واکنش ایران به اظهارات تازه آمانو

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحت منابعی را که برای آژانس اطلاعات فراهم کرده‌اند، زیر سوال برد

دنیای‌اقتصاد- نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای یوکیا آمانو، مدیرکل این آژانس درباره وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای تهران را رد کرد.همزمان علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون سیاست خارجی مجلس، صلاحیت آمانو برای تصدی این نهاد بین‌المللی را به دلیل موضع‌گیری‌های اخیرش علیه ایران مخدوش خواند. علی لاریجانی رییس مجلس نیز گفت که آخرین گزارش آژانس سفارش آمریکا بوده است. به گزارش ایسنا، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه صحت منابعی را که برای آژانس اطلاعات فراهم کرده‌اند، زیر سوال برد و آمانو را به فقدان شفافیت متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سلطانیه در جمع خبرنگاران تصریح کرد: هرکسی می‌تواند اطلاعات ارائه کند و وظیفه آمانو است که منابع قابل اعتماد را بررسی کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل کند. وی گفت: من فکر می‌کنم پس از هشت سال زمان آن فرا رسیده است که دست از مناقشات سیاسی تکراری و خسته‌کننده دست برداریم و در صورتی که این امر ادامه پیدا کند، مدیرکل آژانس مسوول است.

توصیه به آمانو

سلطانیه همچنین به آمانو توصیه کرد که به تعهدات آژانس در قبال ایران عمل کند تا پرونده هسته‌ای کشورمان برای همیشه در آژانس بسته شود.

وی در گفت‌وگو با «ایرنا» با اشاره به مطالب مطرح شده در نخستین روز کاری نشست عادی شورای حکام گفت: مدیرکل آژانس در این نشست به مکاتبات خود با فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی اشاره کرده است.

وی درباره نامه‌ای که عباسی در پاسخ به آمانو نوشته است، گفت: این نامه بسیار سازنده و «نگاه و رویکردی به جلو» بود. این درحالی است که آمانو از این نامه ابراز نارضایتی کرده و خبرداده بود که به تازگی نامه دیگری به رییس سازمان انرژی اتمی نوشته و در خواست کرده است که ایران در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند.

نماینده ایران در آژانس ادامه داد: عباسی در پاسخ خود ضمن مرور تمام اقدامات گذشته به ویژه مدالیته و توافقنامه‌ای که بین ایران و آژانس صورت گرفته است، اظهار کرد که تهران آن را کاملا اجرا کرده است.

سلطانیه گفت: در واقع اکنون توپ در زمین آژانس است و مدیرکل وظیفه دارد آنچه را که براساس مدالیته و توافق شده بود، عملی کند.

وی با اشاره به توافقنامه‌ای که بین ایران و آژانس پس از مذاکرات در بالاترین سطح انجام گرفته بود، گفت: تهران با نهایت همکاری این توافقنامه را با آژانس تهیه کرد و شورای حکام نیز بر آن صحه گذاشت؛ اما سفیران آمریکا، ژاپن، فرانسه و انگلیس علیه محمد البرادعی (مدیرکل سابق آژانس) جوسازی کردند.

سلطانیه تاکید کرد: در واقع ما این سابقه ذهنی را داریم که این چند کشور از ابتدا هم مخالف مدالیته بودند؛ مدالیته‌ای که بنا داشت تمام مسائل گذشته حل و فصل شده و یک بار برای همیشه به این مسائل خاتمه داده شود.

سفیر ایران در آژانس اظهار کرد: در واقع با یادآوری این اتفاق تاریخی در سال ۲۰۰۷، باید گفت کشورهایی هستند که نمی‌گذارند این موضوع جمع‌بندی شود.

وی تاکید کرد: ایران کاملا آمادگی دارد و وقت آن رسیده است که آمانو متعهدانه آنچه را که در زمان مدیرکل سابق مورد توافق قرار گرفته است، عملی کند تا این پرونده بسته شود.

سفیر ایران در آژانس گفت: ایران همواره اعلام کرده است مخالف سلاح‌های هسته‌ای است و تمام فعالیت‌های تهران صلح آمیز و کاملا زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌باشد.

سفارش آمریکا بود

رییس مجلس نیز عصر سه شنبه با انتقاد از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران، گفت: حدس می‌زنم آخرین گزارش آژانس سفارش آمریکا بوده است.

به گزارش ایرنا علی لاریجانی در سنگاپور و در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه این روش بدی است که نهادهای بین‌المللی را برای دستیابی به امیال سیاسی بی‌حیثیت کنند، گفت: حدس می‌زنم آخرین گزارش آژانس سفارت آمریکا بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مسیر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ادامه خواهد یافت، گفت: با این گونه دسیسه‌ها از مسیر دانش هسته‌ای دست بر نمی‌داریم. اما همیشه مراکز هسته‌ای ما برای بازدید بازرسان آژانس باز است.

صلاحیت آمانو زیرسوال است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به اظهارات تازه مدیرکل آژانس اتمی گفت: آمانو عملکرد سیاسی خارج از ضوابط آژانس را به شدت در روند کار خود و فعالیت‌ آژانس وارد کرده و جایگاه این نهاد مهم بین‌المللی را تنزل داده است.

بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد:‌ متاسفانه با چنین رویکردی این سازمان مهم، با مسوولیت سنگین بین‌المللی، تبدیل به یک سازمان سیاسی شده که با موضع‌گیری‌های مبتنی بر مسائل غیرواقعی نشان می‌دهد مجری نظرات مقامات آمریکایی در ارتباط با مساله هسته‌ای ایران است.

وی تاکید کرد: با توجه به این که بازرسی‌های متعدد از تاسیسات هسته‌ای ایران انجام شده است و بارها آژانس عملکرد صحیح ایران را در زمینه فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای به اثبات رسانده است، موضع‌گیری سیاسی آمانو درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران فاقد هرگونه ارزش حقوقی است.

وی با اشاره به موضع‌گیری اخیر کشورهای عضو جنبش غیرمتعهدها در آژانس در حمایت از عملکرد ایران در همکاری با این نهاد بین‌المللی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ کشور عضو آژانس همکاری ایران با این نهاد را تایید کردند و بر آن صحه گذاشتند که این نشان دهنده آن است که بازیچه تعدادی کشور خاص شده است.

بروجردی در رابطه با آنچه آمانو ادعاهای جدید علیه ایران در رابطه با ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران خوانده است، گفت: ایران باید واکنش جدی در رابطه با این اظهارات آمانو داشته باشد و این مسائل را غیرقابل قبول اعلام کند. در صورتی که موضع‌گیری‌های غیراصولی مدیرکل استمرار یابد باید نسبت به کارنامه مدیرکل آژانس یک بررسی و تصمیم‌گیری جمعی صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه فقط ایران مخالف این موضع‌گیری‌های آمانو نیست و کشورهای عضو آژانس از جمله غیرمتعهدها نسبت به این گونه موضع‌گیری‌ها واکنش نشان داده‌اند، عملکرد آمانو قابل پذیرش نیست و این رویکرد صلاحیت او را برای ادامه کار به شدت زیر سوال می‌برد. بر اساس این گزارش، آمانو روز دوشنبه در نشست شورای حکام ادعا کرده بود که اطلاعاتی جدید در اختیار آژانس قرار گرفته است که به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران اشاره می‌کند.

وی در سخنرانی در برابر اعضای شورای حکام افزوده بود: نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از این فعالیت‌ها ممکن است تا این اواخر ادامه پیدا کرده باشد. وی منبع این اطلاعات جدید را فاش نکرده بود.