افزایش نگرانی‏‏‌ها در اتاق وضعیت کاخ سفید

حمله شنبه شب به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق از یک جهت موفق‌‌‌ترین حمله بود که گمان می‌‌‌رود توسط شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران از زمان حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر انجام شده است. تخمین زده می‌شود که ۱۷ موشک بالستیک کوتاه برد شلیک شده به این پایگاه، از سامانه‌های پدافند هوایی عبور کرده است. تعداد نامشخصی از پرسنل نظامی آمریکایی مجروح شده‌اند، اما گفته می‌شود که هیچ یک کشته نشده‌اند. این آخرین مورد از یک رشته منظم از حملات نسبتا سطح پایین بوده که از زمان حمله حماس به شیوه زندگی در خاورمیانه برای نیروهای آمریکایی تبدیل شده است. تا پنج‌شنبه هفته گذشته، شبه‌‌‌نظامیان(به ادعای نویسنده)تحت حمایت ایران ۱۴۰ حمله به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌‌‌اند که در نتیجه این حملات نزدیک به ۷۰ پرسنل آمریکایی زخمی شده‌‌‌اند که برخی از آنها متحمل آسیب‌‌‌های مغزی شده‌‌‌اند. به گفته پنتاگون، همه به جز تعداد کمی توانسته‌اند در مدت کوتاهی به ماموریت خود بازگردند.

در برخی مواقع نیروهای آمریکایی دست به اقدامات تلافی‌جویانه زده‌‌‌اند، اما به شیوه‌‌‌ای محدود برای جلوگیری از تحریک درگیری تمام عیار. مقامات دولت بایدن به طور مرتب درباره استراتژی مناسب بحث کرده‌اند. آنها نمی‌خواهند اجازه دهند چنین حملاتی بدون پاسخ باقی بماند، اما از طرف دیگر نمی‌خواهند آنقدر پیش بروند که درگیری به یک جنگ تمام عیار، به‌ویژه با ضربه زدن مستقیم به ایران تبدیل شود. آنها به طور خصوصی می‌گویند که اگر سربازان آمریکایی کشته شوند، ممکن است چاره‌ای نداشته باشند. این خط قرمزی است که رد نشده است، اما اگر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران قصد حمله داشته باشند، به راحتی می‌تواند انجام شود. آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده قدیمی صلح خاورمیانه که اکنون در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی مشغول به فعالیت است، گفت: «دولت با مساله‌ای مواجه است که راه‌حل آن توام با ریسک است. آنها نمی‌‌‌خواهند مستقیما به ایران ضربه بزنند، اما ترس از تشدید تنش‌‌‌ها، تنها حاشیه را برای گروه‌‌‌های طرفدار ایران، از جمله حوثی‌‌‌ها بیشتر می‌‌‌کند تا به نیروهای آمریکایی حمله کنند. در برخی مواقع، اگر نیروهای آمریکایی کشته شوند، چاره‌‌‌ای جز پاسخ مستقیم به دارایی‌‌‌های ایران نخواهد بود.»

منتقدان بایدن معترض شده‌اند که او حتی پس از اینکه ایالات متحده شش حمله هوایی را در ۱۰ روز گذشته علیه یمنی‌ها انجام داد، بیش از حد منفعل عمل کرده است. ارتش یمن به کشتی‌‌‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده و آن را انتقام‌‌‌جویی از عملیات نظامی اسرائیل علیه حماس در غزه عنوان داشته است.

منتقدان معتقدند که بایدن نه تنها از ۷ اکتبر، بلکه در کل دوره ریاست جمهوری‌اش با عدم‌قاطعیت‌‌‌، ایران را جسور کرده است. بایدن تلاش ناموفقی برای مذاکره در مورد توافق جدید با ایران داشت که برنامه تسلیحات هسته‌‌‌ای این کشور را محدود و آزادسازی دارایی‌‌‌های مسدود شده ایران را در ازای آزادی آمریکایی‌‌‌ها، تسهیل کرد. تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آرکانزاس، عملیات آمریکا علیه ارتش یمن را مورد تمسخر قرار داد و تاکید کرد که بایدن به اندازه کافی و قوی برای بازدارندگی ایران عمل نکرده است. او هفته گذشته در یک برنامه رادیویی گفت: «ضعف و بلاتکلیفی جو بایدن و اقدامات نیمه تمام در حمایت از آمریکایی‌ها شکست خورده است.» کاخ سفید با اشاره به تحریم‌‌‌هایی که دولت بایدن علیه ۵۰۰ فرد، شرکت یا نهاد دولتی ایران اعمال کرده است، این استدلال را رد کرده که رئیس‌جمهور در قبال ایران بسیار نرم بوده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز جمعه گفت: «در اینجا تلاش زیادی برای پاسخگویی ایران به خاطر آنچه فعالیت‌‌‌های بی‌‌‌ثبات‌‌‌کننده‌‌‌ خوانده می‌شود، صورت داده است.»

به میزانی بازیکنان دست به ماشه در مسابقه منطقه‌ای وجود دارد که تصور اینکه این درگیری به چیزی حتی مرگبارتر تبدیل شود، چندان سخت نیست. اسرائیل همچنان به تبادل آتش با حماس و حزب‌‌‌الله در مرز لبنان ادامه می‌‌‌دهد و دو گروه تحت حمایت ایران را درگیر کرده است، در حالی که همزمان نیروهای آمریکایی با حوثی‌‌‌ها در یمن و شبه‌‌‌نظامیان در عراق و سوریه در حال پیکارند. ایران اسرائیل را مسوول حمله هوایی روز شنبه به دمشق سوریه که منجر به ترور پنج تن از نظامیان ایرانی شد، دانست. ایران به نوبه خود موشک‌هایی به عراق، سوریه و پاکستان شلیک کرد و متقابلا پاکستان را بر آن داشت تا حملات هوایی خود را علیه ایران انجام دهد. تیم بایدن در حال تلاش برای مدیریت همه نقاط نبرد است و در عین حال تلاش می‌‌‌کند راهی بیابد تا اسرائیل را تحت فشار قرار دهد تا جنگ خود علیه حماس را به یک عملیات جراحی با تلفات غیرنظامی کمتر کاهش دهد.

به گفته مقامات بهداشتی غزه تاکنون بیش از ۲۵هزار نفر جان باخته‌اند که برخی از آنها از مبارزان حماس هستند اما بیشتر آنها زن و کودک هستند. به گفته دو آمریکایی، یک مقام ارشد دولت بایدن روز یکشنبه عازم منطقه شد تا به دنبال توافقی جدید بین اسرائیل و حماس برای آزادی برخی یا همه ۱۲۰ گروگانی که گمان می‌‌‌رود همچنان در بازداشت هستند، در ازای حداقل توقف در درگیری‌‌‌ها شود. مقاماتی که به دلیل حساسیت‌های دیپلماتیک به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. برت مک گورک هماهنگ‌‌‌کننده خاورمیانه‌ای رئیس‌‌‌جمهور، قصد داشت برای دیدار با عباس کامل، رئیس سرویس اطلاعات عمومی مصر که به‌‌‌طور گسترده‌‌‌ای دومین مقام قدرتمند مصر محسوب می‌شود، به قاهره سفر کند. به عنوان بخشی از این سفر که قبلا توسط آکسیوس گزارش شده بود، مک گورک همچنین به دوحه قطر می‌رود تا با نخست‌وزیر این کشور، محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی دیدار کند.

در همین زمان، مقامات دولتی گفتند که نگران هستند که درگیری در منطقه نه بهتر بلکه بدتر شود. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور، در پایان هفته در جریان حضور در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: «ما باید در برابر این احتمال که به جای حرکت به سمت کاهش تنش، در مسیر تشدید تنش هستیم، مراقبت و آن را مدیریت کنیم.» او افزود: «این مرکز اصلی استراتژی ما باقی می‌ماند. سعی بر این است که اطمینان حاصل کنیم که تشدید تنش در سراسر خاورمیانه را تا حد ممکن مدیریت و هر اقدام ممکنی را در این زمینه در دستورکار قرار دهیم و در نهایت در مسیر دیپلماسی و کاهش تنش قرار بگیریم.»