سفیر ایران در عربستان تاکید کرد: «به نظر من این دیدار آغازی متمایز در تاریخ روابط دو کشور است و آینده آن را ترسیم خواهد کرد و نه تنها در سطح دوجانبه بلکه در سطح منطقه، جهان اسلامی و سطح دنیا نیز تاثیر مهمی خواهد داشت.» وی در پاسخ به این سوال که در سایه چالش‌‌‌های امنیتی و سیاسی در خاورمیانه، چه موانعی در مسیر گسترش روابط دو کشور وجود دارد، تاکید کرد: «نبود گفت‌‌‌وگو چالشی دائمی است که همه با آن روبه‌رو هستند؛ گفت‌‌‌وگوی مستقیم، ارتباط مداوم و فهم متقابل زمینه‌‌‌ساز همکاری سازنده در آینده است و ما امیدوار هستیم که این روابط به شراکت حقیقی در تمامی میادین به‌‌‌ویژه امور سیاسی، امنیتی و اقتصادی تبدیل شود. ما معتقدیم که کشورهای منطقه می‌توانند امور خود را مدیریت کنند، ما اکنون در اول راه هستیم و راه‌هزار مایلی با یک مایل شروع می‌شود بنابراین ما به آینده روابط برادرانه مطمئن و خوش‌بین هستیم.»

عنایتی در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران تسهیلات و ضمانت‌‌‌هایی به تجار و سرمایه‌گذاران سعودی برای گسترش همکاری اقتصادی و تجاری داده‌‌‌اند و میانگین مبادلات تجاری میان دو کشور چقدر است، گفت: «توافق فراگیری که در سال ۱۹۹۸ میان وزرای خارجه دو کشور به امضا رسید چارچوب همکاری اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، فناوری و... را مشخص کرده است. دولت ایران در تعامل با سرمایه‌گذاران و تجار، سرمایه و سود سرمایه‌گذاران را با چک دولتی تضمین می‌‌‌کند و بستر مناسبی را برای جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری و معرفی پروژه‌‌‌های زیرساختی فراهم می‌‌‌کند. جمهوری اسلامی ایران همه این تضمین‌‌‌ها را به همه سرمایه‌گذاران خارجی می‌‌‌دهد.»

وی افزود: «اما میزان مبادلات تجاری میان دو کشور همچنان پایین است، در سال ۲۰۰۶ تقریبا یک میلیارد دلار بود و به یاری خداوند اکنون برای بازگشت آن به سطح قبلی تلاش می‌‌‌کنیم.» عنایتی در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می‌تواند در راستای تحقق ثبات در منطقه روابط متوازنی با کشورهای همجوار داشته باشد گفت: «ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران به محض اینکه ریاست را در اختیار گرفتند، اعلام کردند که سیاست گشایش با همسایگان را در پیش خواهد گرفت و بر حسن همجواری و گسترش همکاری مشترک با تمام همسایگان تاکید کرد. ما آماده گسترش همکاری با تمامی برادران هستیم و در طول دو سال گذشته بهبود و گسترش و تحکیم روابط با همسایگان انجام شد که در راس آنها بازگشت روابط ایران و عربستان بود و ما به همه همسایگان احترام می‌‌‌گذاریم. زمانی که به عنوان سفیر تعیین شدم رئیس‌جمهوری مرا به گسترش روابط دوجانبه و گسترش زمینه‌‌‌های همکاری به منظور پشت سر گذاشتن مرحله گذشته و ترسیم آینده تشویق کرد. ما در این زمینه جدی هستیم و احساس می‌‌‌کنیم که برادران سعودی نیز همین جدیت و تمایل را دارند و من در دیدار با وزرای عربستانی این مساله را لمس کردم.»

 مهم‌ترین پرونده‌‌‌های بین ریاض و تهران

عنایتی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین پرونده برای شما به عنوان سفیر ایران در ریاض چیست؟ تاکید کرد: «پرونده‌‌‌های زیادی داریم که به‌‌‌طور ویژه به آنها اهمیت می‌‌‌دهیم و الحمدلله بخشی از آن محقق شد و بخش دیگر نیز در مرحله اجراست. درحال حاضر فعال‌‌‌سازی کمیته‌‌‌های مشترک و انجام سفرهای متقابل از جمله میان مسوولان بخش‌‌‌های خصوصی برای ما مهم است. ایران و عربستان امکانات و منابع انسانی زیادی دارند و آشنایی دو کشور از امکانات یکدیگر مساله‌‌‌ای بسیار مهم است، ما نیازمند این هستیم که با ایران و امکانات آن در زمینه علوم و فناوری و مسائل دیگر بیشتر آشنا شوید. ما بر اشتراکات خود با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متمرکز هستیم و بر اهمیت ارتباطات دولتی و مردمی به‌‌‌ویژه در زمینه گردشگری، فرهنگ، اقتصاد و تجارت و از سرگیری سفرهای مستقیم از جمله سفر عمره تاکید داریم.»

وی در پاسخ به این سوال که در پکن دیدارهای مهمی انجام شد و قبل از آن نیز ۵ دیدار در بغداد و ۳ دیدار در مسقط انجام شد، آیا در این دیدارها درخصوص تمام مسائل مورد اختلاف رایزنی شد، خاطرنشان کرد: «در پکن دو طرف تلاش کردند که روابط دوجانبه را چارچوب‌بندی کنند و روابط به حالت قبلی بازگردد. بنابراین تا زمانی که اهتمام و تمایل مشترک برای بازگشت ایران روابط وجود دارد می‌توان اختلافات را در فضای برادرانه و سازنده از طریق بحث و بررسی حل کرد. ما و برادران سعودی در گفت‌‌‌وگوی مداوم هستیم و در اینجا از میزبانی عراق، عمان و چین در میزبانی از مذاکرات تقدیر می‌کنم.»

عنایتی درخصوص اینکه ایران چه نقشی در حل بحران‌‌‌های منطقه مانند مساله فلسطین، سودان، یمن، سوریه و لیبی ایفا کند، توضیح داد: «پیامدهای مساله فلسطین تنها به مردم آن کشور باز نمی‌‌‌گردد بلکه مسوولیت همه طرف‌‌‌ها و جامعه بین‌المللی است. مشارکت رئیس‌جمهوری ایران در نشست فوق‌‌‌العاده ریاض و تماس با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نشان‌‌‌دهنده اهتمام ایران و عربستان به مساله فلسطین و ضرورت مشورت و همکاری مداوم در این خصوص است.» عنایتی افزود: «اما در خصوص مسائل دیگر همان‌طور که برادران سعودی می‌‌‌گویند «أهل مکة أدری بشعاب‌ها»(صلاح مملکت خویش  را خسروان دانند) و این کشورها می‌توانند از راه‌‌‌های مناسب مشکلات خود را حل کنند.» وی در خصوص اهمیت دیدارهای متقابل میان مسوولان دو کشور و تاثیر آن بر وحدت جهان اسلام گفت: «ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به این مساله نیاز داریم و انجام سفرهای متقابل در تمامی سطوح سوءتفاهم‌‌‌ها را از بین می‌‌‌برد و منجر به همکاری و همبستگی می‌شود.»