مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین گفت که واشنگتن «اقدام متناسب» را با رایزنی با متحدانش و «در زمان و مکانی که بخواهد» انجام خواهد داد. مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه (سنتکام) نیز روز دوشنبه درباره حملات انجام‌گرفته در دریای سرخ مدعی شده بود:   «ما بر اساس دلایل زیادی بر این باور هستیم که امکان این حملات،  در حالی که توسط حوثی‌‌‌ها در یمن (انصارالله یمن) انجام شده‌‌‌اند،  به طور کامل توسط ایران فراهم می‌‌‌شود.

ایالات متحده آمریکا تمامی پاسخ‌‌‌های مناسب را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین‌‌‌المللی خود در نظر خواهد گرفت.» نیروهای مسلح ارتش یمن از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی»،  در راستای همبستگی با مقاومت فلسطین و در پاسخ به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه،  حملات موشکی و پهپادی را علیه اهداف اسرائیلی در سرزمین‌‌‌های اشغالی و به‌خصوص شهر «ایلات» در جنوب آن انجام داده است. ارتش یمن همچنین چندی پیش یک کشتی تجاری مرتبط با رژیم صهیونیستی با نام «گلکسی لیدر» را در دریای سرخ توقیف کرد. این در حالی است که ناصر کنعانی،  سخنگوی وزارت امور خارجه و برخی مقامات دیگر بارها اعلام کرده‌‌‌اند که نیروهای مقاومت از ایران دستور نمی‌‌‌گیرند و بر اساس منافع خود و ملت‌‌‌هایشان تصمیم می‌‌‌گیرند.

سالیوان در بخش دیگری از نشست خبری‌‌‌اش همچنین گفت او فکر نمی‌‌‌کند تمامی این سه کشتی تجاری که روز یکشنبه در دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتند،  ارتباطی با رژیم صهیونیستی داشته‌‌‌اند و وجود چنین ارتباطی نیز توجیهی برای حمله به آنها محسوب نمی‌‌‌شود. این مقام ارشد کاخ سفید همچنین گفت که واشنگتن «در حال مذاکره با دیگر کشورها درباره ایجاد نوعی گروه ضربت دریایی شامل کشتی‌‌‌های کشورهای شریک در کنار آمریکا به منظور ایجاد گذرگاهی امن برای کشتی‌‌‌ها در دریای سرخ است. این مذاکرات در حال حاضر در جریان هستند. هنوز چیزی برای اعلام رسمی وجود ندارد. اما این اقدام از بخش‌‌‌های اساسی پاسخی جامع به آن چیزی خواهد بود که اکنون شاهدش هستیم.»

او این ماموریت را با گروه‌‌‌های ضربت مشابهی در منطقه خلیج فارس مقایسه کرد که،  طبق ادعای او، ‌‌‌ پیش‌تر،  هنگام «خصومت‌‌‌ورزی» نیروی دریایی ایران با دیگر کشتی‌‌‌ها و حمله دزدان دریایی به کشتی‌‌‌های خصوصی تشکیل شده بودند. همچنین سخنگوی کابینه رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به حملات موشکی و پهپادی یمن به دو کشتی اسرائیلی،  مدعی شد ایران پشت این حملات قرار دارد. طهمورث غلامی،  پژوهشگر مسائل آمریکا در‌باره احتمال شکل‌گیری این گروه ضربت به روزنامه «دنیای‌اقتصاد» گفت:  «تلاش آمریکا برای تشکیل چنین گروه‌‌‌هایی مسبوق به سابقه است؛ در سال ۲۰۱۹،  دونالد ترامپ گروه مشابهی تشکیل داد و کشورهای متحد آن مانند انگلیس،  استرالیا و  حتی کره جنوبی به آن پیوستند.» وی افزود:  «با توجه به اهمیت موضوع دریانوردی،  به‌ویژه در دریای سرخ که نزدیک‌‌‌ترین مسیر برای اتصال آسیا به اروپا است،  به نظر می‌‌‌رسد تشکیل چنین گروهی محتمل باشد.»

به گفته این پژوهشگر،  می‌توان گفت چنین گروه احتمالی یک هسته مرکزی خواهد داشت که آن هسته را ایالات متحده و متحدان نزدیک آن مانند انگلیس شکل خواهند داد. غلامی تاکید کرد:   «به این خاطر با توجه به بیانیه دولت انگلیس در خصوص حملات صورت‌گرفته در دریای سرخ به نظر می‌‌‌رسد که در گام نخست،  انگلیس و آمریکا چنین ائتلافی را تشکیل دهند و به مرور و در صورت تداوم تهدیدات در دریای سرخ،  کشورهای دیگری نیز ملحق شوند.» پژوهشگر مسائل آمریکا ادامه داد:  «مطمئنا تشکیل چنین گروه‌‌‌هایی بدین معنا است که آنها تلاش می‌‌‌کنند از موضع انفعالی وارد موضع دیگری شوند که در آن واکنش تهاجمی به حملات احتمالی در آینده داشته باشند. به این خاطر چنین ائتلافی،  ممکن است نقاطی را در خاک یمن مورد حمله قرار دهد.»