4566292+copy

در چهارمین ماه از حملات اسرائیل به غزه، دور جدید رایزنی‌‌‌های منطقه‌‌‌ای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از روز جمعه ۲۰ بهمن ماه آغاز شد. بیروت و دمشق مقاصد اول و دوم این سفر بود و امیرعبداللهیان دیروز دوشنبه در سومین ایستگاه از این تور منطقه‌ای راهی دوحه شد تا با مقامات قطری درباره اوضاع غزه به گفت‌‌‌وگو بپردازد.

وی در قطر با مقامات عالی‌رتبه این کشور از جمله امیر و  وزیرخارجه و نخست‌وزیر درباره مناسبات دوجانبه و تحولات فلسطین و آخرین وضعیت جنگ علیه غزه و راه‌‌‌های پایان بخشیدن به جنایات جنگی اسرائیل علیه مردم فلسطین گفت‌‌‌وگو کرد. دوحه نقش مهمی در مذاکرات صلح برای آتش بس و تبادل اسرا دارد و میزبان رهبران حماس در منطقه است. این پنجمین سفر امیرعبداللهیان به دوحه در چهار ماه گذشته و بعد از عملیات طوفان الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی به غزه محسوب می‌شود. چهارمین سفر وزیر امور خارجه سه‌‌‌شنبه شب ۲۸ آذر ماه انجام شده بود. رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از این به بیروت و دمشق سفر و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌‌‌وگو کرده بود.

امیرعبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه بیروت گفت که رژیم اسرائیل به دنبال آن است که به همراه خود آمریکا را نیز در باتلاق جنگ در خاورمیانه گرفتار و غرق کند. وی همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به حمایت‌‌‌های قوی خود از مقاومت و از لبنان ادامه خواهد داد و افزود: ما امنیت لبنان را امنیت ایران و امنیت منطقه می‌‌‌دانیم. این سومین سفر امیرعبداللهیان به لبنان در چهار ماه اخیر و بعد از عملیات طوفان الاقصی و حملات رژیم صهیونیستی به غزه بود. امیرعبداللهیان ۲۱ و ۲۲ مهر ماه و در چارچوب نخستین سفرش به منطقه درباره اوضاع غزه و در دومین مقصد این سفر بعد از بغداد به بیروت سفر کرد و از آنجا به دمشق رفت و در مقصد چهارم به قطر هم سفر کرد. او برای دومین بار در روزهای نخستین آذر ماه هم سفری به بیروت داشت و از آنجا به قطر رفت. وزیر امور خارجه ضمن دیدار با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌‌‌الله لبنان با نجیب میقاتی نخست‌‌‌وزیر پیشبرد امور لبنان، نبیه بری رئیس پارلمان و عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه دیدار کرد. دیدار با رهبران گروه‌‌‌های مقاومت فلسطین از دیگر برنامه‌‌‌های امیرعبداللهیان در سفرش به بیروت بود.

امیرعبداللهیان در سومین حضورش در بیروت طی چهار ماه گذشته در دیدار با سید حسن نصرالله با بیان اینکه بدون شک پیروزی ملت فلسطین و مقاومت حتمی است، مواضع حکیمانه، صریح و مقتدرانه مقام معظم رهبری را در تحولات جاری غزه و کرانه باختری منحصر به فرد خواند.

حسین امیرعبداللهیان که در دومین مقصد این سفر و به منظور گفت‌‌‌وگو با مقامات سوریه در خصوص موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه‌‌‌، ظهر یکشنبه ۲۲ بهمن ماه وارد فرودگاه دمشق شد، با بشار اسد رئیس‌جمهور و فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت‌‌‌وگو کرد. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در دیدار امیرعبداللهیان ضمن پذیرش دعوت رئیسی برای سفر به تهران، از حمایت‌‌‌‌‌‌های ایران از سوریه و ثبات و امنیت این کشور تشکر کرد و گفت: آنچه ایران در ۴ ماه گذشته در حمایت از فلسطین انجام داد، به دنیا ثابت کرد که ایران فقط سخن‌‌‌ نمی‌‌‌گوید، بلکه عمل می‌‌‌کند.