بر اساس بیانیه این وزارتخانه، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه محمد‌سعید ایزدی، علی شیرازی، مجید زارعی و مصطفی مجید‌خانی از اعضای شاخه فلسطین سپاه قدس به فهرست تحریم‌‌‌های بریتانیا اضافه شده‌‌‌اند. خالد قدومی و ناصر ابوشریف به ترتیب نمایندگان حماس و جهاد اسلامی فلسطین در ایران نیز تحریم شده‌‌‌اند. همچنین بر اساس بیانیه یادشده، شاخه فلسطین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست تحریم‌‌‌های انگلیس اضافه شده است. وزارت امور خارجه انگلیس ادعا کرد که افراد و نهاد تحریم‌شده، «در فعالیت‌‌‌های خصمانه» علیه رژیم صهیونیستی مشارکت داشته‌‌‌اند. در همین حال دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس ادعا کرد که «تهدیدهای» ناشی از رفتار تهران، برای انگلیس و شرکای آن قابل قبول نیست.

وی با بیان این ادعای بی‌اساس که ایران «همچنان به تهدید مردم در خاک بریتانیا ادامه می‌‌‌دهد و از نفوذ خود برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه از طریق حمایت از گروه‌‌‌های مسلح از جمله حماس و جهاد اسلامی فلسطین استفاده می‌کند» ادعا کرد که تحریم‌‌‌های جدید «پیام روشنی را به ایران می‌‌‌فرستد که ما شما را مسوول اعمالتان می‌‌‌دانیم». این تحریم‌‌‌ها علیه سپاه پاسداران در شرایطی اعمال شده که پیش‌تر جمهوری اسلامی در خصوص چنین تحریم‌‌‌هایی هشدار داده بود. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌‌‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.»

تحریم‌‌‌های آمریکا علیه سپاه

همزمان وزارت خزانه‌‌‌داری آمریکا نیز با استقبال از تحریم‌‌‌های آمریکا علیه سپاه اعلام کرد که «مجید زارعی» مقام  نیروی سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران را به بهانه حمایت از حماس تحریم کرده است. به گزارش ایرنا، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنج‌شنبه به وقت محلی با انتشار بیانیه‌‌‌ای نوشت: «آمریکا و انگلیس حامیان حماس در سپاه پاسداران و دیگر گروه‌‌‌های وابسته به آن را تحریم می‌‌‌کنند.» این نهاد آمریکایی اضافه کرد: «دفتر کنترل دارایی‌‌‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) و انگلیس به طور مشترک تحریم‌‌‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، نیروی قدس، حماس و جهاد اسلامی فلسطین وضع کردند.» والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «وزارت خزانه‌داری از تحریم‌‌‌های جدید انگلیس علیه ایران استقبال می‌‌‌کند. این تحریم‌‌‌ها در اقدام علیه حمایت ایران از حماس و دیگر گروه‌های نیابتی منطقه‌‌‌ای که طرفدار جنگ هستند و به رنج گسترده دامن می‌زنند، کمک خواهد کرد. آمریکا به هماهنگی با شرکای خود از جمله انگلیس برای مقابله با تامین مالی تروریسم و تهدیدات ایران ادامه می‌‌‌دهد.»

فرافکنی بریتانیایی

آیا سیاست‌‌‌های بریتانیا در قبال ایران بعد از ۷ اکتبر خصمانه‌‌‌تر شده است؟ مرتضی مکی، پژوهشگر مسائل اروپا در این رابطه به روزنامه«دنیای‌اقتصاد» گفت:«رویکردی که بریتانیا در قبال ایران اتخاذ کرده، یک رویکرد غیرمنتظره نبود.» مکی با اشاره به رویکرد آمریکا و کشورهای اروپایی به‌ویژه بریتانیا در خصوص نقش حمایتی ایران از حماس گفت:«‌این کشورها از یک سو می‌‌‌گویند هیچ سند و مدرکی در رابطه با دخالت ایران در حمله ۷ اکتبر وجود ندارد و از سوی دیگر به برخی اقدامات تحریمی و خصمانه علیه ایران دست می‌‌‌زنند.» به گفته مکی، این رویکرد غرب از آنجا ناشی می‌‌‌شود که به خوبی به این نکته واقف هستند که گسترش دامنه جنگ به خارج از غزه تا چه حد می‌‌‌تواند تبعات داشته باشد. لذا همزمان که دخالت مستقیم ایران در حملات ۷ اکتبر را انکار می‌‌‌کردند، تاکید داشتند که حماس تحت حمایت سیاسی، نظامی و مالی ایران قرار داشته است. 

وی افزود:«‌در مواضع دولتمردان ایران نیز به این نکته اشاره شده که روابط ایران و حماس قابل کتمان نیست.» این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به حملات ویرانگر اسرائیل در غزه، تاکید کرد:«‌این حملات باعث شده که شاهد گسترش فشارهای همه‌جانبه سیاسی در سطح افکار عمومی جهان باشیم و اسرائیل در تنگنا و فشار سیاسی جدی قرار گرفته است. در چنین شرایطی با هدف اینکه این فضا شکسته شود و محور مقاومت در تیررس مهار سیاست‌‌‌های آمریکا و اروپا قرار داشته باشد، اقداماتی را علیه برخی شخصیت‌‌‌های نظامی و سیاسی ایران در دستورکار قرار دادند.» مکی معتقد است که این تحریم‌‌‌ها بیشتر جنبه روانی و تبلیغی دارد و در ادامه همان جنگ روانی است که آمریکا و انگلیس در قبال ایران همواره در پیش داشته‌‌‌اند. این کارشناس با بیان اینکه امروز انتقادات نسبت به رژیم اسرائیل افزایش یافته، گفت: برخی دولت‌‌‌های غربی با این سیاست‌‌‌های تحریمی قصد دارند که موج تبلیغات علیه اسرائیل کمتر شود.

مکی در پاسخ به اینکه آیا سیاست‌‌‌ لندن بعد از ۷ اکتبر در قبال ایران تغییری کرده یا خیر، گغت:«‌این سیاست‌‌‌ها تغییر جدی نکرده است و بریتانیا در خصوص اعمال تحریم‌‌‌های اقتصادی و سیاسی در قبال ایران همواره در اتحادیه اروپا پیشتاز بوده است.» همچنین به گفته این کارشناس، لندن به خوبی واقف است که باید تحریم‌‌‌ها را به گونه‌‌‌ای اعمال کند که درهای گفت‌وگو و مذاکره با ایران بسته نشود. در عین حال پژوهشگر مسائل اروپا درباره تاثیر ورود دیوید کامرون به عرصه سیاست خارجی بریتانیا بر روابط این کشور با ایران توضیح داد:«‌در سیاست خارجی انگلیس نسبت به ایران در میان دو حزب اصلی محافظه‌‌‌کار و کارگر تفاوت جدی وجود ندارد. درواقع دیوید کامرون محافظه‌کار شاید دیدگاه‌‌‌های منعطف‌‌‌تری در رابطه با ایران داشته باشد اما این تعدیل دیدگاه‌‌‌ها در حدی نیست که تغییری در سطح کلان سیاست‌‌‌های این کشور در قبال ایران ایجاد کند.»