ارتباط امنیت دریای سرخ و مسائل غزه

امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو تاکید کرد که امنیت دریای سرخ به تحولات در غزه گره خورده است. به گزارش «ایسنا» وی گفت: امنیت کشتیرانی و امنیت دریانوردی مورد توجه جدی جمهوری اسلامی ایران است. یمن هم به این موضوع باور دارد، اما امنیت دریای سرخ امروز به تحولات در غزه گره خورده است. همه ما ضرر و آسیب خواهیم دید اگر نسل‌کشی و جنایات اسرائیل در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بماند. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما از آغاز نسل‌کشی رژیم اسرائیل در هفت اکتبر در غزه هشدار دادیم اگر جنگ و نسل‌کشی در غزه و جنایات جنگی علیه غزه و کرانه باختری متوقف نشود، دامنه جنگ گسترش می‌یابد. این به دلیل نقش ایران در دایره گسترش جنگ نبود؛ به دلیل درک درست ایران از شرایط منطقه بود.

در نتیجه جبهه‌هایی از کشورها در حمایت از غزه باز شد. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه آمریکا دو خطای راهبردی مرتکب شد، ادامه داد: خطای اول اینکه با تمام توان در کنار جنگ و نسل‌کشی علیه غزه، رژیم اسرائیل را همراهی کرد و این همراهی تا این لحظه ادامه دارد. خطای دوم این بود که درگیری را به دریای سرخ و روی یمن کشاند و شروع‌کننده کشتن سرنشینان قایق‌های یمنی بود. امیرعبداللهیان درباره درگیری حزب‌الله در جنگ غزه گفت: من در ۱۰۰ روز گذشته دو بار با آقای سیدحسن نصرالله ملاقات داشتم، ۴۸ ساعت قبل از آتش‌بس انسانی موقت در غزه در ملاقات با ایشان پرسیدم که اگر حملات اسرائیل علیه غزه متوقف شود، آیا حملات حزب‌الله متوقف می‌شود و او گفت، بله ما برای حمایت از مردم عملیات نظامی می‌کنیم، در صورت توقف حملات ما نیز متوقف می‌شویم.

تبادل پیام‌هایی از مراجع دیپلماتیک

بخش دیگری از این گفت‌وگو به مذاکرات احیای برجام اختصاص داشت‌. امیرعبداللهیان دراین خصوص تصریح کرد: در آخرین تحول همان‌طور که شاهد بودید با ابتکار عمل سلطان عمان پیشنهادی داده شد و گفت‌وگوهای غیرمستقیمی شکل گرفت و هدف این گفت‌وگوهای غیرمستقیم و تلاش سلطان عمان نزدیک کردن دیدگاه کشورهای عضو برجام به هم بود. ما همچنان از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهدات‌شان برگردند استقبال می‌کنیم. هنوز شاهد تبادل پیام‌هایی از مراجع دیپلماتیک هستیم. اگر طرف آمریکایی از اراده لازم برخوردار باشد و یک روز جنگ در اوکراین را بهانه نکند و روز دیگر انتخابات و فشارهای داخلی در آمریکا را، توافق دست یافتنی است. به گزارش انتخاب، وزیرخارجه همچنین گفت: در بخش‌هایی از توافقات محدودی که در ماه‌های گذشته با آمریکا داشتیم، بدعهدی را شاهد هستیم. وی افزود: گویا بدعهدی بخشِ ثابت سیاست خارجی آمریکاست، اما ما رفتار غیرسازنده را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.

کپی از پهپاد ایرانی ارتباطی به ما ندارد

به گزارش «ایسنا»، وزیر خارجه درباره اتهامات به ایران برای فروش پهپاد به روسیه و استفاده از آن در جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: در مورد اوکراین ما هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای به کارگیری در جنگ ندادیم. کمتر از یازده ماه پیش در توافق با وزیر خارجه اوکراین به او گفتم اگر مدعی هستید پهپاد ایرانی یا سلاح ایرانی در اوکراین استفاده شده، مدارکش را ارائه کنید و بر همین اساس تیمی از هر دو طرف در مسقط با هم دیدار کردند، اما تیم اوکراینی ادله‌ای برای اثبات این ادعا نداشت و به کیف بازگشتند تا اسناد را در جلسه بعدی بیاورند، اما سندی به ما ارائه نشد. امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به کشورهای مختلفی پهپاد ایرانی را واگذار کردیم، اینکه یک کشوری از نمونه پهپاد ایرانی کپی کند، به ما ربطی ندارد، اما در این مورد هم اوکراین هنوز سندی به ما نداده است.

وزیر خارجه ایران گفت: بارها از روسیه که رابطه قوی با او داریم، سوال کردیم که آیا در چارچوب همکاری دفاعی، سلاحی که از ایران دریافت کرده، در جنگ استفاده شده است و پاسخ مکرر آنها این است که از هیچ سلاح ایرانی در جنگ استفاده نکردیم و این مساله صرفا در فضای رسانه‌ای ادعا شده است، اما یک سند هم در اختیار ما قرار نگرفته است. امیرعبداللهیان در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی نیز با اشاره به حمایت گروه‌های مقاومت منطقه از مردم فلسطین بیان کرد: مردم یمن و دیگر کشورها در منطقه که از مردم فلسطین حمایت می‌کنند، طبق تجربه و منافع خود عمل می‌کنند و هیچ دستوری از ما نمی‌گیرند. وی با توجه به تحولات اخیر در دریای سرخ گفت: امنیت دریانوردی به دلیل اینکه ما نفت صادر می‌کنیم، اهمیت زیادی برای ما دارد. بنابراین‌ اگر در مجاورت ما ناامنی باشد، به نفع‌مان نیست.