه‌‌‌های اخیر با هدف قرار دادن انبارهای اسلحه و انبارهای مورد استفاده گروه‌‌‌های شبه‌‌‌نظامی در شرق سوریه و عراق به این حملات تقریبا روزانه پاسخ داده است. آمریکا در حال حاضر دو ناو‌گروه، واحدهای جدید آبی-خاکی نیروی دریایی و نیروهای زمینی بیشتر را به علاوه سیستم‌های دفاع هوایی در پایگاه‌‌‌هایش در منطقه خلیج‌‌‌فارس مستقر کرده است. ایالات متحده همچنین از ۱۷اکتبر چندین حمله هوایی را در سوریه و عراق انجام داده است و تأسیسات مرتبط با گروه‌‌‌های شبه‌نظامی را هدف قرار داده است. در حالی که مقامات آمریکایی بارها گفته‌اند که معتقدند بازدارندگی برای مهار درگیری بین اسرائیل و حماس موثر است، اما به نظر نمی‌‌‌رسد که حملات به دارایی‌‌‌های ایالات متحده همچنین کشتی‌‌‌های تجاری کند شده باشد. گروه‌های شبه‌نظامی به حملات پهپادی و موشکی خود در عراق و سوریه ادامه داده و حداقل یک حمله موشکی بالستیک انجام داده‌‌‌اند.

ماه گذشته، پس از شلیک چندین موشک بالستیک نزدیک به نیروهای آمریکایی و ائتلاف در پایگاه هوایی عین الاسد در عراق، ایالات متحده حملات متعددی علیه نیروهای مخالفش انجام داد. اخیرا ناوشکن «یو اس اس کارنی» و چند کشتی در دریای سرخ هدف حمله موشکی و پهپادی یمنی‌‌‌ها قرار گرفته‌‌‌ است. چند موشک و پهپاد از خاک یمن به سمت ناوشکن آمریکایی «یو اس اس کارنی» و چند کشتی تجاری در دریای سرخ شلیک شد که این پهپادها سرنگون شدند. در عین حال گزارش شده که چندین کشتی تجاری در منطقه که مورد حمله موشک‌‌‌های بالستیک قرار گرفته‌‌‌اند، نگرانی خود را اعلام کرده‌‌‌اند. سینگ روز دوشنبه گفت که ارزیابی کنونی این است که ناوشکن آمریکایی کارنی هدف مورد نظر پهپادها نبوده است؛ هرچند او افزود که پهپادها «به اندازه کافی نزدیک شدند».

روز جمعه، ناوشکن آمریکایی «یو اس اس کارنی» یک پهپاد را که از مناطق تحت کنترل حوثی‌‌‌ها در یمن به سمت کشتی حرکت می‌‌‌کرد، سرنگون کرد و یک هفته پیش نیز دو موشک بالستیک به سمت ناو یو اس اس میسون در خلیج عدن شلیک شد. مرکز فرماندهی نیروهای آمریکا در منطقه (سازمان تروریستی سنتکام) در بیانیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای حمله انجام گرفته از سوی ارتش یمن به چند کشتی در دریای سرخ را به ایران مرتبط دانست. در این بیانیه آمده است:«‌ایالات متحده آمریکا تمامی پاسخ‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین‌‌‌المللی خود در نظر خواهد گرفت.» در این رابطه، امیرسعید ایروانی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل اعلام کرد: «ایران در هیچ اقدام یا حمله‌ای علیه نیروهای نظامی آمریکا حضور نداشته است.»