انتقادهای کم‌سابقه اصولگرایان از روسیه

نخستین بار تیر ماه سال جاری روسیه در نشست مشترک با وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که در مسکو برگزار شد، در یک بیانیه مشترک به نوعی از تلاش‌‌‌های امارات عربی متحده برای راه‌‌‌حل مسالمت‌آمیز برای حل مساله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه یا مجامع بین‌المللی حمایت کرد. موضعی که همان زمان منجر به احضار سفیر روسیه در ایران و تاکید وزارت خارجه برحق مالکیت بر سه جزیره ایران در خلیج فارس شد‌. با این حال روسیه یک بار دیگر ۲۹ آذر در اجلاس کشورهای عربی در مراکش، بیانیه مشترکی را امضا کرد که در یکی از بندهای آن به حق امارات برای اقامه دعوی علیه ایران در رابطه با جزایر سه‌گانه اشاره شده بود. این بیانیه که به امضای سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه رسیده است این‌بار واکنش تند بالاترین مقام‌های سیاسی کشور را دربرداشت‌.

از جمله علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری که مواضع وزارت خارجه روسیه در همراهی با امارات در موضوع جزایر سه‌گانه ایرانی را «باعث تاسف» و لطمه به «اعتبار» مسکو خواند. در ادامه انتقادهای مقام‌های سیاسی کشور از همراهی مسکو با موضع امارات در قبال سه جزیره ایرانی در خلیج فارس، محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی سران قوا نیز به صف منتقدان روسیه پیوست و در پیامی در شبکه ایکس‌(توییتر) ضمن هشدار نسبت به تکرار مداخلات «غیردوستانه» روسیه درباره تمامیت ارضی ایران به صراحت اعلام کرد که «جزایر سه‌گانه، شبه‌جزیره کریمه نیست». جمعه شب نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پیامی در شبکه ایکس به روسیه هشدار داد تا «مراقب سوءاستفاده غرب از اشتباهاتش باشد.»

او همچنین نوشت: «توسعه شهرستان بوموسی با محوریت جزایر ۳گانه پاسخ عملی ایران به امارات است که با جدیت دولت در اجرا، همگان بوموسایی متفاوت را به عنوان بخشی از سرزمین مادری‌مان خواهند دید.»   درکنار رئیس مجلس، دیگر نمایندگان مجلس نیز روز گذشته در پیام‌هایی در شبکه ایکس، در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تاکید کردند که بر سر تمامیت ارضی‌مان با هیچ کسی تعارف نداریم و جزایر سه‌گانه ایرانی است و ایرانی خواهد ماند. از جمله جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که در پیامی نوشت: «از دستگاه دیپلماسی انتظار داریم پاسخ سیاسی و حقوقی لازم در قبال بیانیه روسی - عربی پیرامون جزایر سه‌گانه ایرانی را با قدرت و شجاعت اعلام کرده و اقدامات لازم در خنثی‌سازی این رفتار خلاف امنیت و منافع ملی را انجام دهند این اقدامات جز ایجاد کاهش سطح روابط و تنش در منطقه حاصلی ندارد.»

همچنین وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا»، با طرح انتقادات شدیدی از موضع‌گیری روسیه در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران باید عمل متقابلی نسبت به اقدام روسیه انجام دهد ما هیچ توجیهی را از دولت روسیه نمی‌پذیریم. جلال‌زاده ادامه داد: به نظر می‌آید وقتی اشتباهی تکرار می‌شود عمدی بودن آن تقویت می‌شود؛ روسیه دیگر مثل دفعه قبل نمی‌تواند بگوید که بیانیه را نخوانده یا اطلاعی از این بند نداشته است. همچنین مجتبی‌ ذوالنوری، نایب‌رئیس مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» در واکنش به بخشی از بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه گفت: ایران آمادگی دارد تعدادی معلم تاریخ و جغرافیا برای آموزش روس‌ها به روسیه اعزام کند که سطح اطلاعات آنها نسبت به تاریخ ایران و منطقه تقویت شده تا برای جلسات بعدی، حکام عرب هر انشای غلطی را به خورد آنان ندهند.  

دراین میان شاید تندترین واکنش به عملکرد روسیه، روز گذشته در سرمقاله روزنامه کیهان به قلم حسین شریعتمداری صورت گرفت. او در یادداشتی با عنوان «آقای لاوروف خطای شما بوی خیانت می‌دهد!» نوشت: «آقای لاوروف از اسناد فراوانی که بر حاکمیت قطعی و بلا‌منازع ایران بر جزایر سه‌گانه حکایت می‌کند، با خبر است و از این‌رو‌ اقدام دولت روسیه اگر هم خطا باشد، بوی خیانت می‌دهد و کمترین انتظار از دستگاه دیپلماسی کشورمان آن است که از دولت روسیه بخواهد رسما و علنا از اقدامی که علیه تمامیت ارضی ایران اسلامی انجام داده است پوزش بخواهد و با توجه به اسناد غیر‌قابل انکار موجود، بر حاکمیت ایران بر سه جزیره یاد شده تاکید کند.» این تنها روزنامه کیهان نبود که روز گذشته به موضع روسیه درقبال جزایر سه‌گانه واکنش نشان داد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز سرمقاله خود را با تیتر «ما و اشتهای سیری‌ناپذیر کرملین» به این موضوع اختصاص داد و در بخشی از این مطلب نوشت: تامل‌برانگیز است که این خیانت مسکو فقط دو هفته بعد از آنکه پوتین دست رئیس‌جمهور ایران را در کرملین فشرد صورت گرفته است.  اینکه با وجود اعتراضات و وجود اسناد و مدارک غیرقابل انکار باز هم روسیه مرتکب چنین خیانتی می‌شود مفهومی غیر از خصومت با ایران و قابل اعتماد نبودن ندارد. در این میان موضع روزنامه ایران ارگان رسانه‌ای دولت، قابل تامل است. این روزنامه اگرچه اعلام کرده است که درباره حاکمیت با هیچ طرفی تعارف نداریم، درعین حال توپ انتقادها به روسیه را به زمین دیگری انداخت و نوشت: «جریان غربگرای داخلی نیز همسو با رسانه‌های بیگانه تلاش کردند از کل این اتفاق و سانسور کردن متهم ردیف اول این زیاده‌خواهی -یعنی امارات- ضمن تحریک افکار عمومی، روابط راهبردی ایران و روسیه به ویژه در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها را زیر سوال ببرند.

 تحریم‌هایی که در طول دوران حاکمیت غربگراها بر کشور، نه تنها در مذاکره با آمریکا لغو نشد بلکه شمار آن نیز به بیش از دو برابر رسید. با این حال شیطنت جریان رسانه‌ای ضدایرانی باعث شد برخی چهره‌های سیاسی و... در راستای تکمیل پروژه غربگرایان، اصل روابط ضدتحریمی تهران-مسکو را مورد انتقاد و تخریب قرار دهند. پیش از این نیز در ابتدای امسال همین پروژه رسانه‌ای از سوی غربگرایان داخلی تکرار شده بود.»