متمم مجلس برای ادغام اول

عکس:‌ دنیای اقتصاد، آکو سالمی مجلس با اضافه کردن یک وزارتخانه به لایحه دولت تصویب کرد

ادغام سه وزارتخانه راه، مسکن و ارتباطات

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته، در حالی لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی را بررسی و تصویب کردند که یک فوریت این لایحه در جلسه یکشنبه مجلس رای نیاورده بود.

با تصویب این لایحه، سه وزارتخانه راه و ترابری، مسکن و شهرسازی و ارتباطات و فناوری اطلاعات با کلیه امکانات و مسوولیت‌ها تجمیع و به وزارت امور زیربنایی تغییر نام دادند.

در لایحه یک فوریتی دولت، دو وزارتخانه «راه» و«مسکن» ادغام شده بود، اما این بار این لایحه پس از چند روز با اضافه شدن وزارت «ارتباطات» از سوی خود مجلس، به صحن ارائه شد. این اقدام مجلس تذکرات پیاپی نمایندگان را به دنبال داشت، چرا که آنان معتقد بودند «وقتی فوریت یک لایحه مورد تصویب قرار نمی‌گیرد و برای بررسی به صورت عادی به کمیسیون مربوطه ارجاع می‌شود دست کم چند ماه طول می‌کشد تا بررسی شود» و می‌پرسیدند

«اساسا این لایحه با ادغام سه وزارتخانه بر چه اساسی در صحن مطرح شده است؟» احمد توکلی نماینده تهران این اقدام را «تخلف هیات رییسه» دانست و کاظم جلالی نماینده شاهرود نیز گفت:«امروز آقای لاریجانی می‌گوید ‌نمایندگان به‌گونه‌ای لطف کنند تا مساله حل شود، اما به نظر من بهتر است طرح سه فوریتی بیاوریم و تکلیف ادغام وزارتخانه‌ها برای دولت را منتفی کنیم.» علی لاریجانی رییس مجلس نیز که معتقد بود، قرار نیست رویکرد مجلس «مقابله به مثل» باشد، گفت: زمانی که «توصیه می‌شود» سرعت در تصمیم‌گیری‌هایتان داشته باشید، من و شما که آدم ولایی‌ای هستیم، باید این موضوع را رعایت کنیم.

انتقاد از تخلف هیات رییسه در اجرای آیین نامه

صحن علنی مجلس روز گذشته با تذکرات پیاپی نمایندگان که اغلب آنان به بررسی ناگهانی و دوباره تشکیل وزارت زیربنایی باوجود رد یک فوریت آن در جلسه روز یکشنبه، اعتراض داشتند، مواجه شد، به طوری که حدود ۱۰ نماینده بیش از ۴۰ دقیقه تذکر دادند اما علی لاریجانی رییس مجلس هیچ یک از این تذکرات را وارد ندانست و گفت: قرار نیست رویکرد مجلس «مقابله به مثل» باشد.

احمد توکلی نماینده تهران نیز از جمله نمایندگانی بود که به این موضوع اعتراض داشت و مطرح شدن و تصویب کلیات لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی و ارتباطات را غیرقانونی خواند و گفت: هیات رییسه بر خلاف آیین‌نامه مجلس عمل کرده است.

وی، عدم ارائه فرصت به نمایندگان برای ارائه تذکر و اعتراض و پیشنهاد را از علل غیرقانونی بودن این اقدام هیات رییسه خواند.

نماینده تهران افزود: براساس آیین‌نامه مجلس، طرح‌ها و لایحه‌ها پس از تصویب به کمیسیون‌های تخصصی یا فرعی ارجاع می‌شوند و گزارش‌های کمیسیون ۴۸ ساعت پیش از طرح در مجلس باید چاپ و منتشر شود.

وی اظهارکرد: حتی اگر این لایحه فوریت داشت باید ۴۸ ساعت وقت می‌دادید، بنابراین آیین‌نامه مجلس را به وضوح زیر پا گذاشته‌اید در صورتی که آیین‌نامه داخلی با دو سوم آرای نمایندگان تصویب شده و در واقع قانون مادر رعایت نشده است.

علی لاریجانی رییس مجلس نیز در پاسخ به وی گفت: من پیش از آغاز جلسه نیز برای شما توضیح دادم و ما تخلفی نکردیم، زمانی که «توصیه می‌شود» سرعت در تصمیم‌گیری‌هایتان داشته باشید، من و شما که آدم ولایی‌ای هستیم، باید این موضوع را رعایت کنیم، بنابراین ما آیین‌نامه داخلی مجلس را رعایت کردیم.

مخالفان: مگر وزارتخانه‌ها گوجه و خیار است؟

کاظم جلالی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در مخالفت با کلیات لایحه وزارت امور زیربنایی گفت: اگر این همه چالش در کشور برای این است که دولت باید ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم را اجرا کند، ما ادغام وزارتخانه‌ها را نخواستیم، بنده خواهش می‌کنم یک طرح سه فوریتی بدهیم و این ماده را حذف کنیم تا این همه جنجال و مشکل نداشته باشیم. وی با بیان اینکه «مگر وزارتخانه‌ها گوجه و خیار هستند که آنها را در یک سبد بریزیم؟»، ادامه داد: دلمان خوش است که می‌خواهیم وزارتخانه‌ها را ادغام و وزارت زیربنایی تشکیل دهیم. نمی‌شود وزارتخانه‌های حساس را در هم ادغام کرد و انتظار بهبود عملکردشان را هم داشت.

وی تصریح کرد: امروز آقای لاریجانی می‌گوید ‌نمایندگان به‌گونه‌ای لطف کنند تا مساله حل شود، اما بنده می‌خواهم بگویم که نمایندگان لطف کنند و طرح سه فوریتی برای حذف ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور ارائه دهند. موید حسینی‌صدر، عضو کمیسیون انرژی نیز در مخالفت با کلیات این لایحه با بیان اینکه وزارت ارتباطات چه ارتباطی به وزارت راه و مسکن دارند، گفت: تصمیمات در مورد ادغام‌ها را چه کسی می‌گیرد و آیا با این ادغام‌ها دولت چابک خواهد شد؟

وی تصریح کرد: وزارت راه با این همه مسوولیت و اهمیت نباید در وزارتخانه دیگری ادغام شود البته باید پرسید که وزارت ارتباطات اصولا چه ارتباطی به وزارت راه و مسکن دارد.

علی‌اکبر اولیا، نماینده یزد نیز ادغام وزارتخانه‌ها را عملی شتاب‌زده خواند و گفت: شرایط برای ادغام وزارتخانه‌ها مهیا نیست و هم‌اکنون در سال جهاد اقتصادی ۸ وزارتخانه دستخوش التهاب و مسائل حاشیه‌ای شدند.

اولیا گفت: فضای مجلس که روز یکشنبه به فوریت این لایحه رای مثبت نداد، حاکی از مخالفت مجلس با بررسی شتاب‌زده لایحه مذکور بود.

موافقان: چاره‌ای جز ادغام نداریم

از سوی دیگر مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان در موافقت با کلیات این لایحه گفت: تنها راه کوچک‌سازی دولت، ‌ادغام وزارتخانه‌ها‌‌ست‌ و اگر می‌خواهیم دولت را کوچک ‌و چالاک کنیم، چاره‌ای جز ادغام نداریم.

وی افزود: اگر ما این فرصت را از دست دهیم، به همین سادگی نمی‌توانیم در بحث کوچک‌سازی دولت عمل کنیم.

ناصرسودانی، نماینده اهواز نیز گفت: عدم معرفی وزیر و اعلام ادغام از سوی دولت نوعی بلاتکلیفی ایجاد کرده که ما برای برون‌رفت از این چالش، چاره‌ای جز ادغام وزارتخانه‌ها نداریم.

مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود هم اظهارکرد: ادغام وزارتخانه‌های راه، مسکن و ارتباطات کمک قابل توجهی به دولت می‌کند.

لطف‌الله فروزنده، معاون رییس‌جمهور نیز به عنوان نماینده دولت با کلیات ادغام این سه وزارتخانه موافق بود.

در نهایت نمایندگان مجلس با ۱۳۲ رای موافق، ۴۹ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از ۲۰۱ نماینده حاضر با کلیات تشکیل وزارت مذکور موافقت کردند و جزئیات لایحه نیز بلافاصله تصویب شد.

مهلت سه ماهه برای ارائه لایحه شرح وظایف

نمایندگان مجلس با تصویب جزئیات لایحه تشکیل وزارت امور زیربنایی مقرر کردند که دولت حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ این قانون وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی را به مجلس ارائه کند.

بر اساس جزئیات لایحه تشکیل این وزارتخانه، مصوب شد که از تاریخ تصویب این قانون وزارت امور زیربنایی از تجمیع وظایف و اختیارات وزارتخانه مسکن و شهرسازی، راه و ترابری و ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شود.

همچنین مقرر شد، کلیه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی، اموال منقول و غیرمنقول در وزارتخانه‌های یاد شده به وزارت امور زیربنایی منتقل شود.

براساس تصویب مجلس، وظایف و اختیارات وزارت امور زیربنایی باتوجه به قوانین برنامه پنج ساله جمهوری اسلامی، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مدیریت خدمات کشوری در کارگروهی متشکل از وزیر امور زیربنایی و معاونان برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، امور حقوقی، امور مجلس رییس با تنقیح قوانین مربوطه تهیه و پس از تصویب هیات وزیران حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون، به مجلس تقدیم شود.

نیکزاد وزیر زیر بنایی می‌شود؟

وزیر مسکن و شهرسازی درباره احتمال معرفی خود به‌عنوان وزیر امور زیربنایی گفت که این امر بستگی به نظر رییس‌جمهور و در نهایت رای نمایندگان دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی نیکزاد دیروز در حاشیه جلسه هیات وزیران درباره اینکه آیا دولت شرح وظایف جدیدی برای وزارت امور زیربنایی به مجلس ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: طبق بند ۲ این قانون به دولت ۳ ماه اجازه داده اند که در کمیسیونی مرکب از وزیر امور زیربنایی، معاون نظارت راهبردی و توسعه مدیریت انسانی رییس‌جمهور شرح وظایف و چابک‌سازی این وزارتخانه را ارائه کند. خبرنگاری از وزیر مسکن و شهر سازی پرسید: «آیا شما به‌عنوان وزیر امور زیربنایی معرفی خواهید شد» که وی در پاسخ گفت که این امر بستگی به نظر رییس‌جمهور و در نهایت رای نمایندگان دارد. نیکزاد در همین زمینه ادامه داد: بنده برنامه‌ای در خصوص وزارت امور زیربنایی که با ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی ایجاد شده بود، داده بودم اما در مصوبه جدید، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اضافه شده است.

عکس: آکو سالمی